Återlämning av leasingbil

Min egna dyrköpta erfarenhet är att man måste släcka servicelampan, dvs gjort service innan den lämnas tillbaka. Även om man haft serviceavtal för hela perioden. Tråkiga pengar och särskilt när jag specifikt frågat vad jag skulle åtgärda inföe tillbakalämning. Detta var på VW Lund. (servicelampan hade bara lyst veckor innan återlämning så jag tänkte det var praktiskt att få det gjort när den ändå skulle in)

Hittade en guide från Carpay/Volvo som var ganska utförlig men ändå inte onödigt tung. Kolla om du kan hitta motsvarande från där du leasat :slight_smile:

Det verkar hänga på vad som anses/är specat som normalt respektive onormalt slitage.

4 gillningar

När jag leasade stog det uttryckligen att det var totalen som gällde, dvs 6000 mil över 3 år. Hur jag som kund fördelade dem var helt ointressant. Men säkert olika på olika bolag, men låter märkligt att det ska spela roll om man kör mer nått år än något annat, så länge serviceintervaller sköts förstås

2 gillningar

Jag frågade om 6000 milaservicen låg på mitt ansvar några veckor innan återlämnandet, då jag läst om att vissa åkt på det, men det gjorde det inte, utan jag gjorde vid 1500, 3000 och 4500, lämnade in med 8 mil kvar på avtalet, och de skötte servicen.

Hade tom en skumt märke i rutan (motsvarande stenskott i storlek) som jag ev skulle behöva stå för, men de hörde aldrig av sig.

Men hade budgeterat 10k för ev kostnader.

Det stämmer inte, du kan bli debiterad övermil om du kör för mycket ett år men de andra inte. Dock är det ovanligt att någon bråkar med det, jag skulle inte göra det. Sedan beror det lite på hur man hamnar milmässigt inför servicen.

Ok, då ljög väl säljaren mig rätt i ansiktet då när jag specifikt frågade om det var 2000 mil per år eller 6000 mil på 3 år. 6000 mil att fritt förverka över 3 år var det som gällde enligt honom.

Nu kvittade det i praktiken, vi körde i princip exakt 2000 mil per år, men då jag aldrig leasat förr läste jag igenom villkoren ordentligt , och ställde frågor på sådant som var oklart.

Kollade även upp hur petiga olika märken är vid leasing, och det verkar skilja väldigt mycket. Valde Toyota för att en arbetskamrats man hade jobbat där tidigare och själv leasade av dem, så han hade bra koll på deras rutiner, dvs inte fjanta med mikroskop för att hitta osynliga skador osv. Man betalar ju faktiskt rätt mycket pengar för att just nyttja en bil med normalt slitage för de åren och milen, men vissa verkar anse att bilen ska vara i nyskick efter flera år och några tusen mil.

4 gillningar

Verkar vara stor skillnad mellan olika handlare. Vi lämnade nyligen in våran kia och jag gick och hade ont i magen innan för att de skulle hitta på massa skit. Gick hur smidigt som helst, behövde inte betala 300 övermil och de tog tillbaka bilen en månad tidigare och stod för sista leasingfakturan (enl avtalet skulle jag betala minst 30%). Jag var ju ändå beredd att det var minst 7k som skulle betalas ut så blev väldigt förvånad. När jag frågade varför svarade handlaren “ja men vadå vi vill ju att ni ska komma tillbaka i framtiden, då kan man inte hålla på och tjafsa”.

2 gillningar

Det känns nog som att personer som hyr bilar har väldigt olika åsikter om vad som är normalt slitage. :slight_smile:

Det är min gentila åsikt.

2 gillningar

Hoppas det går lika smidigt med vår Kia. Ska lämnas in till våren.
Funderar stark på att ta en ny, men kanske inte Ceed SW denna gången. En lite mindre variant tror jag hade räckt.

Har titta på förmånsbil via jobbet men det låter onödigt dyrt. Inga Tesla för 2000:-/mån där inte som man hört om hos andra. Kollade på en Polestar 2 och det skulle vara 10 000:- i bruttolöneavdrag för den. Kändes ovärt.

2 gillningar

Det är skillnad på förmånsbil och den formen av personalbil som oftast kräver bruttolöneavdrag för att vara kostnadsneutral för arbetsgivaren.

1 gillning

Lämnade tillbaka en Nissan Leaf i våras. Vi hade en förbesiktning via videosamtal där vi gick igenom en lista och jag visade upp de små “skadorna” som var.

Innan förbesiktning var bilen tvättad ut och invändigt av mig.

Lämnade bilen nytvättad ut och invändigt av mig.

För oss tog det några veckor innan vi fick svar om vi skulle betala något då bilen skulle till Uppsala för slutbesiktning.

“Märken” i bilsätet efter barnstol men det var inget de sa något om. Skinn brukar kunna återhämta sig bra, dock värre med “skummet” men inget man ser.

För oss var det väldigt enkelt och smidigt, bra återförsäljare helt enkelt :smiley:

1 gillning

Det låter rimligt. Tror det var just personalbil, ja. Ser inte riktigt nyttan med det. Man binder ju sig bara till arbetsgivaren. En tidigare kollega blev betalningsskyldig när han bytte jobb innan leasingtiden hade löpt ut på bilen…

Vi valde en tesla model y eftersom vi var sugna på elbil. Pendlar 10 mil om dagen så det blir lite mil. Fanns bara EV6 att välja på och vi kände att det inte gick att motivera det högre priset. Men vi köpte den faktiskt, leasing var svindyrt. Betalar runt 5600 kr nu med ränta och amortering, leasing hade varit runt 10k. Kian betalade vi 4000 kr för nu på slutet så kändes lite väl. Vi är i alla fall riktigt nöjda med nya bilen :blush:

TCO för en Tesla MYP som personalbil blir 7200 netto (skatt, förmånsvärde, leasingkostand etc)

Privatleasing? 15000.
Tesla avbetalning, 8600kr + 149k kontantinsats + ränta + försäkring.

Så det är ju helt klart billigare.

2 gillningar

Tycker du gjort helt rätt, den enda trygghet du missar är att du inte blir garanterad ett återköpsvärde, dock kan du ju styra det hela mer själv. Ser man till hur det varit historisk så är det alltid sämre att privatleasa eftersom bilen betalas ned väldigt mycket mer än vad den faktiskt är värd och sedan får man inte ett jota när man lämnar tillbaka den.

1 gillning

Har erfarenhet från VW Finans (Audi, VW och Skoda) samt BMW Finans.

Inga som helst problem. Däremot hört flera som haft externa bolag, som Santander som fått extrema problem för saker dom andra klassar som normalt slitage.

Hos både VW Finans och BMW var det bara droppa nyckeln, inga som helst kostnader. Skrev på ett papper, tog 30 sekunder där jag intygade om att bilen var lämnad samt mätarställning. Fick en kopia med mig av det när jag lämnade bilhallen.

Fundering här: jag leasar en bil, servade bilen åt ett och två enligt plan (ca 1100 mil körda per år) och nu även sista service gjord där jag fick pröjsa 8000 då avtalade servicar endast var 2st som ingick ”utan kostnad”.

Men: jag har varken kört mer än avtalat, eller haft bilen 36 månader, med en månad kvar av avtalet, varför åker jag på denna då? :thinking:

Detta kan exempelvis hända om det krävs service vid exempelvis 12 månader/1500 mil, det ingår 1500 mil per år i privatleasingen och du kör mer än 1500 mil något år även om det blir under 4500 mil totalt. Hade hänt oss om vi inte valt att köpa loss bilen.

Kom 1100 mil år ett, 1100 mil år två sedan strax under 1100 mil nu :grimacing: