Alternativ till Tesla MY

Ioniq 5 vinner testerna.

En gång för adaptiv farthållare, två gånger för Autopilot - inte FSD (om du inte bor i US är medlem i beta-programmet :slightly_smiling_face:).

3 gillningar

Takräcke finns på Teslan
https://shop.tesla.com/sv_se/product/model-y-takracke

Jag har bara åkt Tesla… i Europa och Sverige. Fantastiskt bra, alltid enkelt att hitta Supercharger.

Vet inte hur det är med dom övriga märkena hur lätt det är att hitta laddare för långresor. Sen om dom faktiskt laddar snabbt…

Teslan kan du ladda 15-30 min och åka vidare några timmar.

1 gillning

Med tanke på den nya batteritypen(kan alltid laddas 100%) i Tesla Model Y standard range så tycker jag den verkar vara ett ypperligt alternativ. Med tanke på att det är ekonomi och förmånsbeskattning i fokus så är ju elbil enda alternativet. De extra milen mellan std range och long range på tesla är ganska få. Du kommer få fler mil ur en Tesla std range jämfört med en Audi Q8 och som Teknikens Värld skrivit i otaliga artiklar tillgång till Teslas laddnätverk överallt är oslagbart.
Så satsa på Tesla MY Std range utan tillval, inte ens säljaren på Tesla i Malmö rekommenderar tilläggen när jag var där. Sen så köper du vinterdäck på firman via nätet på annat ställe, billigast att under 3 år blir att skippa fälgar o ha en firma kränga av sommardäck o på med vinterdäck med balansering när det är dags för skifte höst och vår.

1 gillning

Annars så sänker VW priserna på sin ID.4 nu.

1 gillning

Man kunde ju tro det av rubriken, men kikar man på VWs egen sajt för privatleasing kostar en helt basic Id4 med vinterhjul 7235:-/mån, exkl försäkring och då saknas t ex dragkrok och rätt mycket utrustning som iaf jag skulle vilja ha. Väljer man en Id4 GTX och plockar på bara det nödvändigaste landar man närmre 10000:-/mån.
Det går säkert att luska fram erbjudanden och hitta en del, men man ska komma ihåg att de tyska bilarna generellt är klent utrustade i standardutförande, till skillnad från t ex Tesla eller koreanerna.

1 gillning

Så sant. Att försöka ta sig igenom en bilbeställning hos ett centraleuropeiskt märke med plånboken i behåll är en utmaning. :joy: Ur den synvinkeln så gillar jag Geelysyskonen Volvo och ffa Lynks approach. Väldigt lätt att klicka ihop en bil man är nöjd med.

Lynk sägs börja fasa ut sin laddhybrid till förmån för en elbil med start under 2024. I samband med att man kliver in på den brittiska marknaden.