Vad ska vi köpa för bil?

Landade i samma val när jag skulle köpa nu i somras. För mig föll valet på en toyota corolla för driftkostnaden var lägre, bättre restvärden och bättre hållbarhet över tid.

Med det sagt så skulle en octavia funka minst lika bra för er då ni kör så lite. Jag gillade rymden i octavian bättre än corollan, men kör en del mil då jag jobbpendlar.

Jag hade en plugin-hybrid genom jibbet tidigare och den fungerade bra när jag bodde i Götebog och körde till och från jobbet i stan. Nu bor är det 6mil enkel väg till jobbet och plugin bilen drog hiskeligt med bensin när vi körde 90% av tiden utan el.

Min upplevelse är att Plugin-hybrid är det sämsta, följt av disel/bensin. Därefter kommer mildhybriderna och bästa valet är elbil(under förutsättning att man har råd med en dyrare sådan och kan ladda hemma).

Hur definiera du bästa och sämsta valet? Ren ekonomisk är nog en lätt begangnat (eller kanske även ny) bensinbil bättre (billigare) än en ny elbil med liknande storlek/räckvidd, eftersom prisskillnader är fortfarande enorm, vilket speciell nu när räntan är högre gör en stor skillnad.

Volvo V70 D4

2 gillningar

Det jag skulle uppskatta med elbil är följande
•Inga motorvibrationer
•Tystarer
•Fulltankad varje morgon
•Reservbatteri ifall strömmen går i hemmet
•Tjäna pengar på balansering av elnät (kommer att komma)
•Bättre acceleration
•Varm direkt när det är kallt ute
•Vetskapen att inga utsläpp sker vid körning
•Vetskapen att man bidrar att svarta guldet stannar i marken
•Enligt många analyser billigare än fossilbilar om man jämför äpple och äpple.
M.m lycka till med dem egenskaperna i fossilbil.

Men svar på TS. Köp en Volvo V70 bensinare 2015 eller nyare. Driftsäkra billiga att laga. Men lite törstigare än andra märken. Men bestäm er för prislapp sen köp en V70 bensin efter dem premisserna. Annars anlita Skogstomten kan lätt vara värt pengarna som gör att ni kan spara mycket pengar i framtiden pga hans kunskaper om många bilmärken.

1 gillning

Vad skulle ni satsa på? En toyota corolla TS som går för runt 230 tkr begagnad. Eller en kia niro som går för runt 200 tkr?

Båda begagnade modeller är ungefär från samma årtal 2018-2021, båda finns i hybridvariant. Den ena är en combi och den andra en suv.

Har hört att de flesta går för toyota pga pålitligheten av motorn och att kia kan börja krångla efter att garantiperioden på 7 år går ut. Dock så är jag inte alls insatt i dessa frågor.

Har svårt att avgöra vilken som skulle passa en bäst. Bor i en storstad och kör mycket korta sträckor.

Du menar på samma sätt som bakåtsträvande fossilister vägrar utvecklas :wink:

Men det är väl super om du har något som du är nöjd med.

1 gillning

Det var ett skämt/pik på det du skrev innan……

Jag håller inte med om dina argument om varför elbil inte funkar men det är något helt annat, huvudsaken är att du gör det som känns rätt för dig.

Skulle du kunna tänka dig dela med dig av kalkylbladet? :slight_smile:

Nr 1 är
Ni har inget körkort.
Skall ni köra utan ?

Står i inlägg 17 att det finns ett körkort i hushållet.

Vibilägare testade detta för Kia Niro och kom fram till bensinbilar nästan alltid är billigast :person_shrugging:

Har haft två kior och den ena sålde jag när den gått över 30 000 mil pga att jag fick tjänstebil. Själv körde jag ca. 23 000 mil.
Väldigt driftsäkra, även efter garantin gått ut.

@Rasmus_Agren @cephalic00

https://1drv.ms/f/s!AhiyUSwBy69Chbdqe6MnPJNjaepV1Q

Här har ni en kopia på min Excel för nedladdning. Jag har modifierat den lite och lagt till skatt på sparat kapital. Ett tips för att räkna ut värdeminskning och därmed vilket restvärde är att kolla på jämförbar bil som är 3 år äldre och ta ett handlarpris, lägg er därefter 20-25000 under det för att få en hyfsad indikation på vad ert privatpris eller inbytespris blir.

1 gillning

Dålig investering och inte värd och praktisk heller.
Laddhybrid är mycket bättre alternativ.
Staten kommer att lägg milskatt på elbil.

Dålig investering är väl dessvärre alla bilar oavsett vilket drivmedel du väljer…

Intressant att du gillar hybrid ändå. Min upplevelse av dem är att de är betydligt törstigare och dyrare att serva än motsvarande ice-bil.

Äger själv större bilpark, samt driver bilverkstad i över 25 år.
Ingen skulle köpa en El bil om politiken inte var inblandad.
Hade haft 33 Toyota Prus.Prius och de fungerade perfekt.

Fast med det argumentet så skulle vi ju lika gärna säga att om det inte vore för en politisk vilja och innovation hos entreprenörer så skulle vi fortfarande åka runt i häst och vagn.

Men jag håller med dig alldeles för mycket bidrag både till elbilar och oljeindustrin.

Passiv / mildhybrider gillar jag skarpt. Framför allt från Toyota/Lexus. Men håller mig långt borta från Plug-In Hybrider, det blir en sur mellanmjölk situation där du har en fossilbil som drar mycket bensin med liten tank, och en elbil med litet batteri som laddar dåligt och inte levererar på vinterhalvåret.

Jo, jag.

Du kanske är lite biased eftersom det är lite jobbigt att ställa om och tjäna pengar på att serva elbilar?

2 gillningar