Låna till bil?

Hej!

Jag behöver köpa bil. För att finansiera köpet finns det några olika möjligheter. Ta från bufferten? Sälja av från fonder? Låna upp på huset?
Belåningsgraden är en bit under 50% så det skulle inte innebära några stora förändringar. Jag amortera dessutom redan fast jag egentligen inte ”behöver”

I mitt huvud låter det som en förhållandevis bra idé att öka bolånet, att pengarna så att säga gör mer nytta på börsen…

Samtidigt känns det ju lite halvbra att låna till konsumtion.

Hur tänker ni?

Jag skulle aldrig låna för konsumtion (undantag hem)

Ta från buffert eller sälj av fonder.

På så vis kommer du värdesätta det du köper mycket mer.

Jag tänker nog i grunden precis som du. Känns bara som att pengarna gör mer nytta på börsen än det skadar att ta dem från huset. Typ. Det borde ju gå att räkna på.

Hej Petter!

Om du anser att bilen du ska köpa är något du verkligen behöver för din vardag så skulle jag inte riktigt anse att det är konsumtion som inte ska finansieras av lån. Att du har en låg lånegrad på din bostad gör detta ganska enkelt tycker jag, att låna upp huset och fortsätta investera på börsen för att bygga upp en bättre stabilare ekonomi hade jag gjort. Jag är inte heller ett fan av lån för konsumtion, men att göra det bästa av ekonomin och effektivisera den hade varit mitt val.