Leasing Eller billån

Hej!

Hoppas på att få lite råd i detta trassel. Är i en situation då jag behöver köpa ny bil till pendling främst. Letar främst bilar runt 160-200tkr. Problemet är att helförsäkringen för nästan alla ”nya” bilar på ligger på ca 1000kr/mån (22år). Halvförsäkring ligger i snitt 500kr/mån.

Min fråga är då: vilket är det mest ekonomiska alternativet? Låt säga att bilen i mitt exempel kostar 180 000kr

1. kontantinsats 100tkr + lån och helförsäkring 1000kr/mån.

2. Kontantinsats 100tkr + lån och halvförsäkring (med risk för att krocka och betala högt belopp)

3. Leasing av splitterny bil där försäkring ingår, kostnad ca 4500kr/mån.

Tack på förhand!

Vad är det för splitterny bil du kan leasa inkl försäkring och skatt för den pengen?

Jag hade satsat på att leasa bilen, om du har marginalerna.
Värdeminskning service och försäkringen ingår i leasingkostnaden.

1 gillning

De flesta koreanska och japanska halvkombibilarna

*och franska givetvis. Men blir väl lite till med skatt

Du får nog ge ett exempel så det går att göra en vettig jämförelse med köp-alternativet.

Säg Renault captur tex.

Hej, bara ett exempel här. Jag hade en Tiguan från 2020 som jag leasade och den kostade mig i början 4000 kr med försäkring men jag betalade däremot 10 000 kr i skatt varje år för nybilsskatt. Dock var det erbjudande på den bilen när jag valde den med extra tillbehör. Dock hade jag inte valt den bilen idag för den kostar runt 6500 kr varje månad i dagens läge om inte mer.

Antar att du hade diesel då med tanke på skatten. Det lät ju dyrt!

En ny Volkswagen T-roc borde väl gå att privatleasa för ungefär den månadskostnaden du har angivit, beroende på hur många mil du behöver. Tyckte jag såg någon annons för runt 3,7k/månad och 1500 mil per år?

Ny bil är underbart problemfritt.

2 gillningar

I valet mellan alternativ 1 och 2 kommer alternativ 2 vara mest ekonomiskt under förutsättningen att du inte krockar.

Men inte kul att krocka en bil för 160tkr och måsta skrota eller sälja den för en spottstyver efter en krock utan försäkring.

1 gillning

Håller inte med. Ny bil är skitjobbigt att hålla i fint skick. Bättre ned gammalt skrot så slipper man tvätta och hålla på, barnen kan kräks ner osv, då körde jag bara på bare minimum. Efter några år är bilen mer biltema än original.

1 gillning

Nä bensin…

En Renault Megane ST exempelvis. Vinterdäck, 1500 mil och skatt landar på 4500

Du behöver kanske inte jämföra splitterny leasing med en 160K bil.
Jag hade kört billig leasing jämfört med köp inkl lån.

1 gillning