Nya Tesla Model Y släppt!

”Whataboutism”. Jag kallar det att hålla en konsekvent linje. Om man bara väljer ut ett bilmärke som behöver hålla högre etiska standarder så är det inte konsekvent. Men läs inlägget ovan - denna tråd ska handla om Tesla Model Y inte om Musks politiska inriktning. Låt diskussionen handla om
bilen.

Hoppas att detta inte är ett politiskt forum eller ett forum där man skall ställa sig på någons sida och inte känna sig välkommen annars.
Kan vi inte hålla detta till att det är fantastiskt spännande med att sveriges mest sålda bil uppdateras. jag Känner ej Elon och skiter i Elon. Men jag kan ev tänka mig att köpa bilen. Och hoppas att forumet är till för de som vill ha ett rikt liv, med eller utan Elon, med eller utan Tesla.
Det finns massor med politiska forum om man vill gå i polemik med andra.

3 gillningar

Vilket märke rekommenderar du då?

Är lite less på alla som ska ha en åsikt om vad man inte ska köpa men som inte bidrar med alternativ på märken som inte främjar hin håle. Du som verkar klarsynt nog att navigera i en komplex värld kanske kan upplysa oss andra?

Jag står i valet och kvalet mellan en xc40 och en Model y. Vilken ska jag välja för att bidra till minst netto negativitet i världen?

Nu är inte jag något stort fan av Elon Musk, men kan inte se att Tesla är sämre eller bättre än någon annan elbil.

Kina är inblandade i princip i alla elbilar så hur du än gör blir det fel

Varför vill man ens ha en Tesla med tanke på den usla kvalitén? Komforten är ju usel likaså

1 gillning

Det och att försäkringen är snordyr är tillräckliga skäl för mig att inte ens snegla tesla. Behöver aldrig gå så långt att känna efter vad jag tycker om elon. Tesla failar på första punkten även om jag hört att de ska ha blivit bättre kvalitetsmässigt de senaste åren.

Betalar 343:- i månaden för halvförsäkring stor hos folksam för en MY AWD long range, kollade upp en ny passat r-line diesel och den var dyrare, så vad jämför du med?

Vad ligger helförsäkring på?

1030:- efter 3 år men då äger någon annan den.

2 gillningar

Folk tycker ju ganska mycket som honom, alla är ju bara jagade av inkvisitionen så de vågar inte säga vad de tycker. Det är ju inte en slump att det är mest sålda bilen.

1 gillning

Halvförsäkring har jag aldrig kollat upp då det aldrig varit aktuellt ifall jag skulle köpa en Tesla :slight_smile: De hemförsäkringar jag kollat upp via compricer genom att knappa in regnummer och personnummer har som billigast varit dubbelt så höga som för min befintliga elbil.

Just precis… Över tusen spänn per månad är hutlöst och anledning nog att välja annan bil. Vad det kostar första tre åren känns ganska irrelevant i förhållande till den brutala värdeminskningen man får på halsen. Skulle jag köpa ny elbil så skulle det vara en med några år på nacken.

Helt klart så är dom dyra att försäkra, däremot som någon tidning skrev att dom kostade 30-40K stämmer ju inte, var bara det jag ville förmedla(det riktiga priset) :grinning:
Och kollar man en fossil med samma prestanda tex audi S5 så tror jag den ligger ännu mer norrut😀

1 gillning

Vad kör du för elbil?

Jag har sneglat på Y sedan första generationen. Det som fått mig att hittills alltid välj en annan bil är problemen som folk haft att ta sig ur sin Tesla vid olycka.

Det finns scenarion när vanliga handtaget helt enkelt slutar fungera. Då ska man in och gräva bakom en panel. Men… På vissa versioner av 3 och Y så finns den här extra nödlösningen bara i framsätet.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-AAD769C7-88A3-4695-987E-0E00025F64E0.html

2 gillningar

Så, tesla är alltså för sådana som vill ha muskelbilar fast med eldrift? Verkligen inget för mig alltså.

Nej nej, jag menar att det är så snedvridet när många säger att elbilar är dyrare att försäkra än en fossil och då menar jag att har man en fossil med 130hk så ska man ju jämföra med en elbil med liknande storlek och prestanda så är det nog ungefär samma pengar

1 gillning

Jag har en elbil och jämför med andra elbilar. Om tesla envisas med att de ska leka Ferrari med allt negativt som kommer av det så är märket Tesla inget att ens fundera på för min del då jag aldrig i vuxen ålder känt någon önskan att äga en Ferrari eller liknande.

1/3 effekt hade räckt gott och väl för mig, däremot så är den ljusår lättare att leva med än dom elbilar jag haft innan(ID4 GTX -22 & Niro EV -23 så den får kosta några tjugor/månad mer i försäkring, tar det på bekvämlighetskontot😁

På vilket sätt är den lättare att leva med?