Köpa bil för ca 80.000 kr eller låna 100.000 kr till och köpa en lite dyrare bil?

Hej!

Vi är en familj om två vuxna och en ettåring som är i behov av en familjebil med stort bagage som får plats med barnvagn och packning. 99% av resorna är korta (1-2) mil. Vi behöver köra till jobb, förskola, mataffär och vänner. På sommar och vinter åker vi längre för sol och skidsemester.

Vi har köpt hus och jobbar båda heltid. Vi har vad vi behöver men saknar i dagsläget en familjebil.

Vi har 180k i sparkapital men huset behöver fortsatt viss renovering och har därför initialt tänkt att lägga 80k på nya bilen och eventuellt ta ett lån på ca 100k om nödvändigt för resterande del av bilkostnaden.

Har tittat på begagnade bilar som är bensindrivna alt. laddhybrider/hybrider som:

Volvo v70 2015-2016
Volvo v50 2010-2012
Volkswagen Passat GTE ~2017
Toyota Avensis
Toyota Corolla Touring sports ~2020

Vi har inga problem med månadskostnaden av billånet eftersom vi har ok löner och marginal.

Är det rimligt att ta ett billån på 100k för att köpa någon av bilarna ovan? Vi måste ha en bil men vi lyckas inte hitta en äldre bil för ~80k som är bensinsare eller hybrid och har bagaget, komforten och säkerheten vi önskar.

Önskar råd gällande vilka andra bilar ni anser är prisvärda och fyller nämnda behov. Anledningen att jag skapar en tråd beror på vårt intresse för långsiktiga investeringar. Ett billån är raka motsatsen? Finns dessvärre ingen möjlighet att låna mer på huset.

Hur ska vi hitta en passande familjebil? Kan man rättfärdiga ett lån som täcker mellanskillnaden 80k - uppåt?

Håll utkik efter en fin V70N av årsmodell -06 eller -07.
Välj en manuell med 140hk motorn. Då slipper du dåliga överraskningar med turbo eller problem med automatlåda.
140 hk motorn är en bra slitvarg och sugmotor med ok vridmoment.
Drar ändå förhållandevis lite bränsle om man kör fint och har bra komfort och bagage.
Är koppling och kamrem nyligen bytt på den du finner är det ett bra plus också.
Löjligt mycket bil för pengarna om man inte är ute efter ett vrålåk

4 gillningar

Är huset maximalt belånat eller finns det möjlighet att öka upp belåningen där för att få lägre ränta?

Det går såklart att motivera billån om ni verkligen behöver en bil, men det är inte optimalt.

2 gillningar

Är husrenovering akut? Låter annars som dålig timing att renovera och köpa bil samtidigt. Personligen hade jag inte tagit billån.

Man får mycket bil för bara 30 000. Det finns massor av bilar med stora bagage och många mil kvar i sig med dem prislapparna. Det kanske kan vara ett alternativ? Lägg undan 500 kr i månaden i en reparationsfond (så gör jag) och så kommer du ha ett mycket förmånligt bilägande i flera år framöver.

När dagen kommer då gubben på verkstaden skakar på huvudet och säger att nu är det dags att låta Brummis kila vidare, så kan man gå därifrån obrydd och köpa en annan begagnad bil för 30 000. Förslagsvis en som har samma storlek på vinterdäcken som den gamla.

1 gillning

Du har fått bra tips ovan, här kommer två andra perspektiv:

Perspektiv 1) jag brukar rekommendera att ta ett möte med @Skogstomten som erbjuder en tjänst “hjälp vid bilköp” som hjälper en att få rätt på just den här typen av frågor. Dessutom är hemsidan bra eftersom den ger mer eller mindre en checklista på frågor som man bör ställa sig inför ett bilköp. Dessutom är kostnaden ofta bara i paritet med en månads TCO.

Det andra perspektivet är att jag - med min uppsättning värderingar - inte riktigt gillar tipsen på att köpa de billiga bilarna. Både för att jag inte har kompetensen eller intresset att hålla på och pilla med dem själv. Men framförallt för att jag prioriterar trygghet högt.

De första två gångerna jag och Caroline bytte bil var i samband med att vi fick barn. Jag ville liksom inte var med att känna:

Vi krockade och hade en mindre säker bil än vi hade kunnat ha. Men vilken tur att jag sparade 30.000 kr…

Så vi t.ex. hade ett billån under en period (eller ja, vi har nu också till följd av leasing).

3 gillningar

Ett sidospår:

Nu är det här så klart väldigt svårt att mäta, men ibland när jag hör bilreklam om hur säker en viss bil är undrar jag hur pris och den subjektiva variabeln bilsäkerhet korrelerar.

2004 och 2014 stoltserade biltillverkare lika mycket med hur säkra just deras bil är som 2024.

Ingen personbil blir mer än en fläck på vägen om den blir påkörd bakifrån av en rumänsk lastbil utan vinterdäck.

Stora tunga (och säkra?) SUV:ar har längre bromssträcka än småbilar.

Älgar bryr sig inte om vad din bil kostar och uppmärksamhetspockande mobiler bryr sig inte heller.

Att hålla tillräckligt avstånd till närmaste bilen framför (jag kollar på er, ni som pendlar mellan Lund och Malmö varje dag) är förmodligen den allra viktigaste säkerhetsfunktionen en bil kan ha :slight_smile:

2 gillningar

Extremt stor skillnad på din chans att överleva om du sitter i en större, toppmodern bil, jämfört med om du sitter i en småbil från nittiotalet.

1 gillning

Förstår jag det rätt att ni redan har en bil och nu behöver ni ytterligare en?
Oavsett, om jag skulle köra runt med ett barn i bilen skulle säkerheten vara det absolut viktigaste. En bil för under 80 000 kr går därför bort. Har ni kikat på VW Golf kombi? Annars är det mitt tips. En arbetshäst som gör sitt jobb utan större knot. :blush:

1 gillning

Är helt säker på att Mister Mellanchef som ligger 42 cm ifrån bilen framför i sin sprillans nya X5:a på motorvägen inte håller med när olyckan är framme.

Mister Mellanmjölk i sin Nissan Micra anno 2002 som minns vad läraren på körlektionen sa klarar trafikolyckor bättre.

Man måste ju inte köra som en påtänd iller bara för att man har en säker bil…

Stort tack för alla svar och reflektioner! Väldigt uppskattat. Jag är inne på samma spår som @janbolmeson gällande säkerhet och vågar därför inte ta några chanser med en äldre bil för 80tkr eller mindre.

Vi har sålt av vår gamla bil som hade två dörrar och litet bagage vilken vi fick 80tkr för.

Ska man koka ner det hela till en avgörande fråga, var det egentligen om att ta ett billån för att ha råd med en något modern och säker kombi, alternativt en suv. Som har bensin eller hybridmotor med tanke på vårt körmönster. Trots att vi helst vill undvika ett lån med hög ränta. Men som @Svartpeppar nämnde verkar det vara vårt enda alternativ.

Pratade med en bilförsäljare nyligen ang. en Volvo V70 T4 -2016, 10000mil som var till salu för 179tkr. De erbjöd ett lån från DNB räntefritt om man lånade 100tkr eller mindre. Haken var en avgift på 5000kr och snabb amortering, ca 2800kr mån, dvs en avbetalningsplan på 3 år. Någon som har erfarenhet av detta?

1 gillning