Hur resonerar ni gällande ränta på privat inlånat kapital i holdingbolag.
Jag kommer att ha en privat inlåning på ca 700tkr i mitt holdingbolag som äger andelar i två andra bolag ( till 50% resp 4%). Holdingbolaget kommer kanske kunna få runt300tkr i utdelningar det kommande åren så kommer kunna amortera skulden hyfsat snabbt. Ena bolaget har växt ganska mycket och ser ljust ut framöver för att utdelning ska kunna öka.
Eftersom det endast är utdelning som kommer in i holdingbolaget så kommer jag om jag tar ränta bygga ett skattemässigt underskott i bolaget och betala 30% i skatt privat.
Befintliga utdelningar som kommer in närmsta året är i samma storlek som utdelningsutrymmet ökar med schablondelen vilket gör att jag skulle kunna dela ut belopp med 20% istället. Eller är det dumt att inte utnyttja möjligheten till att ta ränta när möjligheten finns.
På längre sikt så kan det ju finnas möjligheter att få skattepliktiga intäkter men ser inte att det sker de närmste 3-5åren iaf.
Dåligt svar kanske, men jag tyckte det var ganska krångligt att hålla på med ränta när jag lånade in pengar till ett av mina bolag. Enklare att ta ut utdelning. Men vore intressant om någon “expert” kunde uttala sig.
Ja, ränta är mer fördelaktigt jämfört med utdelning skattemässigt, så Skatteverket granskar sådana upplägg noga. Man lämnar ju kontrolluppgift, så de vet vem och hur mycket ränta. Har du verkligt kapitalbehov som Monica skriver, och marknadsmässig ränta så kör.
Tänk på att 4% investeringen inte är näringsbetingad,
EDIT: Detta gäller bara marknadsnoterade aktier! Onoterade alltid skattefria.
OBS! Jag editerade mitt svar! Antar dina 4% är onoterade, och då hade jag nog fel. Onoterade andelar alltid näringsbetingade, och skattefria i bolaget.