Tyvärr ej möjligt att spara ihop tills leasing går ut, bor på landet och har en barn som ska till förskola
Knepigt
Jävligt tarvligt läge då…
Jag tror att det kan variera mellan företagen. Jag har haft personalbil i några år nu och kalkylen för din bil skulle grovt se ut så här (med 50% skatt):
- Förmånsvärde per månad: 5083 dras från netto lönen.
- Bruttolöneavdrag: 8257-5083 = 3174
- Nettokostnad: 5083 + 0.5*3174 = 6670 per månad.
Du får altså 6670 SEK mindre i lön effektivt.
Jag tror att om denna sätt att kalkyera används påverkas inte din tjänstepension, du får altså avsättning på hela din grundlön.
Förmånsbil är en titel de borde se över. Iaf att kalla den det för någon som tjänar mindre än ~65k/mån.
Jo det är väl ”snällt” av företag att erbjuda det. Fast de står inte får nåt egentligen.
Personalbil är en förmånsbil som företag kan erbjuda sina anställda, en kostnadsneutral personalförmån för företaget som är fördelaktigt för den anställde , som kan finansieras genom att den anställde betalar alla bilrelaterade kostnader med ett löneavdrag.
Wow tack för ett detaljerad svar! Hur tycker du de är att ha personal bil då?
Det funkar fint. Borde vara likvärdig som att leasa bil, men jag har aldrigt leasat privat så jag kan inte jämföra. Istället för en avi kommer en sammanställning av kostnaderna för den föregående månaden och avdrag på lönen.
Det är som sagt olika villkor för personalbilerbjudanden - löneavdragen, avslut av bilägande etc., bra att bli bekant med det finstilta.
Det som har stört mig på är att jag kan inte påverka försäkringsvillkoren (har haft för hög självrisk).
Det finns en liiiten ekonomisk vinst, att alla extra kostnader för bilägandet får du på bruttolönen och betala effektivt halvpris på däckförvaring, biltvätt, etc.
För mig har personalbilen varit inte-fantastiskt men-ok-deal. Om det finns i över huvud taget ngn hundrung att tjäna är det kanske just elbil pga rabatten som man får via förmånsvärdet. Diesel/bensin/hybrid bilar får man säkert bättre villkor att leasa privat.
Lycka till med beslutsprocessen.
Fick svar från ekonomi, tjänstepension påverkas inte av bruttolöneavdraget.
Hej! Har fått lite info nu!
Bilen kostar 6700 netto för en model y rwd med 2000 mil. Då ingår för försäkring, vinterdäck, skifte, hotell för däck och biltvätt.
För mig så påverkas inte tjänstepension men kommer få mindre allmän pension.
Skulle jag leasa en privat så hamnar min kalkyl på 11 000 med likvärdig försäkring/däck/skifte etc. Detta kan såklart påverkas då räntan för leasing är rörligt.
För mig känns detta som bättre alternativt än att privatleasa med skattade pengar.
Men det låter som en helt ok deal i mina öron. Du skrev 2000mil, är det alltså 2000mil/år?
Mycket pengar att lägga på en bil bör vi nämna, men mycket bil för pengarna måste jag också säga. Finns billigare alternativ med begagnat men ska man ha nytt så är tesla absolut mest prisvärt.
Ja, det tycker jag. Elbilar ha blivit fruktansvärt dyra att privatleasa.
Japp, 2000 mil om året och personalbilen är på 3 år. Du kan självklart bestämma miltal baserad på dina egna behov ![]()
Bra sagt där!
Svårt när ekonomin ha svängt så mycket så snabbt, våra vänner privatleasar en kia sportage plug in för 7k i månaden just nu.
Titta även vilken typ av leasing det är. Vem står för risken map. Restvärdet? För oss är det handlaren för alla märken utom polestar och tesla. Där sätter leasingtagaren själv ett restvärde. Det i sin tur påverkar naturligtvis din månadskostnad.
Som alternativ till tesla kanske EV6 kan vara värd att titta på? Det händer ju mycket på elbilamarknaden och det är rätt oklart hur het en tesla är om tre år. Jag menar inte att ev6 är hetare men att det då är någon annan som står för risken.
En till sak att beakta är huruvida räntan är fast eller rörlig, det kan ju vara surt att gå in i ett avtal med låg ränta för att sedan få en smäll när dom höjer den.
Tack för bra punkter, ska titta närmare på det. Det jag vet är att genom autoplan så auktioneras bilen ut vid slutet. Överskottet går in till bilkonto.