Provkörde en Tesla model Y nyligen. Inget ha-begär över huvud taget. Bra batterier, extrem acceleration och att det är en elbil är enda plus. I övrigt bara konstig och jobbig. Om det hade varit bra med alla instrument och reglage på en jättestor iPad en halv meter till höger om synfältet så skulle väl Jas 39 också haft det. Om det inte varit en elbil skulle ingen köpt den. Den har inget bra utöver eldriften.
Är det någon som vet varför det är så mycket fel på laddarna? Är det dålig mjukvara i laddarna? Fel på hårdvaran?
Problem med betalningar pga. puckade applösningar förstår jag (även om det såklart inte heller är accepterbart), men jag tycker det är konstigt hur ofta laddarna verkar vara trasiga.
Ska jag göra någon gissning är det att de som satt upp många av dagens laddare ofta är energibolag och liknande aktörer som inte har just elbilar/laddning som sin kärnverksamhet.
- De har inte förstått hur branschen fungerar/kommer utvecklas
- De har inte prioriterat satsningen i linje med hur central denna infrastruktur är för bilägaren. Drev man en bensinmack som är ur funktion 20% av tiden hade många inte vågat förlita sig på den för långresan…
Både Tesla och Ionity driver laddare som en helt central del i sin verksamhet och förstår vad som krävs, både i form av enkla betalningsmetoder, möjlighet att hitta laddare och driftsäkerhet/service.
Exakt. Det är skillnad på att köra Tesla respektive att köra elbil av något annat märke.
Många (alla) av de problem som lyfts i diverse trådar som har med räckvidd, laddning osv att göra är helt främmande för de av oss som kör Tesla.
Sen kanske inte alla vill köra Tesla av olika anledningar, fine, och Tesla kanske är sämst på allt annat eller nåt.
Min poäng är att när man pratar om olika typer av problem som uppstår när man går över från fossil- till elbil, så ska man vara medveten om att dessa problem (till största del) inte rör Tesla.
Tesla har tillsammans med sitt Supercharger-nätverk en komplett kedja av funktionalitet unikt anpassad till Teslas bilar. Visst, nätverket har börjat öppna upp för andra bilmärken, men den sömlösa upplevelsen gäller inte för andra bilmärken.
”Dra inte in oss Teslaägare i era elbilsproblem.”
Seriös och nyfiken fråga från en bensinbilsägare:
Finns det nå’n motsvarighet till reservdunk i elbilsvärlden? Bärbart batteri som går att ladda vid stolpe och sedan “tanka över” till bilen för att nå de(n) där sista milen till “macken”?
Jag kör ofta lite vardaglig “living on the edge” och brukar tanka när insprutningen börjar hosta i uppförsbackar. Det måste väl finnas fler som inte är trygghetsknarkande livrem och hänglen-typer därute och som dessutom har elbil? 
Ja, till exempel https://ecoflow.se/
Dock inte lika billiga som en dunk
Inget man lämnar i bagaget i onödan heller tänker jag.
Antagligen billigare i längden att ringa bärgaren om du får problem än att ha ett sådant batteri i bilen.
Bärgaren behöver inte köra hem din bil utan till närmsta laddaren.
Eller ladda från bärgningsbilen då de flesta framöver säkerligen kommer ha en laddare ombord. En del har det redan nu
Ett elbilsbatteri på 100kWh som ger dig ca 60 mils räckvidd väger ungefär , i chassit 500 kg.
10kWh skulle alltså väga minst 50 kg.
UPS/reservkraftsystemen från ex ecoflow kostar över 100 k med batterier och väger betydligt mer än 50kg.
Ett mobilt bensinaggregat väger ca 50kg för 3,5kW med sinusdrift, och du behöver ungefär 7-8 liter bensin för att få ut 10kWh.
Ja, det var ungefär det där jag gissade på också och därför blev jag nyfiken. Att gå två kilometer med dunk har ju hänt, speciellt när man bodde vid Möllan i Malmö och folk slangade bensin… 
Jag hade varit mer oroad för katalysatorstöld. Eller varför inte rattstöld. Många BMWs som länsas där jag bor nu. Synd att inte ratten löser ut krockkudden 30 sek efter man tagit loss den utan att ha desarmerat den med rätt kod… 
Jag har också bott på sådana ställen där det var klokt att ha en dunk i förrådet med bensin (utan att hyresvärden visste om det) just in case. Men spiral löste problemet. Men den bilen jag hade då hade inte katalysator. Den hade knappt ljuddämpare 
Ja till katalysatororo. Nej till rattoro. V70-lik finns det nog av på skroten misstänker jag. 
Svaret är att det inte behövs någon reservtank. Scrolla runt lite på den här kartan för att se var du kan ladda:
Har rest långresa en gång t.o.r Kalmar Gävle med Ionityladdning i Norrköping åt båda hållen. Upplevde det som betydligt mycket mera “skakigt” gällande risk för kö när man vill ladda i Sverige än ute i europa, dessutom färre alternativ att välja på. Har skrivit om hemresan från alperna i somras i en annan tråd och klipper in den texten här:
Första posten, målet är att dela med mig av erfarenheten och slå hål på myten “vi laddade 35 gånger till alperna och det kostade 12 000 kr” (iof är detta en sommarresa men ändå)
Långresan på sommaren gick över förväntan.
2 vuxna 3 barn i en Q4 etron 40.
Vi körde hem från alperna till Travemünde på en dag, strax över 120mil. Började vid 06:00 och var framme runt kl 22. I princip ingen downtime för laddning då barnen behövde pauser med jämna mellanrum (och förarna). Laddade med e-tronkort och försökte hålla oss till ionity för 3:30/kwH.
Vi betalade typ 700 för hela resan till hamnen, laddade på båten under natten för 290kr(de hade 10kwH laddare på de nya TT-line färjorna)
På fikapauserna laddade vi till 80%ish men det beror ju lite på nästa stopp, hur länge vi kände för att pausa osv.
Stora nackdelen i mitt tycke är att man måste äta där det finns laddning vilket kan begränsa utbudet. Vi hade aldrig kö till någon laddare, däremot var det kö till pumparna för diesel/bensin vid ngra tillfällen. Med det sagt var vi givetvis inte snabbare än de “vanliga” bilarna med att fylla upp och åka vidare.
Landade i att det var effektivast att ligga någonstans runt 120 absolut max 130 km/h annars suger luftmotståndet musten u batteriet för fort.
Kunde lätt ligga i 120 i mer än tre timmar med marginal utan att ladda och sen behövs det garanterat paus med kids i blandade åldrar under 10 år i vilket fall som helst.
Sammanfattningsvis fungerade det över förväntan, väldigt bra faktiskt. Vinter med takbox kan jag bara spekulera i, delar med mig när jag upplevt det om intresse finns.
Delger detaljer gällande laddtider och pris nedan om någon är intresserad:
Laddade fullt dagen innan på tesla destinations-laddare gratis vid en av liftarna i byn.
Påbörjade resan 06:00, det gick extremt mycket nedåt för bergen i början så vi hade 95%batteri kvar efter ca en timmes körning, därav ladd efter först 4,5 timmar.
124,97 kr
Klockslag 10:30
Laddtid 00:23 —fika/andra frukost för vuxna och barn
Kwh 38,924
414,79 kr
13:03
Laddtid 00:57 lunch på donken (inte ionity utan tysk bensinstation för typ 6kr/kwh)
Kwh 62,575
152,07 kr
Klockslag 16:26
Laddtid 00:36 mellis/fika
47,364
***middag utan att ladda för att få välja fritt, hade iof kunnat spara 8 min laddning (se nedan)
43,62 kr
Klockslag 20:30 laddade upp lite snabbt för att ha 10%ish kvar till färjan.
Laddtid 00:08
13,586
10%batteri kvar, laddade fullt på båten.
Tack så länge!
Har Tesla och är riktigt nöjd. Vi bilade till Italien i somras och utan Teslas infrastruktur hade det blivit minst sagt jobbigt. När det fanns 8 lediga av16 Teslaladdare fanns det 2 x 2 andra som ofta var upptagna. Samma med laddningsplaneraren, den sköter allt.
Komforten i Teslan skiljer sig inte från andra bilar. Går att ställa in hur man vill och gott om plats.
Vi provade de flesta elbilarna och valde bil utifrån prestanda och komfort. Tesla är så klart inte utan fel. De kunde t.ex. sett till så man kan avaktivera deras sjukt irriterande ai, som inte har så mycket koll, permanent.
Sen valde vi bort VW pga sin extremt plastiga interiör. Någon med blåa plastdetaljer också 
Jag vill gärna höra någons ”min långresa med elbil och båt på släp”. Det är en normal semesterresa för mig.
Jag tar min fiskebåt på släp på sommaren till Norrland eller Norge. Den väger in på 750 kilo. Åker 90 mil rakt upp i fjällvärlden. Är det ens möjligt med elbil idag?
Att ta sig upp och hem är absolut möjligt skulle jag saga, även med båt. Du behöver ladda längre när du pausar bara. Själva räckvidden är hanterbar.
Har gjort många vandringsresor till avlägsna platser i fjällkedjan med elbil senaste åren.
Men, ska man köra 10-tals mil på grusvägar under många dagar utan att ta sig in mot samhällen är det fortfarande svårt.
Enligt min erfarenhet är också norr om Kiruna fortfarande en utmaning. Vi har kört vissa av de vägarna men då fick man verkligen ta de laddmöjligherer som bjöds.
Jag som valde Vw av samma anledning. Tyckte Teslan hade väldigt bullrig komfort när man kom upp i hastighet, samt Dragkrokslösning som en Audi 100 från -92. Dock börjar ju Tesla förstå att alla inte bor i Kalifornien så dom har ju apat efter och fått bättre lysen samt värmepaket på senare årsmodeller.
Förutom att ditt use case är rätt speciellt så är ju 750 kg inga större problem för rätt elbil. De flesta normala typ ID4 GTX är riktigt bra dragbilar, men visst går förbrukningen upp. Ska du 30 mil rakt ut i skogen blir det klurigt.
Förutom det så drar jag hellre släp med en ID4 eller en Tesla än en Passat eller Merca.
Måste varit en äldre modell om den lät mycket. Till skillnad från min gamla bmw 118d kan man prata normalt även med de i baksätet. Ja, lysena är nästan för bra nu. Folk blinkar för de tror man glömt stänga av dem…