Funderat lite över detta.
I takt med att elbilar blir mer och mer populära dyker också många nya kinesiska märken upp på den svenska marknaden.
Ofta är det ju inga nya bilmärken i Kina, men de flesta hade man aldrig hört talas om för fem år sedan.
Ni får gärna vara med och spekulera!
Vilka kommer överleva (i Sverige)?
Är det några av våra “gamla märken” som kommer få det svårt, försvinna från svenska marknaden, eller tom gå i konkurs?
Skulle du kunna tänka dig att köpa en bil av ett nytt kinesiskt märke?
Det finns fler och ännu fler är på väg.
Kan det verkligen finnas utrymme för alla dessa märken tillsammans med de som redan finns? Det måste ju till en serviceorganisation för att kunna etablera sig tänker jag.
Utrymme här i Sverige, eller Europa, kanske inte. Men vi är en rätt liten del av marknaden för vissa av dessa jättar.
Jag är inte så jättesugen på att köpa, baserat på vad jag sett. Xpeng tex verkar ju ha vissa trevliga detaljer men det lär vara stökigt värre att få tid för service/reparationer.
Särskilt när IF Metall inser att de borde sympatistrejka åt alla kinesiska produktionsarbetare utan kollektivavtal.
Då väljer jag hellre Tesla. Om så bara för att retas med IF Metall.
Om man bara ska gå på kvalitetskänsla så tycker jag inte de märken jag tittat på känns sämre än något annat europeiskt / japanskt märke. Men det krävs ju absolut att man får till en pålitlig serviceorganisation.
Har svårt att tänka mig att de skulle göra detta… men det kanske var ett skämt.
Oavsett så ska inte denna tråden handla om facket
Nej tvärtom, Xpeng t ex kändes väldigt lyxig och en värdig konkurrent till tyskarna. De faller på obefintlig historik och oklar framtid här.
Samma med Nio och Seeker.
Vissa av de andra, t ex MG, Ora, Byd mfl är väl mer tydligt plastiga.
MG är ju det mest etablerade märket här och prånglas ut av Hedin Bil.
Funderade ett tag på att privatleasa en MG4 men det räckte med en kort kik i en Facebookgrupp och ett par googlingar på Vi Bilägares tester så föll den bort. Räcker att läsa rubrikerna för att inse att den inte är gjord för svensk vinter. MG 4 ≫ Artiklar | Vi Bilägare
BYD producerar väl mest elfordon i hela världen, ca 3 miljoner per år. Har för mig de gick om Tesla för 2 år sen. Så känns väl som de kommer överleva det mesta.
Ja de är jäkligt stora, men det gör det ju inte självklart att de kommer gå bra i Sverige.
Nu tror jag ändå att de är ett av märkena som blir kvar om de satsar på det.
Det blir som i bilens barndom tror jag. Majoriteten av alla dessa nya bilmärken försvinner genom att dom går ihop med någon annan eller bara dör. Förvånande att dom flesta verkar finnas kvar fortfarande. Man undrar vem som slänger nya pengar efter rimligen troligen förlorade.
Det är många tillverkare av El-bilar som förlorar mycket pengar på varenda bil.
Även “gamla” tillverkare. Ford är ett av dom märken som redovisar förlusten. Flera hundratusen per bil!
Att leasa något av dessa udda nya märken kan väl gå an om dom fått allt att fungera (men det har dom tydligen ofta inte) och andrahandsvärdet kan bli extremt lågt för den som ska ta den smällen.
Minns inte var jag läste det, men någon menade att det är viktigt för kinesiska märken att kunna visa för sin hemmamarknad att de säljer bra i Europa, vilket medför att man kan tänka sig att sälja bilar med förlust här.
Ja det är sant, tror de har störst möjligheter. Sedan så tror jag att Sverige är så liten marknad att dessa företagen kanske inte är villiga att satsa lika mycket som andra marknader, det får gå som de går lite kanske de tänker.
Hoppas ingen överlever, Kina har ju kopierat Volvo och andra internationella bolag i decennier - de frias i domstol även om det är 100% garanterat att det är en kopia, har sett källkod från svenska bolag helt “magiskt” dyka upp i kinesiska produkter.
Har sett väldigt många väldigt positiva recensioner av Xpeng G9. En bra bit utanför vad jag någonsin skulle vilja betala för bil men tycker definitivt att det är intressant att västerländska bilmärken får svettas lite.
Håller med. Den ser jättefin ut, och jag har svårt att tänka mig att Volvo eller VAG är kapabla att prestera något liknande till samma pris de närmaste åren. Kia kanske börjar närma sig med sin EV9.
Vad tänker ni om Nio?
De kör ju hårt med batteribyten som alternativ till snabbladdning.
Fördelen är att det ska gå snabbare.
Jag har alltid varit skeptisk. Dels är man låst till att hyra batteriet om man vill ha möjlighet att köra med batteribytessystemet, sen tänkar jag på kostnaden att smälla upp dessa stationer och lagerhålla dyra batterier. I och för sig kanske de kan nyttjas även för energilagring och stödtjänster för elnätet, men ändå.
Jag kommer osökt att tänka på elcykelmarknaden, som mer eller mindre översvämmats av kinesiska produkter. Jag känner till en lokal cykelverkstad vars ägare är väldigt frustrerad över problemen med många av dessa cyklar - t.ex. svårt eller omöjligt att få tag på reservdelar och serviceinformation och importörer eller tillverkare som har upphört att existera.
Ägaren till verkstan har uttryckt att han funderat på att inte ens befatta sig med dessa cyklar, eftersom det inte lönar sig pga alla problemen. Många av cyklarna skrotas i förtid pga. bristen på möjligheter att reparera dem till ett ekonomiskt försvarbart pris. Kunderna förväntar sig att det ska vara enkelt och billigt att reparera dessa cyklar, men blir ofta varse om att så inte är fallet.
Kanske finns det vissa märken som har en bättre serviceorganisation och med importörer och tillverkare som är mer långsiktiga, men det verkar finnas många oseriösa lycksökare i branschen, som har ridit på elcykelhajpen. Kommer samma sak att hända inom elbilar? Jag vet inte, men jag tror att risken är stor.
Jag hoppas Xiaomi släpper bil i Sverige. Upplever alla deras andra produkter som hög kvalité och blev faktiskt helt tagen då jag såg en video från deras helautomatiserade bilfabrik
Så länge diktaturen orkar pressa ut bilar i Europa kommer dom finnas kvar. Så länge de har ett lägre pris än välkända märken så kommer det också finnas köpare tror jag. Däremot tror jag kinesiska “lyxmärken” kommer få det svårare.
Min gissning är att BYD, MG överlever. Hongqi kommer försvinna snabbast.
Märken inom Stellantisgruppen är väl i riskzon för att försvinna.
Köper helst inte, men körde en ny Audi Q4 nyss och det var bland det plastigaste och oinnovativa bilar jag kört… Visar det sig att jag jag kan få en “modernare” bil för billigare peng så kanske plånboken får styra