Som spekulant på jakt efter en begagnad Polestar 2 long range dual motor så är det inte helt ofrånkomligt att man funderar kring Polestars framtid utifrån ett bilägarperspektiv, eller egentligen både ur ett bilspekulant- och bilägarperspektiv. Det har ju under våren ständigt rapporterats om Volvo cars exit som aktieägare, uteblivna finansiella rapporter och även besvärande förluster. Tex. de preliminära siffrorna här (verkar ska komma mer imorgon den 2 juli): Polestar Sweden Media Newsroom. Därtill skrivs det ständigt i bilpress, ekonomipress och forum.
Det jag som bilspekulant frågar mig under jakten på ett bra exemplar är helt enkelt om Polestars framtid (eller frånvaro av framtid) gör att det är en riskfylld manöver att köpa på sig en begagnad Polestar för 350-400 k och hoppas på en, för biltypen - vet att det inte är en billig bil, rimlig TCO utifrån t.ex. värdeminskning. Just nu kan jag tycka att man får mkt trevlig bil för pengarna i just den prisklassen men vill ju inte heller stå med svarte petter om tre år och inte få sålt bilen för mer än en spottstyver och/eller att det är brist på reservdelar och verkstäder, vilket i sin tur färgar av sig på försäkringskostnaderna ifall man ska behålla bilen.
Utan att alls ha fördjupat mig i detta så tänker jag å ena sidan att Geely har kanske har ekonomiska muskler och incitament att köra på med Polestar åtminstone ett tag till tills nya modellerna fått en chans att vända nuvarande kärva läge + att Polestar 2:s släktskap med Volvo XC40 gör att reservdelstillgång och verkstäder kommer vara hyggliga även om tre år, ungefär som när Saab kursade . Å andra sidan kanske läget blir allt för besvärligt så Geely släpper taget alt. inte själv har pengar att pumpa in i bolaget.
Hur går era tankar kring Polestar? Vad tror ni om framtiden för bolaget i sig? Är det förenat med finansiell risk (utöver det normala bilägandets risk) att förvärva eller fortsatt äga Polestars givet bolaget nuvarande läge och troliga framtid? All input är värdefull input!
Jag gillar Polestar 2 och kunde gott tänkt mig en. Men prismässigt, ny, har den väldigt lite att sätta emot nya generationens Tesla Model 3.
Som begagnad med pytteliten garanti kvar, dyr helförsäkring och dags att köpa nya däck för nästan 400’… njae. Man får en flång ny bakhjulsdriven Tesla med 4 års nybilsgaranti för 496’ och den är objektivt bättre på det mesta, särskilt om man jämför med en bakhjulsdriven och basutrustad PS2. Sen kan man ju ogilla Teslas rattknappar, design eller vad man vill, men det är svårt att hävda att PS2 är mer prisvärd.
Är helt säker på att ägarkostnaderna blir lägre med Teslan. Särskilt om Polestar skulle hamna i riktiga bekymmer.
Köpte därför en Tesla Model 3 rätt nyligen efter att ha kikat på just Polestar 2 samt en rad billigare elbilar. Nöjd än så länge.
Jag har från början tyckt att det var en strategisk miss av Volvo/Geely att skapa ett varumärke och separat företag som i princip konkurrerar med sig själv. De borde ha kallat bilen Volvo Polestar. Var det bara en testballong som man inte riktigt trodde på? Eller ett smart sätt att finansiera utvecklingskostnaden för teknik som ska in i andra varumärken? Det är i alla fall lätt för Geely att låta Polestar gå i konkurs, och det behöver inte dröja alltför länge.
Svårt att sia om Polestars framtid/överlevnad. De har ju iaf en stark ägare i Geely, men någon gång kastar ju även de in handduken om de inte börjar tjäna pengar. Håller med ovanstående att Geely generellt gått lite bananas med antal nya/nygamla märken.
Men jag skulle inte vara alltför orolig för service etc. iaf i Sverige, då du nog i princip kan åka till vilken Volvoverkstad som helst. PS2 har ju också funnits ett tag nu så tänker att de reservdelar som inte är gemensamma finns en stor chans att de finns lagerhållna/nytillverkas.
Jag tror inte reservdelar som delas med koncernsyskonen är ett problem. Däremot stora, dyra karossdelar, vindrutor eller liknande kan vara lite jobbigt efter en krock. Likaså mjukvaruuppdateringar om Polestar skulle försvinna.
Men framförallt osäkerheten på begagnatmarknaden OM en konkurs skulle inträffa.
Dom kör ju en riktigt bra leasing kampanj annars på 4.500kr/mån för P2. Om det kan va ett alternativ? Isf får du ny bil och slipper hela risken för konkurs, värdeminskningsrisk, tänka på bildelar etc.
Kom ihåg att räkna med några % på dina 400k du köper bil för. 3,7% tex ger ef skatt 837kr bort från den månadskostnaden.
Jag hade iaf kört leasing om jag skulle köra en polestar just nu.
PS verkar vara en riktigt bra bil. Har bara hört gott om dem. Däremot är det synd att den inte är konkurrensmässigt prissatt. Jag skulle dock gärna ägt en om man fick den till ett riktigt bra pris.
Efter att ha besökt Geelys huvudkontor i Hangzhou för några år sedan skulle jag inte lita på huvudägaren en sekund. Kunderna, särskilt i Europa och de som ägt en av deras bilar en längre tid, är inte precis högsta prioritet på det kontoret var min magkänsla. Det är inte riktigt den kinesiska businesskulturen att bygga långsiktiga kundrelationer på det sättet.
Gör de?
Ser ut att kosta 5662:- plus försäkring och vinterhjul, på 48 mån avtal. Vid 1000 mil.
Blir närmre 6500:-/mån.
Om man nu får det priset, när jag klickar i ”privatleasing” på deras absolut billigaste kampanjbil hamnar det plötsligt på 8859:-/mån…
Kampanj eller inte, privatleasing är det enda verkligt säkra alternativet om en P2 lockar. De hade mycket riktigt en extremt förmånlig kampanj fram tills nyligen, men nu verkar det som sagt vara slut på det roliga.
Enligt sedvanlig marknadslogik bör eventuella farhågor kring bolagets framtid visserligen redan återspegla sig i begagnatpriserna. Och ja, skulle säga att det stämmer rätt väl i detta fall. Med tanke på att Polestar nu i sommar går från att i praktiken endast erbjuda en modell till tre känns det som att eventuell konkurs ligger några räkenskapsår bort. Rimligt bör ju vara att åtminstone ge de nya modellerna en verklig chans på marknaden.
Tack för lite fler perspektiv både på bilmodell och Polestar som bolag. Man önskar verkligen det fanns en tillförlitlig spåkula att luta sig mot. Lite finansiella nyheter från idag. Hur man ska bedöma dessa är jag för finansiellt oinsatt för att uttala mig om. Polestar Sweden Media Newsroom
Vissa Teslor kan säkert vara konkurrenskraftiga på ett objektiv plan. Synd bara (för vår del) att de inte tilltalar oss och att P2:an, efter mängder av provkörningar och genomgång av tester, är den modell vi mest fastnat för ur våra helt subjektiva utgångspunkter både utifrån den svårgripbara “känslan” och vårt användningsmönster. Går lite i väntans tider på att Idbuzz ska komma ut i 7 sits och 4wd med den förlängda hjulbasen. Så kommande bilinköp blir en “mellanbil” som vi räknar att ha typ 2-3 år tills utbudet breddats.
Men nu kanske jag nöjer mig med för lite utrustning men min bild av begagnatmarknaden av P2 är att man relativt lätt (dock inga jättemängder men det kommer kontinuerligt ut fler) hittar en hyfsat välutrustad Long range dual motor, årsmodell 2021 (som var mer grundutrustad än tex 2022) med Pilotpaketet, Pluspaketet och ibland även Performancepaketet för omkring 380-400 k. Lägger man sig precis vid gränsen för 400 k kan man därtill köpa en via Volvo och då få 24 månaders förlängd nybilsgaranti. Så utifrån vad det finns för andra beggade 4wd elbilar under 400 k med max typ 6000 mil på mätaren och hygglig komfort så är utbudet inte jättestort. Men det beror ju i vanligt ordning på ens egna preferenser.