Jag privatleasar en bil i nuläget som ska återlämnas nu till sommaren. Jag är inte intresserad av att privatleasa igen, utan har istället tänkt köpa en bil denna gång. Tanken är att jag ska sälja bilen efter cirka ett år. Jag flyttar då till en annan stad för att studera och kommer inte längre att vara i behov av en bil. Är ute efter en pålitlig bensindriven bil som kräver minimalt med underhåll, samtidigt som den har en låg värdeminskning. Har satt en budget på 200.000 kr.
Har mest kikat på Toyota Yaris Hybrid, årsmodell 2021 och 2022. Inte världens roligaste bil, men verkar pålitlig samtidigt som den bör behålla sitt värde rätt bra.
Om jag köper en Yaris årsmodell 2021 eller 2022 med 2-3000 mil på mätaren för cirka 200.000 kr - är det rimligt att anta att jag kan sälja bilen ett år senare med 1500 mil mer på mätaren, och få omkring 150.000-175.000 kr av en bilhandlare?
Har ni förslag på andra bilar som uppfyller ovanstående kriterier?
Hmmm. En Toyota Yaris hybrid är ett bra val om speciellt om man tänker ha den i många år och kör en hel del. Går pålitligt och är bensinsnål.
Att köpa bil för 200.000 med research som behövs för att inte få ex en fusklagad och kanske på bilfirma med deras påslag och sen få kanske 40.000 i värdeminskning på ett år och strula med att sälja den tillsammans med alla 130.000 andra på blocket efter 1 år eller ta ett skambud från en bilhandlare och tappa än mer låter som en riktigt motbjudande idee tycker jag.
Jag skulle köpa en äldre bil för mycket mindre pengar. Lägre stressnivå. Om du kollar upp den med en kunnig bilmeck eller kunnig kompis? kommer den gå ditt år.
Min bil jag kör till vardags är värd ca 40.000. Gått pålitligt snart 10 år nu hos mig och minskar bara tusenlappar per år.
Finns det någon anledning till att ni rekommenderar att jag fortsätter leasa? Bilen jag privatleasar just nu kostar cirka 60.000 kr om året för leasingavgift, försäkring, skatt och vinterdäck. Jag får inte köra mer än 1500 mil, samtidigt som det finns en osäkerhet kring om det kommer att tillkomma några extra avgifter vid återlämningen.
Om jag köper en Toyota Yaris för 200.000 kr känns det ändå som att jag kommer att kunna få 150.000 kr för bilen om jag säljer den ett år senare, vilket jag är helt OK med. Bilen kommer dessutom att vara min och jag slipper oroa mig över eventuellt strul, som privatleasing många gånger kan medföra. Eller är jag fel ute om jag tror att jag kan sälja bilen till en bilhandlare för 150.000 kr + ett år senare?
Alternativet är väl att jag förlänger leasingavtalet (om bilhandlaren går med på det). Att köpa en billigare bil är dessvärre inget alternativ.
Fördelen med att fortsätta leasa är framförallt att du slipper hålla på och byta bil.
Annars är en Toyota Yaris en bra bil. Har flera bekanta som kör Yaris och är väldigt nöjda. Om du sätter en dragkrok på den så kan du dessutom få in mycket packning med hjälp av en bakbox eller släpvagn.