Hej, jag har hängt på forumet länge men inte skrivit något själv förrän nu.
Jag har leasat en bil (Toyota Yaris) i 3 år till ett väldigt bra pris, ca 2500 kr/månad (fick rabatt för att en bekant jobbade där).
Nu går leasingen ut och jag behöver bestämma vad jag ska göra.
Om jag vill köpa loss bilen kostar den ca 205 000 kr (vilket är högre än vad det angavs att den skulle kosta ny för 3 år sedan!). Jag har kört väldigt lite med bilen (ca 17 000 mil) så den är i mycket gott skick.
Att leasa en ny motsvarande bil skulle kosta mer än 4000 kr/månad.
Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka/räkna på alternativen.
Vid årsskiftet gick mitt bolån ut och då det hade varit låst i 3 år blev det en stor skillnad i ränta. Jag amorterade därför tillbaka mycket inför förlängningen av lånet (från sparkonton) utan att tänka på att jag kanske skulle behöva pengar för att köpa bil när leasingen gick ut…
Förutsättningar:
Jag kan ta ca 50 000 kr från sparkonton, resten är “paxat” för planerade resor mm.
Jag har renoverat mycket de senaste åren men är i princip klar nu. Det ger ca 10 000 kr/månad extra över.
Jag har drygt 300 000 på Lysa (satte in 10 000 kr/månad innan jag pausade i höstas för att amortera på bolånet) men dessa hade jag egentligen tänkt att ha som ett långsiktigt sparande och inte röra.
Mitt bolån är väldigt litet, ca 10 % av inköpsvärdet
Alternativ
Jag kan köpa loss leasingbilen. Om jag inte hade använt det mesta av pengarna på sparkonto till att amortera på bolånet hade jag troligen gjort det utan att tveka.
Ska jag köpa loss bilen nu måste jag antingen ta av mina pengar på Lysa eller ta ett billån (eller kombination av båda. Följande 3 exempel på billån har jag fått från bilhandlaren:
41 000 kr i insats, 2800 kr/månad, restskuld på 90 000 kr efter 3 år
60 000 kr i insats, 4530 kr/månad, helt betald efter 3 år
100 000 kr i insats, 3280 kr/månad, helt betald efter 3 år
Jag kan också köpa eller leasa någon annan bil så klart.
Hur ska jag tänka? Jag gillar inte alls tanken på att ta ett billån men jag vill egentligen inte ta pengar från Lysa heller. Hur räknar jag på vad som är bäst?