Ny 7 sitsig Tesla Model Y - bra eller dåligt?

När man tror att det inte går att göra en fulare bil än MY lånar Tesla lite DNA från 1:a gen Panamera.

Inte dags att de kommer med nått nytt? :slight_smile:

image

2 gillningar

Volvo 245? Volvo borde kommit med något nytt…

Saab 95 kom med det redan 1959…

2 gillningar

Fast besvärskontot är nog högre än på en Volvo 245? @Skogstomten får bestämma vilken som är bäst… :rofl:

Efter att ha haft väldigt många nya bilar (och äldre) skulle jag säga att man inte ska underskatta avsaknaden av plingande och enkel uppbyggnad på äldre bilar. :wink: Där även “grundKÖRkomforten” som ljudisolering, bekväma stolar, skön fjädring, bra lysen, bra klimatanläggning, ergonomi och genomtänkta reglage många gånger är minst så bra i en 10-15 år äldre bil jämfört med många splitter nya bilar idag. Sen finns det mååånga bra saker med nya bilar men allt har faktiskt inte blivit bättre.

2 gillningar

Jag vet att tidigare så byggdes just MY LR i Kina medans performance byggdes i Tyskland så det kan ha att göra med i vilken fabrik bilen byggs.

Hyrde just en ny VW Tiguan i en vecka, en bil jag är lite inne på att köpa om något år när min nuvarande XC60 passerat 10 år och 30000 mil. Men helvete vad mycket plingande, pipande, blinkande och ryckande i ratten man lagt till, efter EU-krav vad jag förstår. Vet inte hur jag ska uthärda detta. En massa skärmtryckande varje gång man startar för att stänga av allt. Renault har tydligen löst det så man bara behöver trycka på en knapp där man gjort alla personliga inställningar. Vilken usp! Kan tänka mig en Renault bara för det!

1 gillning

Hyrde en MG4 i somras. Ding-dong, ding-dong, RISK FÖR JORDSKRED. Vi kör på motorvägen, förvisso i ligurien, men inte fan kommer det jordskred när det plingar och inte på motorvägen ens där. Lyckades stänga av plinget, men vad fan tänkte utvecklaren på? Kinesisk management? Add more feature!

2 gillningar

Eller när man ska väja för en cyklist men bilen tycker att man ska hålla sig i filen och bara stretar tillbaka åt höger så man håller på att mangla cyklisten. Jo, väldigt säkert.

2 gillningar

Du svarar på din egen fråga. Juniper verkar ju inte komma alls förrän nästa år. Och då kommer den säkert rampa ett tag också.

1 gillning

Plus att du kan känna dig som värsta rebellen som inte har en vit Y.

Hur är det att leva med en Model 3?

1 gillning

Det också. De börjar bli rätt vanliga, vilket är förståeligt med tanke på Teslas prispåslag på andra lacker.

Förvånansvärt praktiskt. Vi har tre barn i varierande storlek (längsta är 185cm och minsta sitter fortfarande på bilkudde). Det går att klämma in hela familjen på ett rätt bekvämt vis så länge man har nåt mindre barn till mittplatsen bak. Det är mycket mer plats i kupén än vad man tror när man tittar på bilen utifrån. Även lastutrymmena är fantastiskt bra även om sedanluckan begränsar vad man kan lasta.

Bilen är i övrigt trevlig och bekväm att köra med lägre ljudnivå än tidigare och ett fint avstämt chassi. Gasrespons är direkt och definitivt overkill för nästan alla. Stolarna är sköna med ventilation och minne, och överlag är bilen trevlig i kupén.

Det ska sägas att vi har en större bil också, och även takbox till den, så vi har gott om plats till skidresor eller bilturer i Europa. Men Teslan skulle duga fint till detta också så länge man inte är fem i familjen eller måste ha med sig en massa skidutrustning.

1 gillning