Ett annat sätt är väl att köra 100% fonder/aktier, och gambla lite. Och så får du se hur mycket pengar du har efter 3 år. Har det gått bra kan du köpa finare bil, går det dåligt, spara nåt år extra eller så får du köpa nåt lite billigare 
Du säger att du behöver en bil du kan lita på i tjänsten, då ska du väl be om tjänstebil?
Personligen skulle jag inte lägga någon energi på att krångla till det.
Anpassa din uppdelning mellan aktie/sparkonto så att du känner dig trygg. Och byt bil när det behövs.
Dina utgifter i relation till ditt kapital bestämmer ofta din fördelning mellan aktier/sparkonton.
Tyvärr har vi inte den förmånen, annars håller jag med att tjänstebil hade varit det mest fördelaktiga i denna frågan!
Börsen går inte så himla bra för min del.
Kan bli Ahlgrens bilar kanske…
Hur mycket spar man på att behålla en bil till 5-6 år istället förresten? Slipper fler värdeminskningar. Ca minus 30% på ett år sa de nu i veckan.
Vad ”de” säger kan du i princip strunta i.man måste göra sin egen analys.
En del (fossil)bilar kostar mycket i skatt de första åren, men är billiga i försäkring. Andra (el)bilar kan kosta mycket efter några år och den största kostnaden är oftast värdeminskningen.
Vad denna blir är svårt att sia om i en så fluktuerande marknad som vi haft nu.
Jag hjälper min gamle far att välja bil nu.
Vi tittade först på Audi A3 ca 3 år gammal och med lagom få mil. Basutrustade bilar verkar ligga mellan 220-250’.
Sen gick vi in till lokale handlaren och provkörde. Då fick vi ett erbjudande om en fabriksny, med 18% rabatt. Den hamnar på 260’…
Lätt val om det nu bara är de två alternativen man vill ha.
Själv funderar jag på att köpa en 2 år gammal VW ID.3 att ha som andrabil. De kostar typ 450’ nya men går att få för 280’ begagnade med 2-3 år och <4000 mil. Viss skillnad mot Audin.
Hej
Jag om det är i tjänsten som du kör så många km är tjänstebil den bästa. Går det inte bör du också säkerställa att försäkring gäller om du använder bilen i huvudsak i tjänsten.
Vad säger bilpolicy eller jobbförsäkring ? Står du för självrisken till ex ? Dubbelkolla det.