Billån eller kontant för nästa bil (Toyota Yaris?)

Hej! Min nuvarande bil har jag ägt i ungefär åtta år. Köpte den kontant, begagnad (tre år gammal), för 150 000:-. På den tiden var mina önskemål för en bil att sitta väldigt skönt p.g.a. många långa bilturer. Samt en bil som svarade direkt när man tryckte ner gasen.

Nu en evighet senare har mina körvanor ändrats till mer korta bilturer och pendling. Där jag önskar mig en bränslesnålare bil med billigare årsskatt samt försäkring. Därav kommer Toyota Yaris in i bilden. Elhybrid som går billigt och har en jämförelsevis med min gamla bil, en billig försäkring.

Det som gör mig osäker är hur bilen ska finansieras. Om jag köper en splitterny bil för 300k så känns det tungt att betala det kontant. Har sparat flera år och att lägga den summan på bil istället för börsen (eller kontantinsats på hus) känns som… bortslösade pengar. Så plötsligt låter det andra alternativet intressant. Lån, som jag aldrig haft och har noll kunskaper om.

Som tidigare nämnt så har min bil hängt med i åtta år. Så min första tanke är att ta ett billån med en lång avbetalningsplan. 72 månader. I min värld kommer jag äga denna nya bil i minst sex år.

Med hjälp av bilbyggaren på Toyotas hemsida har jag lekt fram en Yaris 115…
Kontantpris: 301 800:-

Kontantinsats billån: 60 360:-
4267 kr i 72 månader.

Vilket ger ett totalt pris på 307 224:- efter sex år. Men då är största frågan. Vilka dolda avgifter har inte räknats med på detta totala pris? Låtsas som att räntan kommer bestå på samma nivå och ignorera värdeminskning av bil. Kommer summan verkligen bli 307 224 kronor?

Varför inte köpa en begagnad “ny” för säg 200k?

4 gillningar

Ditt förslag är garanterat det mest ekonomiska. Men jag är sugen på en helt ny bil jag får ta hand om från allra första början

Summan blir 367 584. Du betalar ju kontantinsatsen också…
Kolla också om det tillkommer fakturaavgift eller någon annan avgift. 50 eller 100 kr i avgift per månad är oförskämt men inte ovanligt…

2 gillningar

Nu förstår jag ditt resonemang kring att vara enda ägaren om jag inte håller med. En bil som varit fd leasingbil är ofta väldigt bra omhändertagen och vore en mer lämplig utgift på 170k, miltal ca 3000mil. Du kan ju iaf gå in och kika hos handlaren på en begagnad före du avslår tanken.

2 gillningar

Jag skulle definitivt inte köpa en ny bil om jag var i din sits. En ett par år gammal för ca 200000:- med TOYOTA APPROVED USED Garanti upp till 10 år eller 20 000 mil Godkända enligt en 145-punkts checklista12 månaders väggassistans skulle jag hellre köpa. Nybilsdoften kan man köpa på flaska…

Ja, förstås. Glömde bort att räkna med kontantinsatsen.
Uppläggningsavgift och avi avgift tillkommer.

Med dessa extra avgifter känns det ju inte lika intressant. Trots det jobbigare att betala kontant. :smile:

En del av pengarna att betala kontant med, finns på sparkonto 3,5% ränta. Så lånet blir väl dyrare än vad man tjänar på att ha kvar pengarna…

1 gillning

Bilen jag har nu var en f.d. leasingbil i ganska fint skick. Så tror garanterat att man kan hitta fina bilar som är runt tre år. :smiley: