Bilkalkyl Leasing vs Behålla nuvarande bil

Hej!
Jag skulle vilja dubbelkolla med forumets experter om jag har tänkt och gjort rätt i mina uträkningar när det gäller leasing av en ny elbil(Polestar 2 kampanj) kontra behålla den nuvarande(2018 Mini Countryman plug-in hybrid).
Man blev ju lite extra motiverad efter allt bilsnack på podden nu senast.
Jag hade provkört bilen tidigare i 2 timmar med en mycket trevlig representant från Polestar, som dessutom kommer till er angivna destination. Jag är väldigt intresserad av elbilar och har nu följt utvecklingen de senaste 2 åren väldigt noga. Jag hade f.ö. att jämföra med Tesla Model 3/Y som jag har kört i jobbet vid flera tillfällen som en referenspunkt.

Jag blev så pass imponerad med bilen att den blev nu bokad och beställd sedan 2 dagar tillbaka men det gäller ju fortfarande ångerrätt i 14 dagar från att man har tagit emot bilen.

Jag har räknat fram en kalkyl som inkluderar den totala ägandekostnaden över 3 år för båda bilarna samt min ekonomiska situation när det kommer till investeringar i globala indexfonder(100% aktier, Bred - Lysa).

Här är länken till kalkylen, hoppas det går bra annars kan jag klistra in texten direkt här, men det blev lite väl mycket:
Google Dokument

Som jag skriver i slutsatsen så betalar man alltså 57 972 kr(om uträkningarna nu stämmer) för att åka i en helt ny premium elbil, 2024 årsmodellen med 0 mil på mätaren med ett värde på 619 000 kr jämfört med den nuvarande bilen som är 6 år gammal med 7000 mil idag, som efter 3 år blir då 9 år gammal med 11 500 mil och kommer tappa sitt värde drastiskt.

Jag är elak, men jag tror att Polestar har stora problem. Om man inte kan få fram ett bokslut, så är det inte positivt. Men det är ju bara vad jag tycker.

Polestar kanske är i utmärkt form och anledningen till att man inte kan presentera ett bokslut beror på utomjordingar eller liknande. Sådana saker har ju hänt.

3 gillningar

Jag delar den åsikten faktiskt därför skulle jag aldrig kunna tänka mig just ett köp på privatavbetalning dårå eftersom värdeminskningen kan riskera falla så lågt som 60-50% efter 3 år och det är inte så kul att äga bilen då. Slipper tänka på sånt just med leasingalternativet bl.a. Fast månadsavgift, 1500 mil, service etc ingår. Rätt stabilt på den fronten faktiskt.

Här kan man få lyssna vad VD:n har att säga om bristande bokslut:

Om jag skulle vara elak, så skulle jag skriva “Köp, köp, köp”, då VD säger att det är en så bra bil.

1 gillning

Var i kalkylen har du värdeminskningen för Minin om du behåller den? Du har med nuvarande värde som en pluspost för investering om du väljer Polestar, men jag hittar inte värdeminskningen i fallet om du behåller Minin annat än i texten om att den kommer att tappa i värde.

Tack att du påpekade det!
Jag har tänkt på värdeminskningen, men inte tagit med det i mina uträkningar direkt.
Nu har jag gjort det och uppdaterat i dokumentet under Scenario 2 avsnittet.
Det är baserat på bl.a marknadspriser på liknande bilar som är 9 år gamla idag, då vår bil är som sagt 6 år gammal.

1. Värdeminskning för Mini Countryman: 20 000 kr per år
    På 3 är: 20 000 kr * 3 = 60 000 kr

Total Beräkning för Behålla Nuvarande Bil och Spara extra

1. Total vinst från investeringar: 53 389 kr
  2. Minus TCO och värdeminskning för Mini Countryman: 53 389 kr - 119 832 kr - 60 000 kr = -126 443 kr (förlust)

Uppdaterar även slutsatsen

När man inkluderar TCO & värdeminskning och befintliga investeringar, resulterar båda alternativen i en förlust. Att privatleasa Polestar 2, investera nuvarande bilens likvid och spara mindre resulterar i en mindre förlust (-124 415 kr) jämfört med att behålla nuvarande bilen och spara extra (-126 443 kr).

Det totala Sparkapitalet efter 3 år högre med leasing alternativet: 643 522 kr vs 533 389 kr.

I slutändan “tjänar” man alltså 2 028 kr för att åka i en helt ny premium elbil, 2024 årsmodellen med 0 mil på mätaren med ett värde på 619 000 kr jämfört med den nuvarande bilen som är 6 år gammal med 7000 mil som efter 3 år blir 9 år gammal med 11 500 mil och tappar sitt värde årligen(orealiserad vinst).

Jag hänger inte med alls. Allt detta tankearbete för att bli trygg i att bilen du villhöver genererar 1 % diff i teoretisk kostnad mot att behålla bilen du redan har? KBK, som tonåringen skulle sagt.

Du har ju ändå visat för dig själv att:

1. Villhöver ny najs bil. Har råd.
  2. Kapital bundet i befintlig bil kan istället sättas i arbete.
  3. Milkostnaden för Minin är 40kr/mil (4500 mil på tre år), för Polestar 57kr/mil, diffen ”bor” i det bundna kapitalet i befintlig bil.

Om du kan komma ihåg 2 när du ska betala månadskostnaden för 3 är det ju bara köra hårt.

2 gillningar

Tack för ditt svar!
Ja, det är nog tonåringen i mig som villhöver detta mest samtidigt som den vuxna försöker rationalisera och rättfärdiga med siffror och analys.
Den andra biten behövdes just för att hjälpa sambon att vara med på frågan varför.

Jag ville även, som sagt, kontrollera att jag inte har tänkt helt fel här heller då jag inte är van att byta bilar, annars känns det ändå rätt :smiley:

Jag gjorde en liknande uträkning som dig och Polestaren är beställd. :slight_smile:
Jämförde med nuvarande som är ett år gammal bil utan lån som jag får 380k för.

1 gillning

Det gjorde ju en ordentlig skillnad :slight_smile:
Om jag skulle invända något i din kalkyl så är det väl på att det finns ett mått av osäkerhet i 8 % avkastning. I verkligheten hade jag nog satt pengarna i ISK i stället för i vanlig depå. Men det är ju bra om en ny bil kan tala till hjärnan och inte bara till hjärtat…

1 gillning

Grattis!
Vad körde du innan och vad blev det för spec på Polestaren? :grinning:

Ja, verkligen!
Pengarna sitter för tillfället i ett ISK hos Lysa, 100% aktier med “bred” investeringshorisont och sparhorisont på 10+ år.
Precis, det blev lite av både och :blush:

1 gillning

Kollade igen och jag tror att 260 k är lite optimistiskt. Jag kollade på Blocket och tycker det ser ut som det är få handlare som tar så mycket, snarare 20 k lägre. Då lär du få ett lägre pris om du säljer antingen det är privat eller till en handlare.

Bilen är redan såld för 260k. Den är maxtrimmad i 2 utföranden, dvs grund och utrustningspaket.
Rätt färg med schyssta sommar och vinterhjul. Välvårdad med, stått i garage.
Väntar bara på leveransdatumet för den nya bilen för att kunna lämna över den gamla. :grinning:

1 gillning

Du har väl inte räknat med TCO för leasingen?

Jag skulle spontant säga att slutsatsen mer korrekt är att du betalar 44000kr mer under 3 år för att ha en P2 och i slutändan har 163000kr mindre totalt sett till investeringarna.

Då antar jag att du istället säljer din mini efter 3år och 10% värdeminskning per år. Total förlust drygt -4500kr per mån i jämförelse och mer realistiskt. Ursäkta om jag förstör någon glädjekalkyl…

1 gillning

Jo, det har jag gjort för båda bilarna i början av det länkade dokumentet, alltså för Minin och Polestaren. Tar med sammanfattningen här:

• Total TCO för Mini Countryman: 119 832 kr
  • Total TCO för Polestar 2: 48 595,5 kr
  • Skillnaden: 71 236,5 kr

Däremot så tror jag inte att kalkylen är alldeles för “glad” heller, då jag räknade på ganska hög elkostnad på 5 kr/kWh, trots att den kommer vara runt 2-3 kr egentligen, men räknar med en ökning + eventuella snabbladdningar.
Dessutom, om jag räknar som du säger på värdeminskningen på 10% per år i 3 år så hamnar man ännu lägre på 189 540 kr, vilket egentligen stämmer ganska bra, men jag räknade för enkelhetensskull bara med 20 tkr per år och hamnade då på 200 tkr för att återigen inte visa för glada siffror. :sweat_smile:

Jag räknar inte heller med eventuella behovet för att köpa nya däck till gamla bilen här heller, men absolut skulle man kunna räkna ännu hårdare på det hela, men man ska fortfarande komma ihåg att dessa två bilarna är i helt olika prisklasser egentligen, så jag räknar inte med att göra någon sorts “vinst” på den här affären i vilket fall. Jag tycker framförallt att det är bara ett bra läge att göra detta nu när möjligheten ges och att jag har rätt köpare också och inte nått några mentala spärr med 10k+ mil osv, eftersom bilen köptes för 3 år sedan för 289 900 kr.

Ingen fara, kalkylen är helt klart öppen för kritik, annars hade jag inte postat den offentligt och tack att du tog dig tid att kolla och tycka till! :blush:

Har du inte skippat en del pengar i att du använt 5000kr som sparat kapital per månad istället för 10000-5776? Eller är inte antagandet att det du inte betalar i leasingavgift ska investeras?

776*36 = 28k + ränta som borde räknas till countrymans fördel?
Å andra sidan tycker jag att din värdeminskning är lågt beräknad så det kanske jämnar ut sig…

Du har heller inte med trafikskatt? 360/år på polestar och mer på din mini.

I övrigt tycker jag det verkar vara en rätt rimlig beräkning.

1 gillning

Det har jag nog gjort avsiktligt för att inte ha ojämna siffror, men det har du helt rätt i annars.
Tanken är att med Mini investera 10k/månad, men Polestar 5k/månad och inte 4224 kr som det annars hade varit.

Gällande skatten så är Mini en plug-in hybrid och därmed är skatten exakt samma på 360 kr/år, men det har jag missat att lägga till faktiskt!

Tack att du kollade! :blush:

Aha, trodde minin var en bensinare med dyrare skatt :slight_smile:
Borde inte TCO för drivmedel vara betydligt lägre då? Eller kör du väldigt lite på el med den?

Jag kör inte så mycket på el då den faktiska elräckvidden på den är runt 1.8-2 mil, tyvärr. Inte så effektiv, som man kanske trodde, med andra ord.