Tack, intressant! Och ja det är lite så jag känner idag, att om det tillåts fri amortering ska jag helt enkelt ta en längre lånetid men betala av lånet snabbast möjligt (inom 1-6 mån) och får då ta del av fördelarna.
Har kollat runt lite mer och räknat och tror att jag kan hitta en passande bil för runt 145, men gissar att däck tillkommer dessvärre. Kan lägga minst 130 kontant idag och kan få ihop resterande summa på några månader. Frågan är om jag borde avvakta tills jag har summan och kan betala av det första månaden, men det lutar åt det. Gjorde ni val av restvärde och återbetalningstid mm baserat på hur räntan blev lägst då?
Har du varit på plats hos handlaren? Om du verkar intresserad, ställer frågor, testar osv. och snällt frågar om de kan göra något på priset så tror jag att det kan gå vägen. Några tusenlappar kan det säkert vara värt för dem, och jag gissar att de har viss prutmån. Kanske slutar det med att de vill skicka med däck hellre än att gå ner i pris?
Angående när du ska köpa så låter det ju som att du kan vänta lite till och spara ihop det sista, så varför inte göra det? Du vet bara hur snabbt du behöver den nya bilen.
För det första får man titta på vad man ska ha bilen till? Är det värt att lägga 160K på en bil? Att köpa bil är den sämsta affär man kan göra, värdeminskning, servicekostnader på bilverkstad eftersom den är relativ ny.
Kanske köpa en billigare bil och göra service,reparation själv på bilen?
Du skriver ingenting om varför du behöver köpa bil eller vad du ska använda den till?
Jag har bil för att jag pendlar 18 mil varje dag till jobbet och kan inte åka tåg eller buss till jobbet pga arbetstiderna samt dålig buss förbindelse där jag bor.
Gör service och reparationer själv på bilen vilket gör att jag kommer billigt undan.
Jag kör så länge det går med mina bilar. Den hade rullat 1000 mil när jag köpte den och är idags läget uppe i över 40.000 mil med bilen.
Har rullat på bra genom åren utan några större problem och gör det fortfarande…peppar peppar
Är man bara rädd om bilarna och sköter servicen enligt plan så kan dom nog rulla hur långt som helst. Kan inte åka billigare, har en snitt förbrukning 0.42 per mil på 1 år. Nej elbil är intr aktuellt för mig i dagsläget. Kommer ha kvar denna bil tills den rasar helt.
Har avhandlat detta i en annan tråd, därav kortfattad beskrivning av det jag kommit fram till här eftersom denna frågan är mer specifik kring själva köpet.
Varför är du så kåt i Rabat på försäkring och serviceavtal? När jag köpte min bil så ingick 6 månader hos Folksam efter det så fick jag en offert på över 12000 kr för nästa rullande året. När jag slog in bilen hos if med samma typ av försäkring så fick jag ett erbjudande på 3500 kr om året. Då kan man ju bara skratta åt 200 kr i rabatt. Sen brukar det ju vara billigare om du kan lägga undan pengar själv till service än att ta ett serviceavtal.
Jag hade definitivt försökt och spara ihop pengarna, skulle även kunna tänka mig att priserna kommer att gå neråt med tiden då ränteläget är som det är just nu. Jag skulle även titta på vilka garantier som följer med bilen. Kan ju vara värd och lägga lite mer om man skulle få typ en Kia eller Hyundai med Restgarantie dom har ju förmånliga garantier och det kan vara guld värd.