Blandade ihop med lagfart och pantbrev, menade med pantbrevet tar man befintligt pantbrev - vårt lånebelopp x2%? Då blir det alltså inte hela beloppet med kontantinsats också? Men med lagfarten blir det ju totalsumman x 0,015 så tror jag räknat rätt då😅
Korrekt, kontantinsatsen räknas inte med utan endast lånebeloppet som inte täcks av befintligt pantbrev räknas med.
Stämmer att det är den faktiska summan som man lånar. I objektsbeskrivningen står det ofta hur mycket pantbrev som finns på fastigheten. Om det inte gör det så kan man fråga mäklaren via mail. Har man tur så finns det på hela summan som man behöver låna vid köpet. Har man otur så finns det inga alls och du behöver nya pantbrev för varje krona som du lånar med huset som säkerhet.
Pantbrev:
1 750 000 * 0,85 = 1 487 500
1 487 500 * 0,02 = 29 750 + 375(admin)
Lagfart/stämpel skatt:
1 750 000 * 0,015 = 26 250 + 825(Admin)
Totalt: 29 750+375+16 250+825= 57 200kr om det helt saknas pantbrev i fastigheten.
Nu är detta snabbt räknat och baserat på 1,75mSEK i köp. Vill minnas att jag fick hosta upp runt 80K kontant när jag köpte mitt hus för lagfarten och pantbreven. Det som ni får tänka på är att detta är utöver era lån och er handpenning.
Så skall ni köpa huset för 1,75mSEK med 15% handpenning + lagfart + fulla nya pantbrev så behöver ni ha kontanter för att täcka detta. Antingen på kontot eller via topplån/privatlån.
262 500(handpenning) + 57 200(Pantbrev+Lagfart) = 319 700kr
Fördelen är att er boende kostnad kommer bli hyfsat OK med detta och bara bättre över tid. Så kan ni lösa det och sedan dra åt svångremmen för att betala av era privatlån så kommer ni kunna bo bekvämt.
Era löpande utgifter kommer förmodligen se ut som något i denna häraden:
Om vi antar att ni får en ränta på 3% samt amortering på 2%
Ränta+ Amortering = (1 487 500 * 0,05) /12 = 6 198kr/mnd
El(beroende på uppvärmningssystemet) = 1 000-4 500kr/mnd
Försäkring = ca 500kr/mnd
Sopor, Internet och andra avgifter = 800 till 1 500kr/mnd
Utgifter kring boende /mnd = Ca 8 500kr till 13 200kr beroende på hur mycket el uppvärmningen drar och om ni har några kostnader till t.ex vägföreningar eller dylikt.
Utöver detta så bör ni ha tillgång till 100-150K på kort varsel, framför allt om saker som värmepannan skulle gå sönder mitt i vintern. Hur detta ser ut kan man själv avgöra. Vissa har det på börsen och andra på ett spar konto. Några kör med kreditkort och andra med pengar i madrassen.
Jag brukar rekommenderar jag att man(om man kan) bygger en buffert innan man amorterar bort rimliga lån med rimlig ränta som man kan hantera i sin månadsbudget. Annars finns risken att man alltid lånar upp när det oväntade händer och ni bygger dåliga vanor.
På samma vis så brukar jag varje år runt Black Friday kika över saker som är riktigt gammalt och riskerar att gå sönder vid fel tillfälle. Senast så köpte jag en ny tvättmaskin, spis samt en Avfuktare till tvättstugan/torkrummet. Allt detta gick att få utan ränta från samma leverantör vilket innebär att min extra kostnad för att inte betala kontant på detta var 49kr/mnd i ett år. Utöver besparingen på själva köpet så blev det periodiserat på ett bra vis.
Det kommer komma en hel del utgifter och mitt tips är att acceptera att vissa saker inte blir gjorda när ni vill det och ta det mer ro. Man bör inte gör för mycket på en och samma gång utan portionera ut sina inköp och projekt över tid. Och framförallt så bör man inte impulsköpa billiga saker som inte håller över tid bara för att. Det blir oftare dyrare i längden.
Ni kan ju även jämka på skatten om ni vill ha några extra hundralappar i månaden, men jag personligen föredrar att ta det som en engångssumma när återbäringen kommer. Då åker det in på något buffert konto eller som amortering om bufferten är fylld till den nivå som jag är nöjd med.
Så allt som allt så kommer ni nog land under de utgifter som ni har idag kring ert boende, killgissat. Sedan får du såklart addera kostnaderna för handpenningslånet uppe på detta så kommer det nog ligga ganska nära.
Fördelen är ju att denna kostnad kan sjunka över tid, så länge ni amorterar på lånen.
Hade jag varit i er situation så hade jag behållit bilen tills ni vet att den inte längre fungerar för övrigt. Det blir lätt många små bäckar som slutar med en flod av utgifter. Och man kan lätt samla på sig kostnader så det blir stressande istället för befriande att bo i sitt hus!
Förlåt för en riktig wall of text. Men efter att bott på min gård i snart 2 år och också flyttat från en hyresrätt så ville jag dela med mig av mina tankar kring ett underbart roligt äventyr som ni förhoppningsvis kommer få uppleva snart ![]()
Som jag kommit fram till just nu ser det ut så här:
Start: 300k saldo vid tillträde
Pris: 1,75 miljoner
Kontantinsats: 262500
Handpenning: 175000 (ta handpenningslån och betala tillbaka innan tillträde, lån med enbart ränta, pga av att mycket av pengarna är låsta i fonder just nu och vill vänta tills dom inte backar)
300k - 175k = 125k kvar kontant
Kvar att betala i kontantinsatsen: 87500
(ta privatlån?)
=
Saldo: 125k kvar
Privatlån: 87500
Om jag väljer att ta privatlån, är det inte bättre då att välja väldigt lång avbetalningstid, typ 10 år för att få ner månadskostnaden så mycket som möjligt, och säg inom två år när vi känner att vi har byggt upp oss lite ekonomiskt, att bara betala av hela lånet direkt?
När måste man betala lagfart och pantbrev? Har för mig att jag läst nått om 3 månader för lagfarten, men när jag googlar nu låter det lite diffust med typ 4-8 veckor?
Om pengarna skall användas snart hade jag sålt av omedelbart och satt dem på bankonto. Vad händer om börsen går ner istället för att gå upp och du backar mer? Hur påverkar detta kalkylen då marginalerna är begränsade?
Pantbrev betalas i samband med att lånet görs. Minns inte när lagfarten betalades helt ärligt. Vill minnas att det sköttes av banken/mäklaren i samband med tillträdet, då betalade man det direkt där.
Så räkna med att ni behöver ha kontanterna för pantbrev och lagfart i samband med att ni får tillträdet och slutbetalning skall ske.
Lagfart betalas på faktura från lantmäteriet typ några veckor efter tillträde.
Tänk på att ”drömhuset” kommer ut på marknaden ett par gånger per år. Om det känns tajt och stressigt, vänta på nästa. Livets största affär ska man inte göra på volley.