Billån eller kontant?

Jag ska köpa en begagnad Volvo hos en Volvohandlare för ca 220 000 kr.

Jag har blivit erbjuden ett billån med 6 % ränta.

Vad är bäst: betala kontant eller ta billånet?

(vi fick nyligen en större summa pengar som nu är på ett bankkonto så det passar bra tidsmässigt. Och vi har andra besparingar på Lysa så vi tömmer inte sparbössan om vi betalar kontant)

Kan du så låna på hus eller brf. Fixa “nytt kök” helt enkelt.

4 gillningar

Hmm.. Det blir 4.2% netto ränta på billånet. Det är ungefärlig förväntad avkastning på ISK sparpengar sett som långt genomsnitt.
Dvs går på ett ut statistiskt hur du än gör rent ekonomiskt.
Jag lånade till bil för sista gången för 40 år sedan. Lånar sedan dess av princip bara till boende. Spara först köpa sen.

1 gillning

Som Mikael skrev så går det så gott som jämt ut rent ekonomiskt. Men det är ju väldigt mycket trevligare att slippa binda upp sig och betala månadsvis. Det blir bara mer jobb för samma resultat, och känslan av att inte vara belånad är också trevlig.

Ibland går det att få väldigt låg ränta som en deal på begangnade bilar som ingen annan vill ha. Då kan det vara intressant. Eller om man får rabatt på service eller liknande via lånet. Men nja. Jag har själv aldrig tagit ett billån och jag har ägt 5 bilar hittils. Kommer nog inte ta ett lån heller. Billån har också en tendens att få människor som egentligen inte borde titta på dyra bilar att köpa en dyr bil. Det gäller ju såklart inte i detta fallet dock, men ändå.

Garanterad 6% avkastning över så pass kort tid som ett billån löper är inte dumt.

Skulle pynta kontant och sedan gå in med DCA in i marknaden varje månad på vad avbetalningen skulle ha varit istället.

Varför göda banken när du kan göda dig själv?

2 gillningar

Skulle betala kontant i det läget. Räntan är väl nära vad man kan hoppas på att få på börsen. Och sedan handlar det lite om värdighet också tycker jag. Att slippa stå med mössan i hand och ansöka om lån, någon annan som äger bilen, krav på viss försäkring osv. Nä, värdigare att köpa den med egna pengar.

2 gillningar

När det gäller bilar tycker jag cash is king dvs inga lån

1 gillning

Betala kontant, 6% ränta är alldeles för högt imo.

Cash :money_bag:!!!

Ren kalkyl är det nog hucket som stucket. Så då blir frågan var du vill att pengarna ska va. På ett konto där du kommer åt dem? Investerade I något avkastande? eller investerade i bilen.

Jag tycker tvärtemot alla andra här att ha pengar investerade som jag skulle kunna lösa andra problem med eller betala av bilen senare om jag vill är mycket tryggare än att ha dem inlåsta i en bil där enda sättet att få tillgång till dem är att sälja bilen eller få den utlöst av försäkringbolag. Vilket troligen bara skulle förvärra en situation där de skulle behövas.

Utgå ifrån att din TCO vid kontantköp på 5år och 1000mil/år är ch 250000 (bilen är kanske värd ca 100kkr efter 5år och kostnad 25kr/mil exkl värdeminskning)

Vid lån betalar du strax över 300kkr.

Du kommer i genomsnitt köra en bil värd 160kkr och betalar 50 eller 60 kkr i 5år för det nöjet.(den skumma fakta alla ignorerar)

Alla alternativ är dåliga men cash är bättre. Att välja en begagnad bil är den riktigt stora vinsten.

Vid 6% ränta så är det super enkelt, slanta upp med pengar du redan har.

1 gillning

Jag had köpt cash 100%. Alla fordon jag äger/har ägt, har köpts cash. Hus är det enda jag tycker man ska låna pengar till. Allt annat som måste lånas för, är för dyrt :upside_down_face:

1 gillning

Varför låna och betala en ränta om du inte behöver. Är väl bättre då att du agerar bank själv och lånar av dit egna kapital. Alltså köper bilen kontant med pengarna du har, och kör en rak överföring på din tilltänkta avbetalningstid. Säg 36 månader (borträknat ett visst restvärde.)