Byta till elbil för pendling

Måste bara väga upp alla negativa kommentarer, har en id4 första generationen och har aldrig laddat med mindre än 40 kw, då var batteriet 45% och kallt (-15 ute). Men det var för att det inte fanns någon långsam laddare vid sporthallen vi var på cup i. Vi bor i Norrbotten och visst kan man behöva planera lite extra när det är kallt men om man gör det så kan man få bra fart på laddningen.
I övrigt så tycker våran familj den är fantastisk på det mesta.
Om ni är som vi så är snabbladdning bara aktuellt på en handfull resor per år och då är det kanske okej med lite väntetid.

Har kört min id4 12000mil nu. Enda gången jag hamnar så lågt som 30kw är när batteriet är mer än 80% laddat. vid 17 minus laddar den 70kw om batteriet är tomt. Mer om jag jojokör för att värma batteriet sista kilometrarna in mot laddstation.

Med det sagt skulle jag absolut välja en bil med förvärmning om jag bor norröver. 70kw är också långsamt.

Men som pendlarbil spelar det mindre roll. Flyttar man ut på landet och skaffar elbil för att pendla 8 mil om dagen tänker jag att man laddar bilen hemma över natten. Eller kanske vid en laddare på jobbet.

De flesta hem- eller jobb-laddare är 11kw vilket ger ca 5mil/timma. Så kallt att den inte tar det lär det inte bli.
Och om inget av de alternativen finns så laddar man 8 mil över natten med bara en 2kw laddare i ett vägguttag. Bilen kommer troligen va fulladdad de flesta dagarna och inte behöva snabbladdas i vardagen.

Om det blir lönsamt eller ej beror klart på vilket elpris man betalar. Det är stor skillnad på att ladda hemma för någon krona/kw, ladda på snabbladdare med ett bra abonemang för 3-4 kr eller spontanladda på random station för 6-8 kr.

Gör er research på hur ni billigast laddar i vardagen. Och lär er sätta navieringen på nästa planerade laddstopp på långresorna så kommer det gå bra.

Säger inte att id4an är fantastisk, den har sina nycker. Men den är inte skit heller. Buggarna har blivit färre. Den är både bekväm och praktisk. Överlag är jag nöjd.

1 gillning