Jag skall byta tjänstebil och kan välja mellan Volvo V90 t6 recharge ultimate samt VW ID4 Gtx.
Jag en sån Volvo idag och är mycket nöjd med det mesta.
Jag kan inte välja mellan några andra bilar än ovan nämnda.
Jag har räknat ut att jag sparar ca 3000kr netto per månad om jag väljer ID 4 GTX. Besparingen beror på lägre förmånsvärde samt att jag slipper köpa bensin.
Hjärnan säger ID4 men hjärtat den något lyxigare och mer bekväma Volvon.
Jag lutar starkt åt ID 4:an men är lite rädd att jag skall ångra valet.
Rent praktiskt kommer ID 4:an funka till det mesta förutom fjällresan.
Ni som har erfarenhet från ID4 - kan ni guida mig.
Kan tillägga att jag har ”råd” oavsett men känner att kan göra roligare saker i livet än att betala skatt och tanka.
Jag har en ID4 GTX väldigt rymlig, funkar nog kanon för stora familjen samt fjällresan.
Det jag stör mej på mest är infotainmentsystemet som är segt, samt några irriterande mindre saker, som menyer för stols och rattvärme, samt inget lyse i knapparna till värmereglagen.
I övrigt en mycket härlig bil.
Ska in och göra en större uppdatering som dröjer 2dagar!
Kan ju vara att vissa saker blir lösta då.
Min fru har en ID4 GTX. Ganska stor skillnad på utrustningsnivå, de bättre stolarna är skitbra medan standardstolarna är sisådär.
Generellt plastigare än Volvon men jäkligt mycket bättre och modernare på mycket. V90 är en gammal bil.
Jag hade inte valt en V90 om nu hybrid var ett alternativ. Kanske en Audi A6 55e isf, då blir det skillnad på riktigt.
Blir det inte ett jävla bök med volvon med ersättning för laddning hemma sen rätt vad det är så går den på bensin sen el igen osv. Hybridbilar verkar ju riktigt stökigt på så vis. Kör du ren el är det ju milersättning från företaget som gäller rätt av om du pröjsar elen själv.
Kör en s60 polestar engineered det är t8an.
Jag extremt nöjd med bilen å kört jävla mycket på min 2 år som jag ägt bilen. 11 000 mil .
Har varit i tyskland, polen, slovakien och österike med bilen, även dragit ett varv på nurnburgring.
Hybrid har funkat hur bra som helst. Men med det sagt, all form av batteri i bil om man kör mycket som jag gör har sina svaga punkter.
I början gjorde bilen ca 45km på el. Idag gör den omkring 38km
Så ett tapp på ca 10% på 2 år.
Räknar du ut 10% på en elbil kan det vara allt mellan 35-90km.
Sen är inte volvo längre känt för kvalitet tyvärr. Men köper du en ny har du ju garanti. Köper du begagnad? undvik!
En annan nackdel som jag måste påpeka med en vanlig t6a/t8a hybrid är bromsarna.
Bilen väger en bra bit över 2ton speciellt v90n. Bromsarna är katastrofalt dåliga! Testkör!!!
En fullpackad v90 hybrid kan väga över 2.5 ton.
Om du kan så ta en v60 t8 polestar engineered. Oavsett modell så glöm inte b&w ljud, ett måste!
Funderar du på något mer så säg till. Jag jobbar på volvo å har lagom koll på dom .
Då antar jag att du har en årsmodell 2022. Stor skillnad att gå upp till 2023 med räckvidd och prestanda. 145hk elmotorer istället för 85hk
Jag kan åka 5 mil med skotersläp bakom bilen. Tror jag kommer ca 6.5 utan att köra snålt utan släp
Jag har volvo v90 t6 2023 late och är otroligt nöjd. Mjukvaran i bilen är väll det som ibland kan kännas lite sämre men det kommer uppdateringar. Valde också mellan id4 och volvon men fjällsemestern är viktig för mig och även att slippa hela ladd grejen med småbarn i bilen
Vad gäller fjällresan tänkte jag inte så mycket bilens egenskaper utan mer på bristen på laddare längs vägen i kombo med ökat laddbehov vid sträng kyla.
Vad jag har hört av elbilsägare har längre resor norrut i sportlovstider inte funkar särskilt bra då det varit ”laddkaos” kring de få laddplatser som finns längs vägen.
Det kanske blir bättre framåt, men jag skulle nog kunna tänka mig att ta tåget / flyget på fjällresan och lämna bilen hemma.
Inte för att tåg i Sverige heller är ett så säkert alternativ…
Min V90 är 2020 så det är det äldre / mindre batteriet. Jag kan i princip bara köra i Pure läget lokalt. I motorvägsfart drar det ur väldigt snabbt.
Sommartid kommer jag mellan 35 - 40 km och vintertid någonstans kring 25-30km
Nya modellen har som du skriver mkt bättre batteri.
Kan jag köra 60-70 km med nya modellen skulle jag klara mkt fler resor på el. Jag har ca 70km tur och retur till jobbet.
När det gäller komfort är Volvon solklar vinnare, klart trevligare inredning och stolar.
Trots bättre batteri kommer Volvon kosta mig minst 2000kr mer netto, då har jag räknat ”hårt” , dvs att jag använder Volvon som ren elbil större delen av tiden.
Svara på det lite tidigare i tråden också. Det har inte så mkt med bilen att göra utan mer laddinfrastruktur i norra Sverige.
Resan till Åre tar mig ca 9h med en ICE bil inräknat korta stopp för tanka och måltid. Det är lång tid nog i bilen.
Med elbil som ID4 måste jag nog räkna med minst 2 laddstopp, troligen 3 (beroende på temperatur) eftersom det inte är säkert att jag kan ladda vid huset / stugan. Så även om allt flyter med laddningen kommer resan ta betydligt längre tid. Jag är inte så sugen på att lägga 10-12h på samma resa…
Just till Åre kan man båda flyga och åka tåg, så det är egentligen inte en dealbreaker för mig att inte kunna köra upp. Andra fjällorter kan vara knivigare utan bil.
Men, jag kommer inte välja bil pga 1 (eventuell) fjällresa per år. I framtiden kommer det nog dessutom bli alperna i större utsträckning så då behöver jag bara kunna köra till flyget
Så det är inte fjällresan som gör valet ”svårt” utan snarare att komforten i den välutrustade Volvon är så bra.
Just nu lutar det starkt mot ID.4 an dock, det smarta valet och helt klart en bra bil till 99% av mina resor.
Haft en ID4 GTX nu i drygt 1 år och kört ca 1900 mil. Även en del längre resor då jag fått ladda utanför hemmet. Väldigt bekväm och bra bil med bra utrymmen. Info-systemet är sådär men det fungerar. Skulle nog aldrig köra bensin igen efter att ha haft elbil. Välj ID4;an som är mer framtid än Volvon. Sen har ju Volvo sin XC40 annars.
Har provkört båda, Volvon är klart mer komfort och mer ombonad känsla. Det beror delvis på att V90 i Ultimate utförande är mer utrustad än GTX vilken kräver en del tillval för att bli likvärdig.
Just komfort delen är viktigare när man åker långt och det gör jag sällan.
Lutar starkt mot ID. 4 och ha handlingsutrymme för annat såsom resor eller sparande.
Hade det inte skiljt något i pris hade jag alla dagar i veckan valt volvon, men id4 är ju ingen dålig bil så man hade nog kommit hem med en sådan ändå.
Det är ju högst individuellt vilka stolar man föredrar, men jag sitter klart bättre i frugans ID4 med ”top sport”-stolarna med massage än i Volvon.
Vidare är ID4s chassi inte dåligt alls, särskilt inte om man väljer till ställbara dämpare. Skulle säga att åkkomforten är minst lika bra som Volvons om inte bättre.
Utrymmena i baksätet är bättre i ID4, bagaget något svårare att packa pga SUV-karossen.
Men visst är känslan plastigare överlag.