Börjar tvivla på att behålla en bil från 2013 är rätt val / sneglar på privatleasing

Oh det tänkte jag inte ens på. :grinning:

En annan fråga kring laddare igen. Jag har faktiskt ett vanligt trefas uttag med 16A säkring tillgängligt. Skulle det gå att ladda t ex en eniro med en sådan här? Laddkabel Khons, 3-fas till Typ 2, 11kW - Rätt laddning för din elbil | Laddstoppet

@Bowser

Är bilarnas kontakter standardiserade på något vis? Kia eniro har ju “CCS Typ 2 Combo 2” enligt manualen. Så alla kablar som stödjer detta passar?

1 gillning

Tänk dessutom på att försäkringen behöver bara vara en halvförsäkring eftersom en ny bil har vagnskada från fabrik.

1 gillning

Kabeln du länkar ska fungera då, fast för drygt 6000 (priset för kabeln) kan du få en riktig laddbox installerad (efter miljöbonusar), så det känns som ett bättre alternativ. Se till exempel denna från Tibber.

CCS är för snabbladdning med likström, så det är inte det du ska ha hemma, utan där är det typ 2-laddare för växelström.

Tack, jag förstår! Går det att utnyttja bonus för flera boxar? Eftersom en flytt inte är långt bort tänkte jag använda denna kabeln som en temporär lösning för att sedan sälja den och installera en box på nya boendet. Är det enbart boxen man kan gå avdrag på eller är det arbetet också? :thinking:

1 gillning

Nu är allt klart och det gick mycket snabbare än jag tänkt :grinning:.

Försäljning fossilbil
Att sälja Audin gick både enklare och snabbare än väntat, vilket såklart har påskyndat beslutet. Något känns lite sjukt när den enkelt(stor efterfrågan, många intresserade) kunde säljas för ca 10 000 kr mer än vad jag köpte den för, för 2,5 år sedan. Detta talar ju emot PL, men tänker att detta måste vara högst tillfälligt. Bilar måste ju i normalfallet tappa i värde…

Mer research och analys
Som många andra varit inne på här i forumet så bara bekräftas bilden mer och mer av hur lite det egentligen skiljer i TCO-kalkylen mellan gammal fossil och ny elbil på leasing. Ju mer man funderar och räknar, desto mer framstår ny elbil som det enda och självklara valet valet.

TCO-kalkylen blir för mig marginellt högre(500-1000kr/månad), förutsatt att inga haverier uppstår på fossilbilen, att bränslepriser inte ökar för mycket, att man inte straffbeskattas ytterligare och förutsatt att värdeminskningen på dessa fossilbilar inte skjuter i höjden.

För dessa 500-1000 kr/månad extra får jag alltså:

• Ett helt bekymmersfritt bilägande
  • Ingen risk för höga oförutsägbara kostnader
  • Ny modern bil

Man ska ju som bekant försöka undvika marknadstajming, men just nu tror jag verkligen att skiftet från dieselbil 2013 till ny EV på PL är väldigt lönsamt. Speciellt innan tillräckligt många förstått detta.

Bilval
Efter att ha förhandslyssnat på Jans intervju med Skogsmunken fick jag ytterligare vatten på min kvarn i mina tankar att PL av EV på kampanj, mest troligt, för mig, är det bästa valet.

Hann med att provköra, kolla på och jämföra ett antal modeller.
Kia e-Niron framstod snabbt, som jag nämnde tidigare, som ett mycket bra och prisvärt alternativ. Inte en speciellt cool bil, men överlag helt OK och den uppfyller alla mina behov.

Avlslut
Leveranstid har jag tidigare sett som ett icke-problem, men när man väl bestämt sig vill man ju ha den direkt. Ringde runt och hörde mig för, varpå en av Kia-handlarna i stan hade en lagerbil och kunde leverera dagen efter. Så slog till direkt! :sweat_smile:

Blev en vanlig e-Niro Advance, med otroligt mycket bra utrustning som standard.
Kampanjpris 3295 kr/månad i 36månader. Fick då till vinterhjul och metalliclack på köpet.

Hämtade bilen igår och är än så länge supernöjd som nybliven elbilsägare(leasare) :grinning:.

Tack till Jan och tack till alla duktiga här på forumet som hjälpt till. Utan detta forum hade jag sannolikt inte fått upp ögonen för och genomfört detta bilskifte!

8 gillningar

Grattis :+1: Har själv kört e-Niro i 3700mil tidigare. Det en lyckad eldrivlina i en “alldaglig kaross”. Med dagens PL-kampanj är det ett prisvärt och problemfritt val som borde passa ganska många som funderar på elbil.

3 gillningar

ergo: Fågelljud :rofl:

1 gillning

Ni som nu räknat fram och åter på allt. Har ni funnit nå’n “brytgräns” i mil per år som avgör när en ny elleasing klår en gammal bensinare?

Jag kör 700 mil om året (mest vintertid f ö) och ligger i snitt på 1500:- i månaden inklusive bränsle, försäkringar, däck, värdeminskning etc. Därför lockar inte privatleasing för 3500+. Men det kan ju se annorlunda ut en dag.

1 gillning

Har du laddare hemma då? Men det verkade ju prisvärt. Kollar man Kias hemsida så är det samma pris men vinterhjulen är ju 450Kr extra i månaden. Värt att ringa runt alltså för att se om man får något extra.
https://www.kia.com/se/kopa/Kia-privatleasing/privatleasing-online/#/details/DQW5ZGZ7ZGGAKY

Har förövrigt funderat mer kring detta köpet och det största problemet är laddboxen. Har googlat runt lite men jag vet inte riktigt vad som gäller. Vi har elcentralen i källaren med gamla vanliga säkringar. Sen går det en slang ut till garaget med en elkbabel med samma tjocklek som en vanlig grendosa typ. I garaget sen går då denna kabeln upp och går till nåra lampor och uttag bara. Räcker denna kabeln för laddboxen eller behövs det en grövre? Om ja så måste nuvarande kabel dras ut för annars får det inte plats i röret. Denna kabeln är även den säkrad med 10A ska sägas, så om den går att använda måste säkringen bytas till 16A elller vad det nu är.
Vår huvudsäkring är 20A vilket jag förstått ska räcka.

Elcentral(Som synes går det ner två vita kablar i röret, den ena går till garaget, den andra till ett annat förråd. Det ser lite kaosigt ut. Tanken var att byta all el så allt får automatsäkringar och framförallt jordfelsbrytare. Men skulle även behöva renovera väggen, så då blir bli alltså utan el tills det är fixat så har inte tagit tag i det. Hälften av säkringarna används inte ens längre, t ex har vi ingen oljepanna länge.):

Garaget(Som synes kommer en vit kabel upp)

Har även kollat marknadsvärdet på vår nuvarande bil. Tydligen verkar folk sälja 20 år gamla volvobilar med 30k mil för runt 15k?! Även om vi enbart skulle få 10k där så kan man ju säga att vi kvittat laddboxen. Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

1 gillning

Köper du en elbil med ”stort batteri” som t ex e-Niro klarar du du med låg effekt på laddning. Batteriet agerar buffert mellan olika dagar och du behöver på natten bara ladda i det du kör upp dagligen.

Kör du t ex 10mil om dagen är det ungefär 20kWh (10x2,0) du behöver ladda i.

Laddar du då med 1-fas 10A får du i 2,3kWh varje timme. På 10 timmar får du alltså i 23kWh. Så man behöver i regel lägre effekt än man tror. Kan du ställa in 3-fas och laddar med 5A blir det 34kWh på 10 timmar osv.

Elektrikern kopplar laddboxen direkt till elcentralen så denne löser det säkert.

1 gillning

Hmm jo jag förstår ju att det går och för oss hade det räckt med sådan långsam laddning, men hörde att det fanns brandrisk? Gluttar man på manualen på eniro så säger Kia själva att det inte är att rekommendera:

Även elsäkerhetsverket avråder från det: Ladda elbilen - Kan jag ladda hemma? | Elsäkerhetsverket

Men det bör ju vara en trefaskabel han behöver dra igenom då, av lite googling ser dessa ut att vara rätt grova. Jag får mäta lite och se vad som går i… Ett alternativ är ju att kör på 1 fas laddare fast med starkare säkring, kanske inte behöver vara så grov då. Kia E-niro | Laddboxar & Laddstationer Hemma | Evify 🚗⚡

1 gillning

Tror du missförstod. Min poäng var att visa att låg effekt krävs till en laddbox som ska kopplas direkt till elcentralen. (Inte att du skulle använda befintligt schuckouttag vilket avråds ifrån av både elsäkerhetsverket och mig personligen också. Har skrivt utförligt om det i min bok om elbilar)

De flesta laddboxar går att bygla/ställa ner på lägre effekt vid installationen. Då slipper du kanske säkra upp.

1 gillning

Aha jag förstår. :slight_smile:

Intressant, vad heter din bok?

Sitter just nu och läser in mig på laddboxar, försöker komma fram till om det är lönt med lastbalansering, vi använder rätt lite el i övrigt. Och fast eller lös kabel? Som jag förstått följer det oftast med en schuckoladdare men följer det med en kabel för laddbox med bilen eller det får man köpa separat? Tror det får bli Garo GLB 22kW. Även om vi inte ska använda 22kW så kan det vara bra att ha det i framtiden tänker jag, prisskilnnaden mot 11kW som är max för eniro är försumbar. Med installation blev det drygt 12 500Kr vilket känns rätt billigt.

En annan fråga, varför är boxen alltid installerad på utsidan av garaget på princip alla produktbilder? Jag tänkte ha den inne vid bilen där den är skyddad…

1 gillning

Lastbalansering (effektvakt) är alltid bra.

Brukar rekommendera fast kabel hemma på privat p-plats. I BRF och publikt rekommenderar jag lös kabel.

Följer i princip alltid med lös kabel med bilen. (Numera sällan en schickoladdkabel)

Sällan lönt sätta upp 22kW hemma. I princip inga elbilar kan/behöver det. Dessutom måste du då dedikera 3x32A till laddboxen PLUS det huset kräver =dyrt med den stl på huvudsäkring.

På utsidan av praktiska skäl för många och gör sig bättre på ”reklamfoton”. Många har de även uppsatt inuti garaget.

Så här heter boken.

2 gillningar

Ja det känns som att skillnad med och utan är försumbar när man jämför priserna.

Jaha där ser man.

Sant, det är rätt mycket. Det var väl främst att den laddboxen jag tittade på inte fanns i 11kW och en som har 11kW kostar lika mycket efter avdraget:

Man kan kanske inte begränsa 22kW laddare till en läge effekt och säkring?

Får skaffa den! :slight_smile:

1 gillning

Alla 22kW laddboxar jag sett går att begränsa lägre. Tex 11kW. Så det är inga problem utan det ställer elektrikern in vid installationen.

(Själva laddkabeln på en 22kW laddbox är dock ofta klart grövre/klumpigare.)

2 gillningar

Roligt att du är inne på samma spår! Handlarna verkar göra lite egna kampanjer där de ex. bjuder på vinterhjul. Sen finns väl en viss prutmån, om än relativt liten. Metallic-lacken var väl vad den innebar för mig. Skulle ha kostat ca 3350-3390kr/månad med metallic, men då jag kollade med olika handlare fick jag ner det till 3295kr/månad.

Som tur är har jag möjlighet till laddning på jobbet och därför är det ingen panik för min del att installera laddbox hemma. Flyttar om ett halvår så får bli att då installera laddbox till den nya bostaden.

2 gillningar

Ursäkta mitt minne men köpte inte kineserna upp Volvo? Så vi ska väl inte “skriva ner” betygen bara på grund av nationalitet. Tycker inte att t.ex. amerikansk kvalitet eller varumärken är värda att skryta med mer jfr med andra men i smak får det finnas delade meningar.(?) :upside_down_face:

Hur lyckades du få in vinterdäck på köpet? Ändå rätt imponerande! Jag frågade min handlare om bra pris på vinterdäck o han gick från 14700 till 13500 så jag köpte dom vid sidan om istället . Hade inte prutat på något annat så jag blev lite irriterad…

2 gillningar

Jag personligen tycker inte heller det är bra att ett bolag som är indirekt kontrollerat av Kommunistpartiet, äger Volvo Cars, dock sysselsätter Volvo Cars fortfarande flera hundratusen personer i Sverige (direkt och indirekt), vilket inte bolaget bakom MG gör. För mig haltar alltså jämförelsen.

1 gillning