Vi är en familj på 4 som hyr våran bostad men vill köpa ett hus. Vi har snart den handpenningen som vi behöver. Vi har även ett billån på ca 200k med 7% ränta.
Är det bättre att betala av billånet först och sedan ”börja om” sparandet till bostad?
Hur skulle ni ha gjort, och varför?
Hej & välkommen
Vad är ert behov (av ett boende)? Och när?
Hur lång tid tar det för er att spara ihop 200k plus lite till för att få ihop till handpenning och buffert och extra utgifter i samband med nytt boende?
Om ni inte betalar av bilen, hur ser eran KALP ut och skulle banken godkänna lån till er om ni även har ett billån?
Är ni bekväma med att betala 5-6% på bolån och 7% på billån kommande tid?
Kanske en schysst bank sänker räntan på billånet om ni bakar in det i ett bolån? Tänk på att man som husägare ofta behöver ha en buffert för lite oförutsedda utgifter kopplade till huset. Ibland vill man också sätta sin prägel på det nyköpta huset vilket ofta innebär ökade kostnader t.ex för renovering och kolla noga på olika objekt så att inte någon underhållskostnad för huset ligger nära i tiden för då måste ju pengar avsättas även för det.
Enligt de kalkyler jag fyllt i via banken så är våran KALP på ca 14k om vi köper hus för ca 2.2 miljoner och har kvar billånet. Vi har snart 200k sparat till handpenning. Om vi istället löser billånet och ”börjar om” sparandet till handpenning så tror jag att det tar ca 1.5 år att spara ihop till handpenningen. Jag vill gärna ha hus igår och är bekväm med att både ha bolån och billån ett tag.
Min fråga är om det är en riktigt dum idé att köpa innan man betalat av bilen
Bolån och billån samtidigt låter normalkorkat, många människor gör på det viset. Er största fälla är att ha bråttom med att köpa huset. Hade ni köpt ett annat hus om ni hade 400k till handpenning hade jag sparat 1,5år till. Hade ni köpt samma hus nu som då är det nog bara att köra på. Gillar generellt inte att nolla mig, när ni väl sparat ihop några hundratusen börjar räntan ge medvind också. Det kommer även en tid mellan själva köpekontraktet och tillträdet som ni också kan spara under.
Går det att byta till en billigare bil för att frigöra pengar och i samma veva bli kvitt lånet? Nu är inte min mening att komma som nån partypooper, men jag får inte riktigt ihop ekvationen. Baserat på de fakta vi har (ni sparar 200k på ca 1,5 år) så bör det vara ca 1,5 år bort innan ni har kontantinsats på 330 000 (15% av 2,2) + lagfart och ev pantbrev?
Som andra varit inne på, ha inte för bråttom och se helst till att ni har lite pengar över till oförutsedda utgifter etc, de kommer vare sig man vill eller inte med hus…