Hej alla. Efter många år av läsande så var det dags att skriva mitt första inlägg. Jag undrar över en sak, vad tror ni?
Vi börjar såhär. Jag är 32 år gammal och bedriver en byggfirma med 7 anställda i mellansverige och så äger jag 4 st olika hyresfastigheter son jag paketerat i bolag som sedan ägs av ett holdingbolag.
Jag har ca 1.6mkr i intäkter och ett driftnetto på 1.2mkr ca.
Har lånat in ca 3 mill privat som jag plockar ränta på varje år. Statsräntan + 2% som jag sedan köper aktier för för att få tillbaka en del av den skatt jag får betala för räntan.
I övrigt så maxar jag lönen men tar inga utdelningar då jag bygger kassa så jag kan köpa fler fastigheter. Tycker ni jag ska fortsätta att låna ut pengar till mitt AB och ta bra ränta eller ska jag betala av den? Kassaflödet har absolut inga problem att ta detta. Jag menar, det måate vara det billigaste sättet att få ut pengar från bolaget?
Jag skulle inte låna ut pengar för den räntan då jag förväntar mig högre avkastning på börsen. Globalt index snittar historiskt på runt 10%
Sen skulle jag inte heller låna ut pengar till ett litet företag med den räntan på grund av risken att företaget inte klarar av att betala tillbaka. Det är lätt att tänka att det skulle aldrig hända bara för att man är så partisk som egen ägare.
Sista punkten är att du får inte räntan “gratis”, ditt företag betalar ju den så det går inte att jämföra med ett räntekonto med samma ränta, inte för att du gjorde det men bara som en notis.
Jag fattar. Men jag har ju en DA på 14% ca i mina bolag. DA på eget kapital ligger högre än så. Jag är inte alls orolig då jag är väldigt trygg med att ha fastigheter. Nyligen blev jag väldigt stresstestad med dem höga räntorna och jag tycker det är jäkligt kul då det ger mig frihet. Byggfirman är bara ett så kallat driftbolag som jag inte hade tvekat på att sälja vid första bästa intressent
Hur menar du att du får tillbaka en del av skatten du betalar på räntor genom att köpa aktier?
Jag har inte sådana stora lån i mitt bolag, men när jag köpte lastmaskin för ett tag sedan tog jag ett företags lån och låter mina privata tillgångar ligga i en globalfond på ett isk.