Nu är allt klart och det gick mycket snabbare än jag tänkt
.
Försäljning fossilbil
Att sälja Audin gick både enklare och snabbare än väntat, vilket såklart har påskyndat beslutet. Något känns lite sjukt när den enkelt(stor efterfrågan, många intresserade) kunde säljas för ca 10 000 kr mer än vad jag köpte den för, för 2,5 år sedan. Detta talar ju emot PL, men tänker att detta måste vara högst tillfälligt. Bilar måste ju i normalfallet tappa i värde…
Mer research och analys
Som många andra varit inne på här i forumet så bara bekräftas bilden mer och mer av hur lite det egentligen skiljer i TCO-kalkylen mellan gammal fossil och ny elbil på leasing. Ju mer man funderar och räknar, desto mer framstår ny elbil som det enda och självklara valet valet.
TCO-kalkylen blir för mig marginellt högre(500-1000kr/månad), förutsatt att inga haverier uppstår på fossilbilen, att bränslepriser inte ökar för mycket, att man inte straffbeskattas ytterligare och förutsatt att värdeminskningen på dessa fossilbilar inte skjuter i höjden.
För dessa 500-1000 kr/månad extra får jag alltså:
- Ett helt bekymmersfritt bilägande
- Ingen risk för höga oförutsägbara kostnader
- Ny modern bil
Man ska ju som bekant försöka undvika marknadstajming, men just nu tror jag verkligen att skiftet från dieselbil 2013 till ny EV på PL är väldigt lönsamt. Speciellt innan tillräckligt många förstått detta.
Bilval
Efter att ha förhandslyssnat på Jans intervju med Skogsmunken fick jag ytterligare vatten på min kvarn i mina tankar att PL av EV på kampanj, mest troligt, för mig, är det bästa valet.
Hann med att provköra, kolla på och jämföra ett antal modeller.
Kia e-Niron framstod snabbt, som jag nämnde tidigare, som ett mycket bra och prisvärt alternativ. Inte en speciellt cool bil, men överlag helt OK och den uppfyller alla mina behov.
Avlslut
Leveranstid har jag tidigare sett som ett icke-problem, men när man väl bestämt sig vill man ju ha den direkt. Ringde runt och hörde mig för, varpå en av Kia-handlarna i stan hade en lagerbil och kunde leverera dagen efter. Så slog till direkt! 
Blev en vanlig e-Niro Advance, med otroligt mycket bra utrustning som standard.
Kampanjpris 3295 kr/månad i 36månader. Fick då till vinterhjul och metalliclack på köpet.
Hämtade bilen igår och är än så länge supernöjd som nybliven elbilsägare(leasare)
.
Tack till Jan och tack till alla duktiga här på forumet som hjälpt till. Utan detta forum hade jag sannolikt inte fått upp ögonen för och genomfört detta bilskifte!