Hur tänker man om man vill byta bil vart 3 år (ny eller begagnad)?

Ett annat sätt är väl att köra 100% fonder/aktier, och gambla lite. Och så får du se hur mycket pengar du har efter 3 år. Har det gått bra kan du köpa finare bil, går det dåligt, spara nåt år extra eller så får du köpa nåt lite billigare :wink:

4 gillningar

Du säger att du behöver en bil du kan lita på i tjänsten, då ska du väl be om tjänstebil?

1 gillning

Personligen skulle jag inte lägga någon energi på att krångla till det.
Anpassa din uppdelning mellan aktie/sparkonto så att du känner dig trygg. Och byt bil när det behövs.

Dina utgifter i relation till ditt kapital bestämmer ofta din fördelning mellan aktier/sparkonton.

Tyvärr har vi inte den förmånen, annars håller jag med att tjänstebil hade varit det mest fördelaktiga i denna frågan!

Börsen går inte så himla bra för min del.
Kan bli Ahlgrens bilar kanske…
Hur mycket spar man på att behålla en bil till 5-6 år istället förresten? Slipper fler värdeminskningar. Ca minus 30% på ett år sa de nu i veckan.

1 gillning

Vad ”de” säger kan du i princip strunta i.man måste göra sin egen analys.
En del (fossil)bilar kostar mycket i skatt de första åren, men är billiga i försäkring. Andra (el)bilar kan kosta mycket efter några år och den största kostnaden är oftast värdeminskningen.
Vad denna blir är svårt att sia om i en så fluktuerande marknad som vi haft nu.

Jag hjälper min gamle far att välja bil nu.
Vi tittade först på Audi A3 ca 3 år gammal och med lagom få mil. Basutrustade bilar verkar ligga mellan 220-250’.
Sen gick vi in till lokale handlaren och provkörde. Då fick vi ett erbjudande om en fabriksny, med 18% rabatt. Den hamnar på 260’…
Lätt val om det nu bara är de två alternativen man vill ha.

Själv funderar jag på att köpa en 2 år gammal VW ID.3 att ha som andrabil. De kostar typ 450’ nya men går att få för 280’ begagnade med 2-3 år och <4000 mil. Viss skillnad mot Audin.

1 gillning

Hej
Jag om det är i tjänsten som du kör så många km är tjänstebil den bästa. Går det inte bör du också säkerställa att försäkring gäller om du använder bilen i huvudsak i tjänsten.
Vad säger bilpolicy eller jobbförsäkring ? Står du för självrisken till ex ? Dubbelkolla det.

1 gillning