Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Okej, nu ska jag göra ett försök att strukturera upp vad jag har lärt mig angående totalkostnadskalkyler (TCO) för bilinnehav och varför jag har landat i att kombinationen privatleasing och elbil är så förmånligt just nu.

Förutsättningar & antaganden
Först av allt vill jag dela mina husregler för beräkning av TCO som en grund för mina slutsatser.

1. Börja med att bestämma en tidsperiod för att tydligare kunna jämföra köp vs privatleasing. Jag brukar räkna på tre år eftersom jag gillar att byta bil lite oftare. Vill man jämföra en längre period kan man med fördel räkna på sex år som motsvarar två privatleasingperioder så får man lite bättre förutsättningar för värdeminskningen vid köp, men då får man uppskatta leasingkostnaden för period två som idag är okänd.

2. Förutsättningarna vad gäller kapital och löpande kostnader måste vara desamma vid båda alternativen, dvs det är totalt orättvist att säga att om jag köper en bil för 300 000 kr så ökar jag bara huslånet med låg ränta och simsalabim så har jag plötsligt 300 000 extra, men när jag privatleasar en bil så behöver jag inte dessa pengar och då lånar jag dem inte heller och då finns inte heller alternativkostnaden. Detta ger en helt skev jämförelse. Jag anser att man måste börja med att säga. Här har jag 300 000 kr (oavsett var dessa kommer ifrån), vad ska jag nu göra med dem? Investera på börsen och privatleasa, alternativt köpa en bil?

3. När jag gör en riktig TCO-kalkyl för hela mitt bilinnehav så tar jag med allt, dvs även torkarblad, biltvätt, spolarvätska, parkering, osv, men när jag ska jämföra två bilalternativ så skalar jag av praktiska skäl bort dessa kostnader som är identiska oavsett bilval. Ska man vara strikt så är det ju inte längre en komplett TCO-kalkyl, men det brukar jag bortse ifrån :slight_smile:

4. Jag räknar aldrig med köp av gamla bilar, dvs mer än 5-6 år gamla eller mer än 8 000 mil vid inköpstillfället. Jag är fullt medveten om att det finns potential att få ett lite billigare bilinnehav om man gillar att skruva själv och har tur vad gäller strul/haverier, men det är helt enkelt inte för mig. Precis som med mitt boende, min mobiltelefon och min dator så vill jag ha en viss standard, trygghet och fräschör på bilen med det senaste i säkerhet, driftsäkerhet, körassistans, integration med mobilen, och andra finesser.

Slutsatser (ekonomiskt perspektiv)

1. Privatleasing av en helt ny ICE bil (bensin/diesel) är i princip alltid en väldigt dålig affär eftersom leasingavgiften är väldigt hög i förhållande till nybilspriset, samt att den väldigt höga malusskatten gäller i tre år, dvs under hela leasingperioden.

2. Köp av en helt ny ICE bil är oftast bättre än privatleasing men fortfarande en dålig affär pga den höga malusskatten och snabb värdeminskning

3. Köp av begagnad ICE bil är det bästa ekonomiska alternativet om man vill/måste köra en ICE-bil. Köp en 3-4 år gammal bil som gått relativt få mil. Den värsta värdeminskningen har redan skett, man slipper malusskatten och har fortfarande bra garantier och låg risk för haverier, dvs liten risk för obehagliga överraskningar. Titta extra noga på bränsleförbrukningen eftersom bränslepriserna med all säkerhet kommer att gå upp ytterligare de kommande åren. En V90 CC T5 drar till exempel runt en liter per mil i stan vilket blir väldigt dyrt.

4. Köp av en helt ny elbil är en ganska osäker affär eftersom dessa är väldigt dyra i inköp i förhållande till motsvarande ICE bil (ibland till och med dubbelt så dyra), samt att värdeminskningen är väldigt svårbedömd på grund av att det knappt finns någon begpris-historik på elbilar ännu i kombination med snabb teknikutveckling. Det dyra inköpspriset innebär också att utebliven avkastning (plus ev räntekostnad) sticker iväg.

5. Köp av begagnad elbil vore troligen en jättebra ekonomisk affär, men problemet är bara att det knappt finns några vettiga elbilar som är 3-4 år gamla. Elbilarna har utvecklats enormt mycket de senaste åren och när jag söker på 3-4 år gamla elbilar på blocket så blir jag inte jättesugen att slå till på en utdaterad modell med kort räckvidd. Då kör jag hellre en ICE bil.

6. Privatleasing av elbil har det senaste året blivit rejält mycket mer attraktivt. T.ex. så har privatleasingpriset på populära elbilar som Nissan Leaf, Hyundai Kona och Kia eNiro sjunkit från priser runt 4000-5000 kr/mån för bara något år sedan till att idag kosta mellan 2500-3500 kr/månad. Dessutom har bilhandlarna regelbundna kampanjer med ännu lägre priser. T.ex. hade Hedin nyligen Leaf för 2599 kr/mån inkl vinterdäck och försäkring, Peugeot hade E-2008 för 2599 kr/mån i mars (jag slog till på denna) och VW-handlare hade nyligen ID.3 från 2995 kr/mån. Utöver det har vi kinesiska tillverkare med bilar som MG ZS från 1990 kr/mån och fler märken är på väg in. Priserna pressas nedåt och förhållandet mellan privatleasingkostnad och nybilspris för elbilar blir bara bättre och bättre till privatleasingens fördel.

19 gillningar