Laddhybrid eller elbil, leasing eller köp. Behöver input!

Jag har inte tittat så mycket på TCO vid köp av helt ny eller nästan ny elbil då det inte varit aktuellt för oss just nu, däremot har jag med stigande intresse följt prisutvecklingen för privatleasing av elbilar. Direkt efter att elbilspremien försvann i nov 2022 så gick det knappt att hitta privatleasing av en elbil värd namnet under 6000 kr/mån (exkl försäkring). Sedan har priserna successivt krupit nedåt och idag kan man faktiskt hitta ett flertal modeller i spannet 2900-3500 kr/mån. Det ger en TCO runt 3800-4500 kr/mån beronde på modell, utrustning, avtalstid, körsträcka, försäkring, osv. I dagens läge börjar det faktiskt bli lite attraktivt om man är ute efter ny bil.

Vi har en Leaf 39 kwh från 2022 som andrabil (?). Tycker den är fruktansvärt ful att titta på men är i övrigt väldigt nöjd med bilen. Vi har ett barn i bakåtvänd stol och ett i framåtvänd och det funkar bra när vi åker alla 4. Barnvagnen (Bugaboo Buffalo) får plats utan problem.

På tal om leasing eller köp så har jag räknat på det där fram och tillbaka och har landat i att jag har ytterst svårt att se fördelen med att köpa bilen. Vi betalar ca 3500kr per månad inkl. allt (leasing, 24 mån, 1500 mil). Jag tänker att den summan knappt hade täckt värdeminskningen om vi hade köpt bilen.

Vi köpte en model Y nyligen, en “lagerbil” med drag och med en ok deal på räntan just nu vid privatköp. Köra på el i kombination med ovan har gett oss en lägre månadskostnad än tidigare fossilbil. Försäkringen var billigare än på förra bilen, även halvförsäkring.
Testa provköra lite olika bilar och som med alla inköp så går det inte att spå framtiden vad gäller ev försäljning om 3 år. Förra bilen gick +/- noll i princip efter 3 års användning pga rådande marknad för begagnade bilar som just nu är sjukt dyr.

Dåligt svar insåg jag nu :sweat_smile: