Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Jag tycker Jan ska köpa Poschen och döpa om bloggen till ”Ruinerade Tillsammans”. :grinning_face_with_smiling_eyes:

10 gillningar

Dagens garv! :rofl: …20 tecken…

1 gillning

Haha… Håll dock med om att det vore ett episkt slut. Typ: skriva, nu har vi porschen, we are outta here. Mic drop. :rofl:

9 gillningar

Gör du det så lovar jag att vara med och finansiera statyn av dig på Gustav i Malmö!

1 gillning

Det kanske går att köpa fundamentet till Zlatanstatyn billigt om du vill hålla nere kostnaderna. :smiley:

2 gillningar

Ny uppdatering - förvånad över vad jag insett om mig själv (behovet att visa någon något)…

Måste säga att det har varit en sjukt intressant process hittills. Framförallt känslomässigt. Många i min omgivning har också blivit förvånade och flera som uttryckt allt från:

Vi visste inte att du ändå var bilintresserad

till

Vi visste inte att det här med status faktiskt spelade så stor roll för dig… Upplever ju dig som en av dem som faktiskt inte bryr sig så mycket om vad andra tycker och lever ganska vanligt.

Jag har blivit mycket förvånad själv. Inte så mycket över att processen varit så genomgående. Jag är noggrann, vill utvärdera alla alternativ, vara säker på att jag inte missat något/ta rätt beslut och förstå saker. Så försöker jag göra med det mesta. Däremot har jag blivit förvånad över den emotionella berg och dal-banan.

Framförallt blev jag förvånad över att Porschen betydde så mycket för mig / att behovet och statusen i att visa “det har gått bra för mig” blev så viktig. Liksom vem är det jag vill visa?

Det sjuka svaret är mamma och någon odefinerbar person där ute i form av “världen”. Kanske den livslånga strävan efter att bevisa sig och få den där bekräftelsen från någon (fadersgestalt som jag aldrig riktigt haft efter att papp gått bort?) som säger: “Det är okej Jan, du har gjort bra”.

Ja, jag fattar själv hur dumt det låter och ändå är känslan där och är väldigt stark. Det spännande ska bli att se om den känslan - som de flesta andra känslor - släpper nu när jag har fått syn på det.

Den andra förvånande chocken blev i att Porschen var ett bil-alternativ på riktigt. Jag har inte sett mig själv som någon ska ha / vill ha en Porsche, men framförallt aldrig sett det som en realistisk bil. Typ, vem lägger 1.5 Mkr på en bil? Då är man ju dum i huvudet, åtminstone från ett ekonomiskt perspektiv. Något som flera av er påpekat också. Men det är lite som Morgan Housel skriver - ingen är dum i huvudet. Det finns alltid en rational utifrån den personens värld.

Efter varit upp till 03.00 inatt och googlat lagerbilar, kollat privatleasing-alternativ och mycket annat så insåg jag att nu får det lite vara nog. Det blir lätt lite analysis paralysis och jag behöver komma till ett beslut.

Spendera extravagant på det som ger energi och var brutalt snål med det som inte gör det…

När @Caspian kom idag så konstaterade jag att det behöver bli ett beslut i närtid och att det sannolikt behöver bli ett av två alternativ:

1. Antingen behöver det bli en extremt rationell bil, typ som jag motiverar med: “Den här bilen är 10 år nyare och dessutom billigare än den jag har idag.” Typ att jag “maxar” rationalitetsmätaren och den ekonomiska aspekten. Det som låg nära till hands var Kia e-Niro som just nu är på privatleasing kampanj eller typ MG EV ZS.

2. Det andra alternativet är att gå till andra extremen. Att gå att göra det irrationella valet. Att köpa Porschen eller en Tesla Model X Plaid för 1+ Mkr.

Lite enligt principerna som jag brukar prata om med Ramit Sethi eller Nassim Taleb. Det vill säga att kör extremerna. Spendera extravagant på det som ger dig energi. Det som inte ger dig energi, var brutalt snål i det.

Dagens provkörning - Kia e-Niro och Tesla Model 3

Där började dagen. Så vi körde ut till Kia och provkörde e-Niro. En superbra bil på väldigt många sätt (årets bil 2019) och väldigt förmånligt prissatt med en privatleasing på 3800 SEK/mån. Det vill säga en totalkostnad på 150 000 kr-ish över en 3 års period. Väldigt förmånligt för storleken och kvaliteten på bil med bra garantier.

Men vi gillade inte den, Caroline tyckte den var lite plottrig och för mig var det en bra bil från punkt A till B men tickade inga emotionella klockor. Rationella delen av mig tyckte den var super. :slightly_smiling_face::joy:

Eftersom Tesla ligger bokstavligt talat ett stenkast från Kia i Malmö så gjorde vi ett spontanbesök där. Vi fick en Tesla 3 som vi fick ha i 1.5 timmar så vi körde runt i Malmö. Det var dessutom en välgärning eftersom @Caspian aldrig ens suttit i en Tesla. :slightly_smiling_face:

Jag måste säga att den nya Model 3 är en rätt stor uppdatering mot den gamla Model 3. För den var jag på väg att köpa typ 2019, innan jag provkörde den och blev helt avtänd. Men idag var den faktiskt kul. Jag var lite rädd för att det skulle vara konstigt utan en instrumentpanel vid ratten (se bild), men det kändes förvånansvärt okej.

@carolinebolmeson gillade också den. Typ att Teslan är bil 2.0 som någon skrev ovan.

Dagens i-lands problem - leveranstiderna

Efter många timmar på Youtube och på Teslas hemsida har jag konstaterat att det rationella valet för oss i Teslas utbud är en Model Y.

Den är typ gjord för oss - familj som vill ha elbil som har det bra ställt som önskar en liten suv / större mellanklass bil. Tesla Model Y är ju cross-over alternativet och konkurrerar med bilar som Volvo XC60, WV ID.4, Skoda Enyaq, Audi E-tron, Ford Mustang, Hyundai Ioniq 5 m.fl.

Den är lite dyrare än alternativen, ca 750 tkr mot 650 tkr men också i min uppfattning betydligt bättre. Den är större än Model 3 men mindre än Model X i Teslas utbud.

Performance-modellen har ju dessutom bättre acceleration än Porsche Taycan som kostar 600 000 tkr mer. Därför har Porschen faktiskt trillat bort som alternativ. Den är dyrare, sämre utrustad, sämre prestanda, sämre räckvidd och sämre laddnätverk än Tesla. Därför funderade jag på Performance-modellen (skiljer “bara” 50 000 kr).

Säljaren informerade att leveranstiderna är i december för en Model Y Performance. Det kändes lång tid tills dess men det var ändå acceptabelt. Så jag bestämde mig för att tacka ja och beställa en sådan.

Historien tar inte slut där…

Eftersom Tesla har slut på alla demo-bilar i Model S och Model X kände jag att jag ändå ville kolla på en Model X.

Jag har en kompis som har en sådan, så vi åker förbi när en annan säljare jag haft kontakt med på Tesla ringer och informerar om att jag fått felaktiga besked. Det sker ingen leverans på Tesla Model Y Performance i december, utan tidigast i mars 2022. Vi pratar alltså nästan 9 månader bort. :cry:

Samtidigt så känner jag, när jag kollar på kompisens modell X, att den faktiskt är superfin, det är en större bil och den faktiskt är det irrationella valet jag vill ha. Särskilt när man kan få den i ett Plaid-utförande som är snabbare än i princip vilken supersportbil som helst. Det är bara kolla Youtube där den springer rundor runt Ferraris, Lambos och andra bilar för miljoner. Den är förbjuden på dragracingbanor för att den är för snabb - enligt reglemente ska så snabba bilar ha fallskärm för inbromsning(!).

Typ allt man kan önska i ett - stor bil som är praktisk och som dessutom är i princip lika snabb som en 2.5+ Mkr bil. Problemet är dock att man inte fått någon leverans av Model X i Malmö sedan december förra året, vilket gör att kön är sjukt lång. Tidigast kunde man räkna med juni/juli 2022 på en sådan beställning. Dagens i-lands problem i kubik.

Men säljaren informerade mig om att jag kunde beställa en Model Y Long Range idag så kunde jag få den i september, dvs om ca 4 veckor. Men då blir det inte performance modellen som jag ville ha.

@Caspian kommer på lösningen - istället för att välja antingen eller välj båda!

Lite knäckt kommer jag hem. Jag som hade bestämt mig, agerat och varit hyfsat nöjd, satt nu onöjd gånger två. Antingen kunde jag få en bil snart som jag egentligen inte ville ha från början eller så kunde jag vänta 9 - 12 månader. Dessutom nu med frågan, kommer jag ångra mig att det inte blir en Model Y Performance eller en Model X Plaid?

Då kom @Caspian på den briljanta idén. Han sa att jag själv brukar säga att istället för att välja antingen eller, hur kan man tänka “och” och få det bästa av två världar?

Som vanligt blir svaret enklare när man har rätt fråga. :slightly_smiling_face::+1:

Eftersom Tesla har en generös avbokningspolicy - man kan mer eller mindre avboka fram till hämtningsdagen för en totalkostnad om 1 000 kr så insåg vi att man kan resonera kring det som en option på Avanza.

Jag beställer Model Y Long Range idag, får den i september utan att behöva vänta på den och kan gå vidare i mitt liv. Samtidigt beställer jag Model X Plaid också med 12 månaders leveranstid för 1000 kr. Jag köper mig alltså möjligheten att om 12 månader få välja om jag vill ha den eller inte.

Uppsidan är att jag får det bästa av två världar. Jag köper det mer rationella alternativet och kan få det i närtid. Om jag om 12 månader är nöjd med det så bara fortsätter vi och avbokar Model X Plaid för de 1 000 kr. Dvs en opportunity cost.

Om jag inte är nöjd med Model Y så kan vi göra ett inbyte - ja, det kommer ge en sunk cost, men den kommer vara hanterbar då det är en begagnad Model Y som är mindre än 12 månader gammal med mindre än 1 000 mil på så den borde vara säljbar.

Eftersom Model X Plaid ändå kostar 1.5 Mkr så är 50 - 100 tkr i sunk cost på ett sätt mycket pengar men på ett annat sätt är det mindre än 10 % av värdet på den nya bilen. Som vanligt ekonomiskt irrationellt och jag är lite dum i huvudet, men den känslomässiga sidan hos mig applåderar och hoppar av glädje (ser filmen “Insidan ut” framför mig).

Så just nu, 18:37 idag, känner jag mig ganska landad i att det här var rätt beslut. Jag kommer kunna sova gott inatt, slippa googla och surfa lagerbilar och gå vidare i mitt liv och kanske jobba på att återfå ert förtroende i forumet som har sett mig med brallorna nere de senaste veckorna. :rofl:

43 gillningar

Du kan antagligen glömma titeln som årets folkbildare, men satan så kul du kommer ha i minst en vecka innan du tröttnar eller blir av med körkortet!

14 gillningar

Haha uppskattar din ärlighet! Njut av att du kan lyxa till det o sov gott med den vetskapen.

2 gillningar

vilken final på tråden! men vad händer med den gamla volvon? blir det någon möjlighet att köpa den? måste vara en Sveriges just nu mest omtalade bilar

1 gillning

Jag tänker på bakåtslickat hår, rosa skjorta, solglasögon och tandblekning.

2 gillningar

Fränt! Klart du ska ha en bil du trivs med, vad är annars meningen med att ha pengar? Kul att få följa med i beslutsprocessen!

3 gillningar

Jag är inte så insatt i Teslas modeller eller vad du vill ha Jan. Men kan man kanske få tag i det du vill ha snabbare utomlands, t.ex. Tyskland? Nytt som begagnat?
Kolla på mobile.de om där är något du vill ha.

Glöm inte att V70:n funkar och kommer göra det i många år framöver. Det är en mycket bra och krocksäker bil så ni sitter inte i sjön. Att en verkstad inte hittade en dålig syresensor trots felkoder är inte att “bilen strular mycket”. Jag vet dock att när folk bestämmer sig för en annan bil så vill man ha den NU!
Bara lugn.

3 gillningar

Jag har följt denna intressanta diskussion och efter liknande resonemang, dock var aldrig Porsche ett alternativ, hamnade jag på e-Niro (också på kampanj), och vi är väldigt nöjda. Tesla kändes för mig mer som en stor leksaksbil, och kostar mer än vad jag vill lägga. Bättre begagnad bensinare kändes dumt då TCO:n blir högre. Jag tackar @kero som hjälpte mig inse detta i maj :slightly_smiling_face:

Alltså, kul att du kommit fram till en bil du vill ha, men varför bryr du dig om att ha acceleration som en bil i 2,5-miljonersklassen? :face_with_raised_eyebrow: E-niron med sina 200 hästar drar som bara den. Teslan du får i september går säkert ännu snabbare, vad ska du med det sista till? När jag var 18 köpte jag en Saab 93 Aero och tyckte jag var asball, och fick ett par fortkörningsböter. Dock, jag var 18, och den hade 200 hästar, likt e-Niron…

Din slutsats kändes för mig sund och förnuftig förutom grejen med acceleration :joy:

5 gillningar

Mmm, hmm, argument om att välja billigaste fonderna från en som lägger 1.5+ Mkr på en bil för att köra 1200 mil om året i stan, well, det får du jobba på :wink:

Men nu är det ju bara om pengar. Stort grattis till att du har hittat vad du vill ha. Köp, kör, njut :heart:

4 gillningar

Grattis! Har följt tråden med spänning och blivit lite påverkad. Jag har ingen bil och har inget större behov av en heller om jag ska vara ärlig. Jag sparar till pensionen och sedan reser/reste jag för resten. Men nu när man inte längre kan resa och förmodligen inte i framtiden heller så har jag börjat att fundera på vad jag ska göra för pengarna? Att spara för sparande skull är inte så kul det räcker gott och väl med mitt framtidsspar. Så det kanske blir en elbil för mig också, om laddplats kan lösas då jag bor i lägenhet.

2 gillningar

Ett förslag,
Ta en model Y longrange på företaget. Riktigt bra förmånsvärde i förhållande till bilens pris. Förmodligen en ok affär och du slipper använda skattade pengar.

När du blivit avtrubbad och tycker den är för slö, köp till accelerationsboost och upplev glädjen med en ”ny bil” en gång till utan att byta bil.

Troligen är Model Y betydligt roligare att köra än en X ( och mycket lägre förmånsvärde) och du behöver inte byta.

1 gillning

Grattis till köpet!
Har varit en intressant tråd att följa och nästan lite tråkigt att det nu är klart.

Hur blir det nu med V70n? Någon nämnde budgivning på forumet :grinning:

3 gillningar

Haha, vilket avslut på tråden😁
Grymt bra val och välkommen till Teslakulten. Köp nu en stor mängd aktier i Tesla med! :grin:

Och så beställer du en sådan här (för alltid retar det någon):

4 gillningar

14 månader senare är TM3 fortfarande rolig att köra… :wink:

Håller med. Accelerationen i Long Range räcker gott och väl för att ge nackspärr åt sina passagerare. :smiley:

2 gillningar

Avsnitt #300 i Teslan :slight_smile:

2 gillningar