Ny 7 sitsig Tesla Model Y - bra eller dåligt?

Vill gääärna höra backstoryn till det. :joy:

Känns nästan som att försöka hitta ett användningsområde för bilen än något som den passar bra till?

Vi har 3 barnstolar i våran V70 och det fungerar bra.

1 gillning

Nu är ju det snarare regel än undantag bland sjusitsiga MPVs och SUVs att sista sätesraden är trång och mer av en nödlösning. Samtidigt är det för många användare oändligt mycket bättre med två nödsäten än med noll säten.

Jag har haft tre barn i barnstolar i en vanlig svennebanankombi och hade det funnits en sjusitsig elbil i tjänstebilslistan vid den tidpunkten så hade jag valt den utan att blinka. Så kul är det inte att mosa in allt.

1 gillning

Är ute efter en 7 sits bil, 4e barnet på väg. Ingen Isofix längst bak var dock lite tråkigt.
Mer prisvärd än XC90.

Finns även Ford, Kia, Peugeot som ligger lite bättre i pris.

Får se vad det blir framåt.

Var detta den berömda face-liften som alla har väntat på, med risk för att värdet på deras MY ska rasa? Om något så borde beg-marknaden skåla i nåt dyrt just nu, är min killgissningsbedömning. Ingen som har råd efterfrågar en sjusisistig MY. Bring on the hate.

Men det är säkert nån annan modell som kommer att ändra hela spelplanen. Men jag gillar att bli gratis utbildad.

1 gillning

Givetvis inte.

Google är gratis. Första träffen på ”Model Y facelift” t ex.

1 gillning

Tack för utbildningen.

Lite kommentarer:

Utrymmet där bak går INTE jämföra med Volvo XC90, Tesla Model X, Kia EV9, + olika bussar. Helt enkelt eftersom de bilarna fysiskt är större/längre/bredare och mer fyrkantiga och därför möjliggör mer gott om plats där bak. Så man ska främst INTE se den här som en huvudkonkurrent till de bilmodellerna som köps av de som kanske verkligen tänker använd bilen för 6-7 personer på längresor MEN…

MÅNGA kunder ”villhöver” historiskt sett ha extrasäten för kortare resor/tillfälligt bruk även om de är små/trånga. 7-sits håller generellt även upp 2:a värdet på bil oavsett hur ”rymliga” de är. De används ändå sällan så mest ett villhöver. Ungefär som en klocka som är vattentät till 200m djup :wink:

28500kr upplever nog många presumtiva kunder som ett rimiligt påslag för den möjligheten. Större delen av extrapengarna fås nog igen vid försäljning som begagnat.

Det gör dessutom att ALLA BEFINTLIGA BEGAGNADE 5-sitsiga Model Y i princip blir ointressanta för de som önskar 7-sits =boostar NYbilsförsäljningen =precis vad Tesla vill just nu med den utgående modellen. Finns enbart till 4WD LR så boostar försäljningen specifikt av den versionen UTAN att de behöver stötta mer. Så många kliver då upp på en dyrare version än de annars kanske valt. Generellt/historiskt sett brukar också biltillverkare ha högre marginal desto dyrare bil.

Då kan Tesla parallellt göra specifika kampanpriser/stötta (t ex privatleasing) på billigaste 2WD. De boostar då TVÅ olika modeller mot olika kundgrupper.

Så det är ett bra/smart sätt av Tesla att släppa det just NU för att hålla uppe efterfrågan på nuvarande modell inför kommande uppdatering OCH eftersom de flesta likvärdiga konkurrenter dessutom endast finns som 5-sits ger det Tesla ännu större komparativ fördel när man jämför Model Y mot andra bilmodeller.

17 gillningar

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Jag tar hellre en Dacia Jogger 7 sitsig än en Tesla 7 sitsig.

Tror att det är en riktigt bra ompaketering. Det känns som att det börjar bli en ‘riktig’ biltillverkare. Jag är fortfarande skeptisk till ägandet av Tesla och kommer nog hålla mig till lease och förmånsbilar tills dem känns stabila nog att köpa som familjens andra bil. Tills dess får familjevagnen rulla runt på ICE plattformen.

Gillar även att folk inte riktigt kan hantera Elon Musk och hur han beter sig i det offentliga. Det blir liksom jobbigt för folk att ha huvudet i sanden när han beter sig på exakt samma vis som resterande ultrarik företagare. Den största skillnaden som gör att jag gillar Musk är att han är stenhård på yttrandefrihet och är öppen med att han är ett rövhål ibland och inte bryr sig om sina PR folk.
Skulle säga att han är bättre än sina likar på många sätt. Han är öppen med så mycket mer än dem är som gör det i det dolda. Och han har ju mindre makt till följd av att han inte jobbar annonymt med politikens makthavare.

2 gillningar

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

7 Säten borde ju göra möjligt till fler och mer diversifierade åsikter i bilen . Så du tycker tillägget av 7 säten är bra ?

1 gillning

Låt oss hålla denna tråden till samtal om just MY 7-sitsig. INTE om Musk, om Tesla-aktien eller liknande. :+1:

4 gillningar

Varför säljs den inte för Performance modellen!?

Varför finns det ens en model y performance modell. Märkligt.

1 gillning

Av samma anledning som det tillverkas familjekombis med mer än 150 hk.
Hantering av småbarnsfarsans medelålderskris.

Tesla har givetvis fantastiska marginaler på den lilla uppsminkning man gör för folks fåfänga.

4 gillningar

Ok, men att köra 7 sits performance version är att ta det för långt. :sweat_smile:

2 gillningar

ID Buzz sju säten med de flesta tillval kostar lika mycket som en Tesla Model Y med sju.
Då tar jag Buzzen alla dagar i veckan.

En fråga till er som är mer bilkunniga; Man pratar ju om att elbilar inte går lika långt som uppges i WLTP när det blir kallare m.m. Ska man räkna bort lika många procent från en Tesla som från en ID4 när det blir exempelvis 0 grader?

Ja det hade jag med, om jag behövde en buss. I övrigt är Buzzen cool men som elbil betraktat helt underlägsen Teslan.

Till att börja med så är ju WLTP en högst teoretisk mätcykel som varken elbilar eller ICE-bilar brukar komma i närheten av.

Generellt påverkas nog Tesla och ID.4 ungefär lika mycket av kyla, så länge de har samma batteriteknik. Tesla har t ex både NMC och LFP-batterier där det sistnämnda påverkas något mer av just kyla. VAG har nog bara NMC vad jag vet. Samtidigt så är räckvidden bara en detalj som avgör hur bra bilen är när det är kallt. En annan viktig faktor är om den klarar att ladda fort även i kyla, och för detta krävs vettig förkonditionering av batteriet. Tesla gör detta bra medan VW precis fattat att det är en grej, det finns bara i de nyaste ID.4orna, tex. Sist men inte minst kan man ju fundera på allmän vinterduglighet där t ex ID.4 är ganska bra även om keyless-sensorer och laddlucka ballade ur för mig en hel del. Tesla har väl snarare problem med sina speciella dörrhandtag. Men nu pratar vi konstruktionsdetaljer som inte har så mycket att göra med att det är elbilar.

Å andra sidan är det flera andra faktorer än köld som påverkar upplevelsen i vardagen och på resan. Jag är t ex sjukt oimponerade av räckvidden på den ID4 GTX jag hade tidigare, den klarade väl typ 30 mil på motorväg och knappt det om det var kallt. Dessutom var den rätt kass på att åskådliggöra kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt vis. Nu har jag en Tesla Model 3 som ju är en annan biltyp men betydligt mer strömlinjeformad och inte alls lika påverkad av just hastighet.

2 gillningar