Nej, det är bara Teslor som kan laddas utan strul. Alla andra bilar strular undantagslöst hela tiden. ![]()
Är det alltid dyrare att åka Tesla alltså.
Och fritt från ”roddet”?
Jag är helt med på att Teslas laddinfrastruktur är bäst, fortfarande och för de flesta. Likaså är Teslas drivlina rätt bra. Men i övrigt, avseende de flesta av de parametrar som man som förare kan vara intresserad av, är Tesla knappast bäst på allt.
Jag har inte ens en dyr/lyxig EV (Id4 GTX) men t o m folkvagnen slår många teslor i komfort etc. Bland annat.
Jag kan bara hålla med. Laddnätverk och prestanda, (Vid rätt vald modell på prestandan är Tesla nr1.
Väger man in allt annat finns det många bilar som knäpper Tesla på näsan. Faktiskt dom flesta dom senaste åren.
Kör också GTX och den är ganska mycket bättre i komfort, och mycket annat i min smak.
He he, kommer att tänka på dom Teslaägare som köper utan att provkört eller åkt en Tesla.
Rackarns vilket gnisslande och skramlande.
Körde 105 mil på en tank slutet förra veckan tors-fre.
Tankade o köpte kaffe igår, tog 4min.
Ytterligare 105 mil räckvidd i tanken.
Kommer inte rusa in i elbilsvärlden….
Ja, det är rätt kul att en Skoda Octavia känns bättre ihopskruvad än vilken Tesla som helst.
Kan tänka mig att det vart ännu mer gnäll senaste veckorna utifrån Elon Musk val att stödja Rysland.
En Id4 GTX med lite lull-lull kostar väl mer än en Tesla Model 3, och nästan som en Model Y.
Att komforten i Tesla inte är mycket att hänga i julgranen håller jag dock med om.
Kissade du i en flaska, eller hade du kateter under de 9-10 timmarna det tog att köra?
Absolut, en stor familje-folka med mycket utrustning kostar mer än en liten sedan-tesla.
IPhone eller Android?
Mac eller Pc?
Atari eller Amiga?
Jägare eller jordbrukare?

…och ungefär samma som en ungefär lika stor Tesla.
Poängen var mer att det lät som du ville påskina att ID4an var billig och Teslor dyra.
Antingen är ID4an dyr eller så är Model Y billig.
Haha jag skulle säga att pratar vi långresor med elbil 100 mil på 10h så är det fakta dessa bilar plats nr två (nummer 1 är en hybrid) till plats 22 funkar bra på Björn Nylands riktiga tester.
Kan man inte ladda på Supercharger eller på https://ionity.eu/ viket det numera brukar vara kö el ur funktion är det svårt att ta sig fram. +50 mil om man inte har en elbil som gör det. Fysiskt omöjligt.
Jag har kört dem flesta bilar alla typer och nedan är någorlunda korrekt uppfattat. Ska man tas sig fram fort och problemfritt. Ca 100 000 mil och sista 30000 med elbil. Se Björns filmer så förstår ni merparten av ovan resonemang.
https://youtube.com/user/bjornnyland
Och ni som jmf en Skoda med en Model S eller X har nog aldrig suttit i en ![]()
Till sist jag är inte ett tesla fan alls utan vill bara ta mig fort från A till B. Som tur kommer MB med kvalité nu som blir alt.
Ha en härlig söndagskväll!!!
Spännande, säger inte att Tesla är perfekta, men ingen av de jag åkt i eller ha ägt har knarrar eller skramlat.
Vår nu sålda 3a från 2019 hade lite högt vägljud på grov asfalt, men vad jag förstår är det betydligt bättre på de nyare.
Vår Y är betydligt tystare.
Självklart ett antal toapauser. Men jag tog dem när nöden gjorde sig påmind, inte när elen tröt. 
Säger heller inte att det är så med alla, men uppenbara kvalitetsproblem finns även om det blivit bättre. Givetvis är det mycket tycke och smak.
Det jag inte förstår är dock hur många som ser Tesla som en statusbil, och körs av människor med pengar.
Även det har ju kanske ändrats något. Men Tesla har numer hård konkurrens av bilmärken som har helt andra kvalitetskrav på sina bilar.
?
Om man nu tvunget måste jämföra två helt olika upplevelser så är en MY fortfarande rätt mycket dyrare än en ID4. Men det spelar ingen större roll.
Tänker inte försöka få dig att ändra åsikt, det är nog lönlöst Då det låter mer som du har ditt narativ klart om både ägare och bilar som du vill trycka på andra. Sen om det stämmer är inte så viktigt.
Vill inte trycka på någon, det är din tolkning. Det är ok att köra vilken bil man vill.
Vad som stämmer är ju din sanning. Det har ju skrivits en del om Tesla och dess kvalitet och är inget som jag hittat på. Sen om man väljer att se förbi det så inte mej emot.
Dom flesta bilar/märken har ju mer eller mindre problem, så det i sej är ju inte så att alla andra är felfria.
Så olika är de väl inte, jag kollade på ID.4 GTX som alternativ till MY (samt massa andra alternativ med) när jag handlade bil.
Nu vart det MY mest pga den råkade finnas att få inom en rimlig tid.
Här kostar en ID.4 GTX Business Max 65k€ och en MY Long range 67k€