Volvo Cars värt att satsa på?

Vad tror ni, värt att satsa på?

Kanske!

Om du tycker om VCC och tror på företaget på sikt är det väl bara att tuta och köra. Men, som har sagts många gånger förut:

Varje avsteg från index är en risk du inte får (edit: riskjusterad) avkastning på.

2 gillningar

Har hört Jan säga detta många gånger, men förstår inte riktigt varför det är så. Vilket avsnitt talar han om detta?

Vad säger din värdering på bolaget i förhållande till pris?

Förväntad avkastning med nuvarande marknadspris givet lite olika tillväxtscenarier?

Erik
Eftersom den inte är marknadsförd än är det väll svårt att jämföra mot index, eller tänker jag fel?

Nightowl
Om det var mig du frågade så har jag ingen aning, därför jag frågade :wink:

Tjaa, min inställning när det gäller stock picking är att man behöver ha bättre koll på bolaget än marknaden i stort. Samt ha en exitstrategi.

Till detta kommer då att beräkna var man förväntar sig för avkastning på sina pengar och vilken diskonteringsränta man kräver för att ta bolagsrisken, jag hade krävt minst 10% i ett normalt scenario. Annars hade jag inte köpt.

Så generellt ser jag det som att man som stockpicker alltid måste göra sin egen bolagsvärdering och jämföra den med marknadspris. Då alla ser det olika.

Därför jag frågar vad din värdering är och hur du har tänkt?

Kan även rekommendera de övriga tre avsnitten i Jan-läser-white-papers-serien som kom några månader tidigare, men avsnitt fyra länkat ovan är det viktigaste för din fråga.

1 gillning

Den exakta formuleringen är nog ur avsnitt 2 i investmentbolagsserien:

(scrolla ner till rubriken “Att avvika från index är en risk du inte får betalt för”)

1 gillning

Principen är att diversifiering leder till ökad riskjusterad avkastning och att koncentration (avsteg från perfekt marknadsvikt av alla bolag av alla storlekar i alla branscher i alla regioner) istället sänker den riskjusterade avkastningen.

Det betyder att risken ökar mer än avkastningen. Nersidan mer än uppsidan.
Ett annat sätt att formulera det är att varje avsteg från index introducerar en risk du inte får betalt för.

Jag kan inte jätte mycket om Volvo men följer elbilsmarknaden slaviskt.

Det ska till något mirakel för att Volvo ska klara sig där. Geely har en ny plattform på gång de kommer använda om något år. Men det kanske redan är försent då.

Jag läste någon artikel om hur Volvo vill bli större och att de vill sälja 50% elektriskt. Men inte sett något om hur de faktiskt tänker ta sig dit.

Har de tillgång på batterier? (Tror de kanske har en del i northvolt).

Xc40 recharge är just nu väldigt svår att köpa. För innefektiv, för dyr, för tråkig, inte topp säkrast (tror jag?). Den har lixom ingen anledning att välja den.
Därav har de nästan inte sålt någon.

Så då är frågan, vad är det bästa fallet för Volvo? Kan de träna om all personal och underleverantörer? Nä, jag tror tyvärr Volvo hade sin topp 2019.
Jag hoppas jag har fel dock!

1 gillning

Volvo säger att de ska sälja sin sista ICE-bil 2029. Audi gick nyligen ut och sa 2026.

Spännande tider!

Samtidigt såg jag något klipp med Koenigsegg som istället bevakar forskning på förnybara bränsleceller med etanol utvunnet ur energiskog. Det kommer säkert alltid finnas brölande förbränningsmotorer, men det kanske blir en högt beskattad lyxkonsumtion.

Men Geely äger väl Volvo cars och ska väl vara kvar som storägare även efter ev börsintroduktion? … ska Geely konkurrera ut bolaget de redan äger?

Vad jag hörde från Volvo folk i Kina är att Geely har en bra bit kvar att få till något med liknande köregenskaper.

Även att elbilsmarknaden öppnar upp för många fler spelare eftersom det i grunden är en enklare teknik, vilket talar för en mer fragmenterad marknad åtminstone i när elbilarna växer upp så att säga.

Nu har ju Volvo inte varit en dominant spelare så kanske det gynnar Volvo att kunna ta marknadsandelar som nisch spelare globalt, speciellt eftersom de med Geely i ryggen kunnat utveckla på fler plattformar än vad de hade haft råd med annars.

Jag har en sån! :slightly_smiling_face:
Hög energiförbrukning jämfört med andra elbilar kanske, men annars väldigt effektiv sett om man jämför med bilar i stort.
Elbilar har ett högt inköpspris och Volvo som märke ligger klart högre än snittet skulle jag gissa! Jämför man TCO med andra Volvos så tycker jag inte den är dyr.
Tråkig?.. roligaste bil jag haft i alla fall.

Jag tittade på många olika elbilar men valde XC40 till slut.

Men om jag köper aktien det vetefasen.

1 gillning

Ja, alltså jag tror det är den bästa Volvon. Och jag provkörde den ärligt talat inte nu när jag bytte bil eftersom den är för liten.
Men priset är helt uppåt väggarna. Jämfört med ioniq5/ev6/model y/enyaq/e-niro

Jag var otydlig. Att geely har en platform på gång är positivt för Volvo, jag tror bara det är försent.

Jag tycker inte alls det verkar lättare att göra elbilar. Då hade inte de stora låtit Tesla/kineserna komma såhär långt. Då borde de med lätthet köra över dom.

Art bygga bilar verkar enormt svårt, speciellt att göra det i hög kvalitet med bra marginaler.

Alltså jag menar generella modell plattformarna, inte bara elbilar. Geely äger Volvo och de två organisationerna utveckla plattformar var och en för sig och tillsammans, sen använder de plattformarna tillsammans. Läs mer tex här.

Det är en fördel för Volvo som liten tillverkar som annars inte haft råd att ha så pass många plattformar.

Det är inget tyckande att elbilar är enklare teknik, det är direkt från en Volvo ingenjör :slight_smile:

Jag ser det tvärt om, Tesla hade aldrig kommit dit de är idag med traditionella bilar. Jag tror vi bara är i början av elbilsmarknaden där vi kanske pga av den lägre tillverkningströskeln får se många fler brands.

Det som kan förhindra det är om företag höjer inträdesribban på annat sätt, tex som Tesla gör genom skära bort mellanhänder och jobba upp ett starkt varumärke à la Apple som nästan blir religion.

Ja att bygga kvalitetsbilar och lönsamt är svårt men det har förenklats med elbilstekniken, enligt de jag pratat med :slight_smile:

jag tror det är många år kvar innan det är “försent”(=konkurs?) m.a.p. elbilar. Det är ju i princip senaste året/åren som någon annan än Tesla har helt nyutvecklade elbilar. De befintliga vågade såklart inte satsa så mycket som Tesla gjorde i början och det är fortfarande bara några % av alla nya bilar som är elbilar.

Därmed inte sagt något om Volvos framtid som elbilstillverkare, men det är nog alldeles för tidigt att säga något om det.

I de marknadssegment som Volvo befinner sig i så dominerar snart elbilar. I USA säljer tex Tesla bättre än BMW idag. I Sverige var 33% av försäljningen elbilar förra månaden.

Volvo S/V60 var ofta bäst säljande i Sverige fram till för något år sedan. Snart dominerar elbilar istället och Volvo har tyvärr inte säkrat tillräcklig tillgång till batterier för att kunna konkurrera.

Absolut, men det är ju på mycket kort sikt. Möjligt att de kommer tappa närmaste åren (i Sverige iaf, globalt ser det kanske inte riktigt likadant ut), men på ett par års sikt kan ju vad som helst hända med även Volvos modellprogram. Än så länge jobbar de ju på rekordnivåer så det brinner ju inte direkt i knutarna.