Ränta vid utlåning privat till aktiebolag

Hej. Har lånat ut pengar privat till mitt aktiebolag och har därmed rätt att ta ut ränta.
När man googlar så skall räntan man tar ut vara marknadsmässig, alltså det en bank hade givit företaget.
Hur gör ni eller hur hade ni gjort ? Skall man kanske ta listräntan hos sin bank för privatpersoner och lägga på någon procent ( brukar vara dyrare för företag att låna ) ?

Kan tillägga att jag frågade min egen bank om vad jag skulle få för ränta men dem vill inte ge mig ett tydligt svar då dem nekade lånet från början. ( gällde småhus )

Tack på förhand.

Stibor 90 dagar plus en till två pocentenheter påslag har jag sett för företag med fullgod säkerhet. Kan vara högre eller lägre beroende på bedömd risk för banken och andra faktorer. Personligen hade jag lagt mig närmare en procentenhet påslag för att inte riskera synpunkter från Skatteverket vid eventuell revision.

3 gillningar

Kolla gärna denna tråd:

2 gillningar

Hej, vart inte klokare då man inte kan hitta vad för ränta som gäller för företag vart man än googlar. Listräntan för privata personer hos min bank under tiden var 4:29%, vore det lämpligt att lägga sig på 5% för november 2022 då företag brukar ha högre ränta än privat ?

1 gillning

Ovan nämns STIBOR-räntan och i den andra tråden som länkats nämns statslåneräntan + nån procent som rimlig nivå. Detta är officiella räntor som publiceras i många listor men hyggligt officiella källor finns här: