Börjar tvivla på att behålla en bil från 2013 är rätt val / sneglar på privatleasing

När jag köpte i våras var kampanjen 4295 kr för toppmodellen och 3995 för mellanmodellen, som jag körde på.

1 gillning

Kan vara att jag hade otur när jag tänkte och pillade på skärmen i Kia:n - för det jag aldrig kommer att glömma från vår åktur är “naturljuden”. Alltså, vad är grejen? :joy:

Vad är det? Helt missat? :joy:

Allvar? Det var typ det enda vi lyckades få igång på stereon förutom en navigationsröst med alldeles för hög volym som vi inte lyckades sänka. :joy:

Från manualen:

Se där, jag har pillat runt som bara den men missat/förträngt detta… Ska testas imorgon :slightly_smiling_face:

1 gillning

För att komma tillbaka on-topic. Så här gjorde jag:

  1. Jag räknade ut vad min befintliga bil kostade i skatt, värdeminskning, försäkring, service, etc. Se gärna @keros fantastiska inlägg här.. Sedan summerade jag det för den kommande 36 månaders perioden.

  2. Fundera verkligen på vad kravspecifikationen är. T.ex. för oss fungerande inte en 2-dörras liten citybil som jag hade gillat, t.ex. Honda E eller Fiat 500 eftersom vi ha småbarn i bilbarnstol. Sedan ville jag ha Apple Carplay eller motsvarande och så vidare.

  3. Sedan började jag surfa på alla leasing-sajter och jämförde kampanjer och bilar som uppfyllde min kravspecifikation. Här är dessa jag har använt de senaste dagarna:

  4. Sedan räknade jag på vad respektive erbjudande var. Det är lite pyssel eftersom de kan vara olika längd (24 eller 36 mån) samt olika körsträckor och innehålla olika saker (service, försäkring, däck etc). Sedan kan man skippa vissa saker - t.ex. jag vill ha mycket teknik men är helt ointresserad av fälgar och färg.

  5. Sedan jämförde jag mellan det jag har idag, vad jag eventuellt är villig att lägga mellan och sedan var det bara att ge sig ut att provköra.

  6. Notera att du även kan få rabatt hos säljarna (fick rabatt nästan utan att fråga på alla).

3 gillningar

I listan hade jag lagt till räckvidd, väldigt dumt att låsa upp sig med en bil med kort räckvidd baserat på ens vanor, då blir ägandet inte så roligt.

Observera att man inte kör till 0%, samt att laddningen går hyfsat snabbt upp till 80 %, sen går det mer långsamt. Så exempelvis med MG:ns WLTP på 263 har man (i bästa fall):

  • 20% laddning: 50 km kvar
  • 80% laddning: 210 km kvar

Vintertid kan man då eventuellt halvera de siffrorna i MG-fallet. Jag har som sagt bara läst om det, vet inte om det är så illa.

1 gillning

Bara lite nyfiken, vet du vad kostnaden var för 2500 mil eller vad straffet är om man kör över 1500 per år?

Vet inte tyvärr, men min upplevelse är att det ligger någonstans ca 6 kr milen per år om man väljer från början och ca 12 kr om man kör mer än man får. Nästan oberoende bilmärke och avtal. Så jag skulle gissa 6 000 kr / 12 mån, dvs mellan 500 - 1000 kr extra i månaden.

Från mitt kontrakt gällande övermil. Jag tog inte offert på mer än 1500 mil så det vet jag inte.

Tack, lät dyrt med övermilen :scream: Tänkte räkna lite på vad nuvarande månadskostnaf är, får se om det går ihop sig.

Går det att ladda mot ett vanligt 230 uttag hemma? Inte sugen på att installera snabbladdare då vi ska flytta snart så det får bli på det nya stället.

Körde hem Teslan igår under provningen och utan box laddade den ca 15 km/timme i intervallet 10-80 %. Vet inte effekten eller så tyvärr så i princip är ovan värdelöst svar särskilt eftersom det beror (om jag förstår rätt på tillgängligt styrka på den fasen dessutom) :cry:

De flesta rekommenderar laddbox. Någon annan kanske vet?

1 gillning

Hur räknar de på övermil egentligen?
Är 11kr/mil verkligen så mycket om vi räknar kostnad för övermil?

Ponera 1500 extramil. Det blir ju 16500 spänn.
Slår man ut det över de ingående milen är det ju billiga mil?
Eller missar jag något i en enorm tankevurpa?

1 gillning

Hmm jag förstår. Vår el här är från typ 70-talet och säkringar går om man kör mikro och kaffebryggare samtidigt. Kanske inte ens kan ladda en bil då nu när jag tänker efter. :thinking: Men man får alltså med en laddare som man kan koppla in i vanliga 230v uttag? Snnsrs så behöver man en laddbox?

Kanske bäst att vänta ändå.

Vi skulle främst ha bilen för jobbpendling vilket idag är ca 3 mil enkel resa. Så laddar man 12h hemma borde det räcka.

1 gillning

Nej inte utan att ha räknat noga på vad du har för månadskostnad idag. För din bil idag är ju tämligen avskriven men ändå modern och du litar på den samt med tanke på miltalet du kör så är bränslevalet mindre utslagsgivande.

Har en liknande situation och som contrarian har jag inga problem med att “gå mot strömmen” :slight_smile:

2 gillningar

Kan vi inte göra matten tillsammans? För jag hade räknat hem en privatleasing på ca 2300-ish kronor på vår befintliga Volvo V70 från 2009.

V70 2013 diesel

Försäkring: 4000kr/år
Skatt: 2000kr/år
Besiktning: 500kr/år
Värdeminskning: 5 000kr/år
Service: 1500 kr/år (gör det mesta själv)

Summa fasta kostnader: 13 000kr/år eller 1100kr/mån

Bränslekostnad: 10kr/milen (snittar 0,55l/milen)

1500mil/år ger då 1250kr/mån i bränsle. (min bil har gått 8-tusen mil, inköpt ny - så min rörliga kostnad är mycket lägre)

Bränsle: 1kWh diesel ligger idag på 1,6kr. Vad kostar det att ladda idag och imorgon med dagens energipolitik?

Om jag jämför din kalkyl med min V70 från 2009 så konstaterar jag att diffen är:

  • jag har inte kompetens / intresse / energi att göra själv. Bara i år har jag lagt:

    • 7000 kr felsökning och byte lambdasond
    • 3000 kr service
    • 950 kr bärgning
    • hyrbil
  • jag har en högre milkostnad, min bensinarw drar mer, räknar 1300 kr månad för bensin, eller ca 15 kr ish milen.

Då har jag inte räknat in timkostnad för strul och att jag fick ta hyrbil etc. Det gjorde att jag snabbt klättrade över de 2500-ish kr där man börjar hitta privat leasing kampanjer.

Sedan tänkte jag även i kronor vs energi. Dvs om jag lägger till 700 kr så får jag en HELT ny bil med massa saker som jag inte har på min plus ett relativt bekymmerslöst bilägande.

Exemplet i det fallet var Kia e-Niro på 3295 kr i privat leasing som dessutom blev årets bil 2018.

Kontentan tror jag att det kan bli lite samma diskussion som med renovering. Man får räkna med sin egen tid och kompetens och intresse samt värdera energin. :+1:

1 gillning

Om du laddar hemma i vägguttaget så beror det på hur det är uppsäkrat. Vanligtvis 10 A. Med denna kabel kan man styra det själv. Här förklaras laddningen pedagogiskt.

  • Så om jag på 10A enfas ska ladda e-Nirons 64 kWh batteri från 20% till 80% (38,4 kWh) så tar det ca 16,6 timmar (38,4/2,3).
  • Med trefas 16A, som man brukar ha i laddbox, hade det tagit ca 3,5 timmar (38,4/11).

Man råds inte att ladda i vägguttaget pga brandrisken vid överbelastning av ledningarna, men med sån kabel jag länkar till så tänker jag att den risken minimeras.

2 gillningar

När jag gick från en gammal 850 till en helt ny V70 så var det också med motiveringen att jag skulle få ett bekymmerslöst ägande.

Det visade sig bara mina bekymmer bara bytte skepnad.

Sen är det ju nog som en kvinna en gång sa till mig: “En bil man inte kan lita på är ingen bil”

1 gillning