Personalbil vs. privatleasing

Har du en lön att du efter bruttolöneavdrag fortf har 45k i månaden så betalar du mindre statlig skatt men får en bil på köpet.

Personalbil, hur förmånligt blir det?

Har börjat se fördelar med att leasa nästa bil och undrar om med detta blir det helt självklart efter er hjälp :slight_smile:

Behöver lite hjälp att förstå vad det kostar mig.

Förutsättningar 55.000kr/mån i lön, 33% komunalskatt
Åker 100mil/år i tjänsten (vad händer om jag inte gör det?) och 2900mil privat = 3000mil/år

Våra villkor hos Volovfinans ser ut så här.
Leasingavgift, reparationer, försäkring med pluspaket, service, samt administration ingår.
Jag behöver alltså ingen egen trafikförsäkring eller något annat för att reducera självrisk?

Köper vinterdäck själv på sidan om och så är det klart?

530.000kr för elbilen
nettokostnad/mån = 6.303kr
förmånsvärde= 5.662kr
bruttolöneavdrag/mån=6.620kr
nettolöneavdrag/mån=0kr

Kommer jag alltså ha 6.303kr mindre i månaden i handen?

Du har fått nettokostnaden presenterad ovan, detta är hur mycket det kostar dig.

Misstänker att försäkringslösningen är mer eller mindre heltäckande men tål att undersöka självrisker.

Vinterdäck kan vara klokt att lösa separerat även om detta kan vara lite av en gråzon. Kompletta hjul bör förmånsbeskattas om köp görs som en bruttokostnad.

Tack. Jag tyckte det kändes högt.
Kommer ju också förlora tjänstepension vilket verkar lite oklart vad den kostnaden blir.

Om jag går via Kia så säger de ca 5300kr/mån
Men då ska jag betala med skattade pengar. Så 5300 blir i själva verket vadå?
Den leasingen saknar försäkring med lika bra villkor + 400kr/mån kanske?

Landar jag inte väldigt nära 6.303kr mindre i månaden i handen men jag har en högre tjänstepension som betalas in av arbetsgivaren?

Verkar vad jag hört av kollegor vara väldigt bra leasing i övrigt gällande självrisker, om du slutar och vill bryta avtal mm. Svårt att värdera men verkar bra.

Inte hänt något nytt kring detta? Tänker mig en ren elbil och hänger inte med i alla ändringar som gjorts senaste tiden.

Nej, en äldre bil är oftast billigast. Själv försöker jag byta bil ganska sällan, för varje byte är en stor kostnad. Just nu har jag en Honda Civic från 2015 som gått 36.000 mil. Den har jag snart haft i snart tio år, så nu börjar det bli dags att byta snart.

Nya bilar verkar också ganska buggiga, så man får tänka sig för om man köper nytt.