Hej! Mitt första inlägg här i forumet! Jag och min man (26 år gamla med en dotter på 2 år) ska köpa hus och planen var egentligen att köpa nästa sommar/höst då vi skulle ha ca 400k sparat, men nu har det kommit ut ett hus med utgångspris på 1,85 miljoner som är vårt drömhus, bara 10-15 minuter från stan.
Efter nästa lön kommer vi ha 250k sparat, varav 130k är på opti och resterande på ett vanligt sparkonto. Vi tjänar ungefär 50k netto tillsammans varje månad. Vi sparar mellan 15k-20k i månaden. Idag bor vi i en nyproducerad hyresrätt och betalar närmare 12k i månaden på hyra så tror inte att det hade blivit så mycket dyrare att bo i hus.
Är lite inne på det här med buffert och så och iom att vi inte har en kontantinsats sparad till 100% så tänkte vi ta ett handpenninglån för att betala tillbaka innan tillträde och utan amortering. Säg hypotetiskt att vi får köpa huset 1,75 miljoner med tillträde i januari, då kommer vi tekniskt sett ha kontantinsatsen som krävs (vi kommer ha 300k undanlagt då), men efter att ha räknat så kommer vi bara ha 45k kvar och då är hela bilsituationen inte ens löst då vi kommer behöva två bilar. Äger idag en bil som är värt kanske 100k i inbyte.
Fundering angående bil:
Är det värt att byta in bilen för att kunna fixa en fin bil (med billån) kring 2-300k kronors klassen? Där vi kommer bo vill vi gärna ha en suv/4x4 pga snön och vet inte hur bra och hur tidigt det kommer plogas där.
Alternativt behålla vår bil idag (en Hyundai i40 från 2018, billig i drift, men bara framhjulsdriven)
Och sen typ som andra bil att bara köpa nån skrotbil för max 25k? Eller riskerar det bara att bli nått repobjekt för två personer som inte kan nått om bilar?
Har alltid varit väldigt anti privatlån, men undrar om det känns helt hundra med huset om det är värt att ta ett privatlån på kanske 80k för att finansiera del av kontantinsats för att inte nolla kontot. Ifall vi hade lånat max 80k i privatlån, hade vi haft ca 100k kvar av sparade pengar istället som hade kunnat vara buffert och en del som insats till billån för en till bil och då behålla vår bil vi har idag.
Vad hade hänt ifall bolånetaket höjs till 90%, kan banken baka in dom 80k kronorna i bolånet då i april?
Hade vart tacksam för svar om det är realistiskt tänkt eller bara naivt😅
Tack för svar! Har pratat med sbab och vi funderade isf på att ta ett handpenninglån för att bara kunna spara så mycket så möjligt tills det behöver betalas igen (innan tillträde). Har idag lånelöfte på sbab på utgångspriset 1,85 om vi lägger 200k på insatsen och ca 83k är privatlån.
Tror du banken hade kunnat baka in privatlånet i bostaden så att belåningen blir 90% ifall det förslaget går igenom i april?
Om ni verkligen vill ha huset låter det som att en kontantinsats om 15 % på 277K är möjligt med de 250K som ni redan har samt att ni kanske kan sälja något snabbt eller låna de sista 27K från någon närstående - det är ju trots att bara lite drygt ett månadssparande för er som lätt kan betalas tillbaka inom en månad eller två.
Räntekostnad netto med nuvarande ränta ligger på 3K/mån. Då har ni 9K kvar av er nuvarande månadskostnad till övriga boendekostnader vilket räcker ett tag.
Medan ni får bygga upp er buffert från noll igen med 20K/mån kan ni ju kanske använda kreditkort med 60 dagars räntefri kredit om det kniper?
Inga supermarginaler, men är det drömhuset så är det
Tillägg: med ert årssparande om 250K så innebär ju även det att ni i princip har sparat ihop till hela amorteringen på drygt 6 år räknat på 0 i avkastning och inga ökningar av sparande från framtida löneökningar.
Huset är i toppskick, står på hemnet att byggåret är 2019 (dock är det behållt en timmerstomme från 1800-talet), men allt från mark, cellplast, åsar är nytt, tak, fönster, golvvärme, ny 3-kammarbrunn från 2017 och borrat vatten i samma veva, så känns spontant som att det inte är det största orosmomentet just nu Blir det renovering på tal är det på sin höjd att byta kakel i köket eller måla nån vägg, men mest bara för nöjes skull. Sen bor vi i Norrland och om vi ska flytta i januari kanske snöslunga blir aktuellt så det är klart att det är fler utgifter som tillkommer.
Jag skulle säga att ni ska slå till. Det är inget särskilt dyrt hus och det lilla extralånet för kontantinsatsen betalar ni snabbt av med er spartakt.
Jag tror att ni kan kalkylera kortsiktigt på en kostnad på räntan + kanske 4000 kr/mån i drift (el, sopor, bredband). På lång sikt behöver ni också budgetera på några tusen i månaden för renoveringar. Ni får också en utgift för amorteringen.
Jag tror också att ni kan räkna med stigande inkomster framöver om ni jobbar på karriären.
Räntekostnad efter ränteavdrag: ca 2800
Driftkostnad: Ca 4000 kr
Som ett överslag kommer huset alltså att kosta er 5000 kr mindre per månad initialt än er nuvarande lägenhet. Räkna dock med att en extra bil kommer att äta minst 4000 kr i månaden.
Har era föräldrar pengar? Isåfall kanske de kan låna ut det som saknas till kontaktinsatsen och så lägger ni upp en avbetalningsplan.
Tror också huset kommer bli snäppet billigare i månaden, det är klart att uppvärmningen kan bli dyr dom kallare månaderna, men annars känns det som att vi bränner mycket pengar i dagsläget på att bo i hyres.
Jag kommer börja tjäna mer dom kommande två åren och därefter alltid få ut strax över 30k netto. Anledningen till att vi helst vill köpa för under 1,8 är mest ifall min man vill byta karriär och ska studera under nån kortare tid eller att man ska klara nån till föräldraledighet utan att det för stor ekonomisk belastning.
Mamma har sagt att hon kan låna ut kanske 30-40k nån kortare stund så funderar på om det kanske räcker som insats för ett billån, så försöker vi klara kontantinsatsen helt. Som jag förstått ska lagfarten betalas inom 3 månader från inflytt så tänkte om man försöker spara till det på typ två månadssparanden och låna insats till billån av mamma och se hur mycket vi har kvar i buffert sen.
Ett HUS för 1,75M som är byggt 2019?!!? , , WOW, jag bor inte i en stor stad men för dom pengarna får man en äldre 2a max här. . .. jag skulle nolla allt o slå till…ni fixar en buffert rätt snabbt med det sparandet
Man blir lite avundsjuk när man hör om bostadspriser under två miljoner. Med lönerna o sparkvoten kommer ni bygga buffert snabbt, ni kan sedan välja mellan att betala ner lånet eller investera för framtiden. Själv var vi inne på samma bana som er SBAB och ta blanco för kontantinsats. Vi väljer att vänta endast då objekten vi kollar på kostar kring fem miljoner och det blir dyrt med ett blanco på 250 000. I ert läge hade jag köpt huset. Lycka till.
Orter med huspriser under 2 milj finns det många. En tråkig aspekt är ju att renoveringar är någorlunda lika dyra som på orter med högre bostadspriser. Ett nytt tak på ett hus värt några hundratusen går inte att räkna hem ekonomiskt, men såklart på andra sätt.
I kvarteret vi bor i nu säljs husen för 6-7 miljoner (dock nybyggen), så man måste absolut ut 15 min från stan för att komma till hus som kostar kring 2 miljoner. I och med att huset vi ska köpa är helt nyrenoverat känns det som att marknaden kanske är ganska + - 0 ifall vi ska sälja det nån gång och då vi har så dyr boendekostnad känns det som att vi nästan kommer bo billigare, då det knappt lär bli några pengar på renovering och underhåll.
Det låter genom hela tråden som om du/ni ser på situationen med best outcome scenarion i åtanke. Det ni ser som ert drömhus på marknaden idag kan förvandlas till en ganska otrevlig mardröm. Jag hoppas förstås det bästa för er, men givet de marginaler som ni har så skulle jag råda er att hoppa över det här objektet och se till att ni är bättre ekonomiskt förberedda innan ni köper ert hus.
Du säger Norrland. Nygrävd 3-kammarbrunn. Har fastigheten ett giltigt tillstånd för enskilt avlopp? (Just nu är Umeå kommun ute på tillsynsärenden och gör nedslag på enskilda avlopp även om avloppsanläggningen i sig är godkänd). Ett exempel av många på oväntade utgifter för husägare.
Jag förstår känslan att vilja flytta till drömhuset med en 2-åring. Komma in i värmen i sitt ägda boende. Men försiktiga jag skulle avråda från att köpa just det här huset. Det kommer fler drömhus.
…Avslutningsvis vill jag också påpeka att det går finemang att bo 40min från staden och bara ha en bil i hushållet. Det går också finemang att köpa en skrotbil för 10k och ha som andrabil. OM ni köper fastigheten skulle jag absolut avstå från att öka hushållets skuldkvot ännu mer genom att samtidigt ta ut ett lån för att finansiera inköp av en till bil.
Vad skulle er soliditet bli om ni köper hus & bil enligt prisuppgifterna du angav i ditt första inlägg? Skriv in era värden https://www.minbalansrakning.se/ så får ni en överblick över era nyckeltal.
Tack för tipsen om att kolla upp om tillståndet till enskilt avlopp! Jo, påståendet med att det knappt lär bli pengar på underhåll och renovering är ju såklart med det vi vet just nu med besiktningsprotokollet, inte oväntade utgifter😅 Vi ska på visning nästa måndag så får se hur allt känns då, men vi är fullt medvetna om att vi inte riktigt är där vi vill vara ekonomiskt när vi vill köpa hus, dock har jag rätt hög standard på vilket hus jag vill ha och det är ett väldigt unikt objekt, vilket stressar mig ännu mer inför husköpet än om vi bara hade velat ha en enplansvilla i ett villaområde. Då köper jag absolut att det kommer ut fler drömhus.
Bilsituationen är ytterst oklar också haha, på ett sätt vill jag inte köra en skrotbil av säkerhetsskäl för vi kommer behöva skjutsa till och från förskolan i båda bilarna, och vill såklart helst inte ta billån så får se hur det blir med det ifall huset blir aktuellt.
Om jag räknat rätt så kommer det bli 26250 kr på lagfart och 2245 kr pantbrev om vi skulle få huset för 1,75 miljoner. När man ska räkna lagfarten, visst är det lånebeloppet man multiplicerar med? Alltså man tar bort kontantinsatsen från totalen