Leasar en Subaru Forrester 2019 på företaget och leasingen går ut om 6månader.
Har ett beräknat restvärde på 100.000.- ex moms dvs 125.000 ink moms.
Kollar man blocket ligger en bil av samma märke och årsmodell på mellan 230-270.000:- ink moms.
Dvs har jag ett övervärde på drygt 100.000.-.
Jag är egentligen inte sugen på byta bil, är nöjd med bilen, kör inte jättemkt då jag flyttat hem kontoret, men har en del behov av fyrhjulsdriften. Är ingen bilfreak så jag behöver inte ha en ny bil men en driftsäker. Är inte sugen på varken ny fossilbil eller att skaffa elbil just nu.
Hur gör jag bäst för att få så mkt nytta av övervärdet/bäst affär ?
Alt 1, Förnya leasingavtalet och han bilen som tjänstebil
Alt 2, Köpa loss bilen i företaget och ha som tjänstebil
Alt 3, Köpa loss bilen privat
Alt 4, Byta till ny bil med nytt leasingavtal.
Är egentligen mest sugen på alt1 eller 2.
Nån som vet ungefär hur lågt man kan få en handlare lämna ett värderingbevis vilket krävs vid utköp?
Vice vers om jag vill att handlaren ska köpa in bilen hur mkt brukar de ge i förhållande tillmarknadspris?
Mycket frågor från en som gör detta för första gången.
Med risk för att jag tänker fel men så här borde det vara.
Alt 4, går bort då du egentligen inte ens vill det.
Alt 3, borde inte vara förmånligt då ditt företag får tillbaka ca 100-150tkr för bilen men du måste istället betala 230-270tkr privat. (skulle kunna vara ett alternativ om bilen har ett väldigt högt förmånsvärde.)
Då har du bara alt 1 och 2 kvar, frågan är här om det är billigare att köpa bilen eller leasa den. Så det går inte svara på förens du vet vad du skulle få betala för leasingen men jag hade köpt den i företaget. Så mitt svar är Alt 2.
Genom lite ytterligare efterforskning är det ganska solkart att atl1 och/eller alt2 är bäst.
Jag gjorde en tankevurpa genom att jag tänkt att bilhandlaren har med detta att göra, men det är ju Leasegivaren som äger bilen.
Mitt företag kan närsomhelst lösa bilen till kvarvarande restvärde oavsett marknadspris och när leasetiden går ut förnyas den månadsvis med automatik om jag inte säger upp.
Så egentligen behöver jag inte göra nånting förrän restvärdet är nere på 10% av nypris då måste bilen lösas.
Fördel med alt1 är ju att halva momsen är avdragsgill på leasingavgift, köper jag ut bilen får jag inte dra momsen så därför låter jag nog leasingen löpa tills jag måste lösa ut den pga lågt restvärde.
Det sjuka är att om jag kollar blocket för 2016:års modell så ligger de på typ 180-220:- så väldigt liten värdeminskning.