Börjar tvivla på att behålla en bil från 2013 är rätt val / sneglar på privatleasing

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur fungerar det med försäkring på en privatleasad bil?

Informativt svar!

Håller absolut med om rådet att inte ladda i vanliga vägguttag. Inte ens stolpar för motorvärmare är dimensionerade att dra 10A under mer än några timmar. Läste att det oftast är kontakten i sig, inte kabeln dit som är problemet och kan överhettas.

Den länkade kabeln behövs ej till Tesla då strömstyrka går att ställa i bilens skärm.

1 gillning

Sorry för frånvaron i tråden, men nu är det helg och åter till bilfunderingarna… Tänkte åka in och kolla på/provköra några av nämnda ev-modeller idag :grinning:

Grov kostnadskalkyl / år för min A4 2013 diesel:

• 2 850kr försäkring(trafik)
  • 2 823kr skatt
  • 600kr besiktning
  • 3 000kr service och reparationer
  • 13 200kr bränsle
  • 9 000kr värdeminskning
  • 3 000kr alternativkostnad

Summa:

• 34 473kr /år
  • 2 872kr /månad

Kommentarer till kalkylen:

• Kan göra en del underhåll själv och känner folk som hjälper till och gör ev. reparationer billigt. Därav relativt låg post för service/rep.
  • Antar att man bör räkna in alternativkostnad, speciellt vid jämförelse med privatleasing. Räknade på låg avkastning och lågt värde på bilen.
  • Värdeminskning tycker jag är svårast att uppskatta. Har man följt begagnat-priser senaste åren kan kan man konstatera att värdeminskningen nästan uteblivit(sidospår - har allt pengatryckande och “icke-inflationen” satt marknaden ur spel?). Man bör väl i mitt fall, som Jan skrev, tänka tre år framåt. Då min bil har den största värdeminskningen bakom sig räknade jag på 9000/år framgent.

Ser kalkylen rimlig ut?

1 gillning

Och för att resonera vidare och jämföra med privatleasing av rationell elbil…

Får efter provkörningar sätta mig in i alla erbjudanden mer i detalj, men man kan grovt konstatera att det sannolikt rör sig om ca 500kr mer i månaden med privatleasing? Undantaget typ MGn.

Uppsida behålla A4:

• Är ändå en real tillgång som jag faktiskt äger, tänker typ inflationsscenariot. Dessutom sammanfaller ett sådant scenario kanske med en börskrasch, vilket gör att det sannolikt då inte går så bra för mina alternativt investerade pengar(dåligt argument, jag vet…).
  • Möjlighet till billigare månadskostnad, ca 500-100kr.
  • Är en bra och säker bil med den utrustning jag behöver.
  • Kräver ingen åtgärd.

Nedsida behålla A4:

• Fossilbilar kan snabbt sjunka i värde pga. typ politiska beslut eller höga oljepriser.
  • Något större haveri kan inträffa, vilket i värsta fall skulle kunna kosta ca 50% av bilens värde att åtgärda.
  • Riskerar mer strul och rodd, vilket tar av min tid, som potentiellt istället kunnat användas till att istället tjäna mer pengar.

Gillar Jans tankar diskussioner asymmetrier och i detta fall anser jag att bilbyte till privatleasad elbil bör leda till en relativt begränsad nedsida och potentiellt stor uppsida. Medan att behålla A4n däremot skulle kunna innebära en liten uppsida, men däremot skulle det riskera en stor nedsida, dvs asymmetri åt fel håll?

2 gillningar

Woho! Vi vill ha bilder och rapport. :slightly_smiling_face::hugs:

Spännande! Berätta gärna hur det går.

Angående kalkylen:

• Som du sa, lågt räknat på service och reparationer enligt min erfarenhet och uträkningar. Men klarar du det med goda vänner så kör på :slightly_smiling_face:
  • I min leasing ingår sommardäck och assistans. Assistans vet jag inte hur mycket du värdesätter, men en uppsättning sommardäck slipper du iallafall att köpa med leasing.

Angående fördelar leasing:

• Påverkar inte din kreditvärdighet för bolån etc.
  • Modern bil med säkerhetsgrejer som blindspot- detection, adaptiv farthållare, autostop, etc etc.

Angående nackdelar leasing:

• Chock vid återlämnande för onormalt slitage. Personligen tycker jag att det verkar vara ett upphaussat problem baserat på tråden om onormalt slitage och personer som jag snackat med.
  • Om du av någon anledning behöver större/mindre bil innan tre år har gått.
1 gillning

Rapport från gårdagen:

Nissan Leaf:
Överlag en helt OK bil. Säkert en bra bil på många sätt samtidigt som den upplevdes lite tråkig, vilket egentligen var helt enligt förväntan.

Har lite mer att önska framförallt vad gäller inredning och komfort. Själva körupplevelsen var bra, speciellt i stadstrafik. Upplevde den som aningen bullrig i högre hastigheter. Det tråkigaste var nog att när jag sen satte mig i Audin och åkte därifrån så kändes den betydligt skönare och trevligare att köra.

Prismässigt är den ändå helt klart lockande med kampanjerbjudanden på under 3000kr/månad.

MG ZS EV:
Slutsåld. Pratade med en säljare på Hedin bil(den enda åf av MG) och tyvärr såldes bilen slut 30/7 i hela landet.

De vet i nuläget inte när nästa leverans kommer, eller om det överhuvudtaget blir någon ny leverans av denna version. Lät som att en facelift med uppdateringar såsom betydligt bättre räckvidd var på gång och att de skulle få mer info om detta i höst. Kan vara intressant!

Frågade lite om feedback på bilen och han utryckte sig något i stil med “varken bu eller bä”. Tolkar det som att den kanske inte är helt 100, vilket såklart avspeglas i priset.

Kia e-Niro:
Riktigt fin bil. Hade höga förväntningar på denna och tyckte absolut att den levde upp till dessa. Skön att köra, fin teknik, rymlig och inte allt för bullrig i högre fart heller. Inredning osv. känns som någon skrev tidigare - gedigen.

Tycker även att den är mycket snyggare än Leaf, även om den inte direkt ser ut som en Taycan heller. Något dyrare än Leaf, men ändå otroligt prisvärd. När jag sen, efter e-Niro provkörningen, satte mig i Audin så kändes den nu som en gammal fossil.

Just nu lutar det åt e-Niro :grinning:. Ska kolla lite mer på kalkylerna och kanske även provköra Hyundai IONIQ. Missar jag någon annan liknande bilmodell?

Såg tyvärr detta för sent så det blev inga bilder..

Gällande den första punkten får jag samma uppfattning. Är man en sådan person som är iaf lite rädd om och tar hand om sina prylar ser jag inte detta som någon större risk.

Ändrade behov som sagt eller ändrade ekonomiska förutsättningar kan ju göra en låst såklart. Har sett annonser på blocket med rubriker som “överlåtelse privatleasing”.

• Är detta ett tänkbart alternativ om man måste göra sig av med bilen?
  • Kanske kan man även göra en bra deal på en bil genom att överta någons kontrakt mot en summa pengar?
3 gillningar

Tack för rapporten! Håller med dig i din analys. :+1::pray:

Håll oss uppdaterade. Inser nu att det är roligare att följa en tråd än att vara inne i den själv, vela mellan alternativ, provköra och ha beslutsångest. :joy::rofl:

1 gillning

Hur långt har du kommit själv? Blir det en nybil års model 2022/23/24 ? :joy::joy:. Haha.

Ja, har beställt och väntar på en Tesla Model Y. Hela historien finns här:

3 gillningar

Beroende på vilken storlek och räckvidd du behöver så kan någon av Stellantis-bilarna vara intressanta att testa, dvs någon av:

• Opel Mokka-e
  • Peugeot E-2008 (jag har denna och är mycket nöjd)
  • DS 3 Crossback E-Tense
  • Citroen e-C4
  • Opel Corsa-e (liten)
  • Peugeot E-208 (liten)

Alla bilarna ovan är byggda på samma plattform, har 136 hk motor och 50 kWh batteri (45 kWh användbara) och mellan 31-34 mil räckvidd enligt WLTP.

Även Hyundai Kona kan vara intressant, dock lite mindre än Niron.

1 gillning

Kul att höra att du kommit igång, och att du än så länge verkar nå samma slutsats som jag gjorde :slight_smile: e-Niron är för mig i den prisklassen ganska oöverträffad, inget jag såg/testade kunde konkurrera.

Om du är sugen på lite YouTube kan jag rekommendera kanalen Mr. EV. Han har gjort en massa intressanta klipp om främst e-Niron, men en massa annat också. Bland annat denna, där han och familjen snackade igenom vilken deras nästa bil skulle bli (efter e-Niro). Där kan du få uppslag på fler modeller.

Fler alternativ i prisklass jag kommer på och som är i samma prisklass som e-Niro är VW id3 och Hyundai Kona Electric.

• VW:n har jag inte testat men den har väl fått helt OK recensioner.
  • Hyundain är syskon till e-Niron och delar en hel del. Dock verkar e-Niron snackas mer om, och Hyundaien är dyrare.

Teslas billigaste ligger (model 3) på liknande pris (ca 0,5 miljoner) som en e-Niron med lite utrustning. Dock verkar deras leasing inte så fördelaktig, så det blir dyrare pga det.

Säljaren sa till mig att kampanjen på 1990 gällde 500 bilar i Sverige, så kanske de som gått åt nu.

Tesla har ingen egen privatleasing (privat operationell leasing), det på hemsidan är ett klassiskt billigt billån. Man kan gå genom en partner men det blev dyrt upplevde jag.

1 gillning

Jag kan ha fel, men jag tror att de faktiskt har ett erbjudande i samarbete med DNB men jag hittar det inte via Teslas hemsida utan enbart genom länkar från tidningsartiklar. Anledningen till att jag tror att det är Teslas egen är att när man gjort sina val och gått vidare så dyker TM Sweden AB upp som leverantör och det är Teslas dotterbolag i Sverige. Håller med att det är dyrt med 5699 kr/mån för en basutrustad M3 och 1500 mil

Länkar till artiklarna jag hittat detta via är:

Kom på att jag glömde räkna med skatt och försäkring på privatleasing, trodde att det ingick. Då blir det ju närmare 5000kr vilket blir dyrare än Volvon! Jag håller nog kvar den ett tag till :thinking:

Skatt ingår inte i PL, men på en elbil så är den ju typ 360 kr per år och försäkring brukar ingå i de flesta avtal (i alla fall när jag kollade).

2 gillningar

Jag kan nu uppdatera er med att jag sålde Audin, så nu finns ingen återvändo. :grimacing:
Detta kommer garanterat att snabba på processen då jag nu måste cykla och samåka.

Kan tipsa er om att om ni funderar på att sälja er fossilbil så verkar nu vara ett bra tillfälle. Höga priser och hur många intresserade som helst.

Precis, den är inte så mycket dyrare om man tittar på prislappen. Om man har möjlighet att som anställd ta en model3 som tjänstebil(och då kompensera företaget med avdrag på lön), kan det då vara ett bättre val än privatleasing av ex. e-Niro?

Någon som har stenkoll eller kan hänvisa till kalkyl för hur mycket man bör räkna av från lön, för att kompensera företaget? Benämns väl ofta som personalbil då istället för förmånsbil. Här måste man ju även tänka på pension osv.

Tack! Håller du fortfarande med, efter dagens inspelning? Och då även i synen på att privatleasingskampanjerna för EV just nu är väldigt fördelaktiga? :sweat_smile:

1 gillning

Yes, i stora drag absolut. :+1: Lägg ett mejl till mig om ett par dagar så kan du få en förhandstitt så fort @Caspian gjort en grovklippning. Har även lovat min bror en förhandstitt.

1 gillning

Har du räknat på Teslas minus avkastning direkt när du har kört ut bilen i från bilhallen Jan :joy::joy::joy:? Hur känns det :sob::sob::sob::sob::joy::+1::tada:? Svårt att ta det igen långsiktigt eller hur? Sedan är det bara 100 tusen värde minskning varje år :joy:. Kul med nya bilar “vet själv” men ingen sparbössan direkt. Grattis :tada::+1:

1 gillning

Vad är poängen med att baka en kaka om man aldrig äter den? :wink:

Är helt okej med att den kommer kosta mig ganska exakt 100 000 kr om året i värdeminskning de första åren. Ingår i spelet så att säga.

5 gillningar