Hur funkar det med försäkring på privatleasad bil? Jag hade någon form av personalbil för X år sen och minns att självrisken var horribel! Typ 7000kr istf i 1500kr-klassen.
Det finns inget entydigt svar på den frågan. I mitt förslag ingick en försäkring genom Volkswagen/IF där min självrisk ligger på 3875 (vagnskada). Men du får nog helt enkelt kolla upp det innan du signar något
När jag fick olika offerter så kunde jag välja mellan att ta egen försäkring via Folksam som vi använder eller ta leasingsbolagets. Så då kan man jämföra och välja. I alla fall på Kia kunde man. 
Ok, det låter ju perfekt! Det ”egna” bolaget kan man ju förhandla lättare med 
Värt att ha med i jämförelserna då. Inte kul att åka på en överraskning om det händer nå’t!
Tack,
/Tony
Min erfarenhet är att det lönar sig att ringa runt och kolla priser. Standarderbjudandet man får tillsammsns med privatleasingen är sällan optimerad för ens situation, utan priset är på en nivå som inte är särskilt konkurrenskraftigt för någon annan än en 18-åring i centrala Stockholm.
För min nuvarande privatleasing blev jag erbjuden Peugeots märkesförsäkring (samarbete med Trygghansa) med 3000kr reducerad självrisk för 350kr/mån. När jag ringde Trygghansa fick jag exakt samma märkesförsäkring för 239kr/mån. Till saken hör att jag är i medelåldern och bor i en mellanstor stad.
Ok, som vanligt då - ringa och deala 
Tack,
Tony
Jag fick erbjudande från bilförsäljaren, men då jag är förmånskund hos Länsförsäkringar så valde jag en bilförsäkring därifrån. Vi har nu också för första gången blivit tvungna att använda den då min sambo råkade smälla upp en bildörr och repa lacken på en bil som stod parkerad bredvid. Om jag förstått reglerna rätt som förmånskund så är min självrisk nu 1000 men vi har en “betald” självrisk upp till 1200 per år vilket i praktiken borde innebära att det blir gratis för oss. Men vi får se om det stämmer i praktiken…
När jag kollade på kostnaden så verkar det som om leasing försäkring är 25% dyrare av någon anledning dock. Någon som kan konfirmera om detta stämmer?
Halvförsäkring ingår nog alltid i månadsavgiften, sen får du själv skaffa hel. Generalagenten erbjuder sin lösning här (i Kias fall är det IF), annars kan du ta det på annat håll.
Det är faktiskt tvärtom, vagnskadegarantin ingår alltid i privatleasingen och halvfördäkringen (dvs trafik och delkasko) måste man lägga till.
Så är det ja, fel av mig. Tack för rättelse