Det du skriver stämmer inte riktigt, men länken förklarar. Det funkar på ungefär samma sätt i alla 3/Y. Dörrlåsen är elektriska så om 12v-systemet skadas vid olycka, finns det stora, lätt åtkomliga mekaniska dörröppnare fram. I baksätet är de mer dolda. Alla dörrarna kan öppnas från utsidan.
Där barnen brukar sitta… Fullständigt idiotiskt hur man än vrider på det.
Kanske kunde gjorts bättre där bak. Du får förlänga vajern man drar i.
Tur att de är världens säkraste bilar.
Fast Tesla skriver själva så här på länken jag delade.
Note
Not all Model Y vehicles are equipped with a manual release for the rear doors.
Utan att specificera närmre vilka årsversioner eller regioner det gäller av vad jag kunnat hitta.
Jag förutsätter att europeiska myndigheter kräver att dessa ska finnas på plats i europeiska bilar men vet helt säkert gör jag inte.
Jag har väntat på faceliften av Model Y och får den lika bra omdömen som den faceliftade Model 3 så blir det en Y så fort som den är beställningsbar.
På samma sätt som jag kan lyssna på Rammstein utan att för den sakens skull tycka att Till Lindemanns beteende är ok, så kan jag skaffa en Tesla utan att gilla Elon Musk.
Jag gillar såväl Tesla som Elon Musk!
Får se om det blir att behålla nuvarande Y några år till, eller investera i en ny Y.
Den nya ser också fin ut. Inte så stora förändringar, precis som sig bör när det bara är en facelift.
Om vi börjar med Kian, smidig och lättkörd bil i stan och rymlig med tanke på yttermåtten så gillade i grunden, hoppas EV3 inte fått samma problem, isf är det en superbil. Nu till dom negativa sakerna och dom är ganska stora tyvärr, hade värme ibland och ibland inte, är ganska skönt med värme när det är-36:grinning: och de värsta av allt var att en kompis var och prövade en sån demobil mer än 1 år efter att mina problem med värmen och säljaren sa åt honom att den inte hade värme alltid:rofl:![]()
så om problemet kvarstår ännu vet jag inte. Nästa lilla problem var att vissa gånger man skulle iväg så gick den i något dom kallade zombiemode och då gick det inte att lägga i någon växel, var bara att plocka ut dottern, låsa bilen och gå in 10 min och sen funkade den så man fick alltid ta höjd så man inte kom för sent till jobbet och till råga på allt så hade kupén hunnit kallna på dom 10 min, snabbladdningen toppade på 40kw så den är inte bra på långkörning heller.
ID4 kunde man endast vara en användare till appen så sambon fick ringa mig varje gång hon ville ha kupén förvärmd och det kallar jag inte som lätt att leva med i norrbotten iaf.
Den hade dessutom såna där dyra och tunga c-däck för att den var tung som en heffaklump och det var inget lätt jobb att sko om den som bilar med vanliga däck.
Var -22 jag hade den så är möjligt att dom tyska it snubbarna hunnit ikapp amerikanarna så frugan också kan starta värmen själv och förhoppningsvis så att man kan starta ratt och baconvärmen samtidigt i appen😀
Har man hund som vi har så är ju “dogmode” något alla elbilar borde ha oavsett märke.
Finns så klart negativa saker med teslan också, lite för hård i fjädring, torkarna inte går att lyfta från rutan som man gärna gör när det snöar.
Supersmidig laddning och navigering dit med varmt batteri utan att behöva ett dussin appar och inte ens behöva hyvla kortet då den har plug n charge, dessutom snålare också, Kian förbrukade mer trots 300 kg mindre och endast 2wd.
Blev ett långt inlägg men hoppas att jag fick med det väsentliga av din fråga😀
Wolkswagen klarar fortfarande inte flera användare på ett vettigt sätt. Bara en kan komma åt bilen via appen fortfarande, och har inte huvudanvändaren varit inloggad när man stänger av bilen så kommer ingen åt den. Pinsamt dåligt.
Sedan har alla bilar för och nackdelar. Det går att leva med ovan, men irriterande och svårt att första denna begränsning.
Stort tack för en utförlig beskrivning!
Väldigt givande att ta del av praktisk erfarenhet av bilarnas styrkor och svagheter i olika situationer.
Så är det fortfarande, men frun din kan lägga till samma användare i sin app så är problemet löst.
2024 och senare klarar ruttning med laddstopp och förvärmning inför laddning.
Inga problem att leva med ID.4 även om mjukvaran inte är lika bra som Tesla.
Tack för infon, har dom fått till att 12V batteriet blir urladdat vid kortkörning? När vi hade minus 30-35 förra vintern ett par veckor så hade demo ID5 GTX problem med det.
Just det här problemet är väl inte Model Y nödvändigtvis helt befriat från heller, jag lämnade precis in min 2021 pga trilskandes värme, och det är andra gången den är inne på service pga detta.
Tror iofs att de skiter i vad svenska företag har för policys, och lite oklart om de hunnit få med kommande NCAP krav i denna refresh? Men de har ju fått mycket backlash internationellt för borttagandet av blinkersspak, så man får nog se detta lite som en pudel.
Tycker att det yttre och inre blivit bättre jmf gamla Y. Jag är själv med ny elbil sedan två månader tillbaka och gamla Y var en stark kandidat. Den föll dock på komfort då den var väldigt stötig samt att det just är en Tesla. Moraliskt fungerade det ej men det är ju som ngn säger - upp till var och en.
Det blev en Enyaq 85 för mig istället och hittills väldigt nöjd. Det är ju en lite mer ordinär bil men komfortabel, rymlig och snål.
Jo dom där äldre har jag läst innan jag köpte att dom hade strul med värmen. Än så länge inget strul för oss, peppar peppar😀
Roligt att du är nöjd, enyaq är en fin modell, har alltid gillat skoda som har mycket för pengarna. Har du köpt? Eller hyr du?
Man kan se framemot förbättringar här med nya Model Y här, precis som när Model 3 Highland kom ut. Enligt olika källor kommer Juniper absorbera stötar 51 % bättre än den tidigare modellen tillsammans med 22 % minskning av vägbuller, 20 % minskning av stötljud och 20 % minskning av vindbrus.
Hallå. Jag har aldrig gjort annat än att köpa men det var himla förmånligt med leasing nu. Jag betalar 4600:- inkl. service och 2000 mil/år. Ett halvårs fri försäkring följde också med.
280 mil i skrivande stund och jag är supernöjd. Nu har den precis faceliftats men den jag har är den med drivlineuppdateringen (samma som i ID.7).
Jo M3 blev verkligen mycket bättre i och med Highland och det vore konstigt om de inte gör det minst lika bra på Juniper. Det är en go bil som jag gärna skulle äga men i detta fall röstade jag med plånboken ![]()
Som utvecklare måste jag säga VW bilar är under all kritik mjukvarumässigt.
Sen att man i min Enyaq (misstänker alla VW bilar likadan här) måste stänga av den där GDPR rutan VARJE gång man sätter sig i bilen.
Helt jävla patetiskt lösning.
Min nästa blir en Tesla eller något kinesiskt. Kanske en Porsche/BMW, de är nog enda märken jag gör undantag för.
Att man kan koppla laddkort till bilen, låsa upp och stänga bilen med appen, kameraövervakning med bilen bör vara givet som i en Tesla.