Hur räkna på värdeminskning nu?

Hej!

Vi har lite mer än 1 år kvar på leasingavtal av en Kia Ceed Phev som hade mycket förmånligt pris då, men marknaden har ju gått bananas sen dess. Min förenkling inför kalkyler vid det beslutet var att räkna med 50% värdeminskning per 3års period de första 6 åren, oavsett om det var ICE/el/phev.

Är det en rimlig regel idag eller bör man räkna på lägre värdeminskning för någon av kategorierna? (Kommer inte köpa typ BYD/MG etc, de får bevisa sig innan jag lägger pengar på de märkena).

Och tilläggsfråga, ska man räkna den minskningen på rabatterat/kampanjpris eller listpris? T.ex. ger LRF 10% rabatt på flera märken.

1 gillning

Jag skulle utgå från marknadens värde.
50% är lågt räknat och såklart påverkar 10% treårspriset

Tror att värdeminskningen varit lägre på senare år. På ren privatbil

Nu har inte jag räknat på riktigt på ett par år pga att marknaden, som du säger, är/har varit dopad och jag snurrat in mig i elbilsträsket. Men när jag tidigare räknade och jämförde statistik så landade jag i att “50%-regeln” utgick från nybilspris/listpris vid köpetillfället, etablerat bilmärke, standardbil, förbränningsmotor.

Idag tror jag det är svårare att göra samma generella kalkyl och man får chansa lite. Ingen vet vad som händer. Marknaden störtdyker, Tesla är labila, det regnar nya märken och inte minst att de etablerade biltillverkarna lyckas otroligt olika och har olika strategier när det gäller elektrifieringen. Lägg även till bojkotter och gamla sanningar så blir det en soppa tillverkad av alldeles för många kockar…

Kinesernas bilar ska nog heller inte underskattas. Flera är riktigt grymma, men som du antyder så är andrahandsvärdet ff lite för osäkert för att chansa för de flesta. Men nånstans kommer kanske tipp-punkten?

1 gillning

Finns många olika matematiska teorier hur man ska räkna MEN sen behöver man alltid anpassa de lite utifrån marknadsläget och den specifika bilen/situationen/milen osv.

Förr sa man ofta 50% på tre år för normala mil som en slags schablonvärde.

En del räknar 0,8 först året som sen 0,85 för varje år därefter. En del vill räkna 0,85 för varje år, en del räknar 0,8 för varje år osv.

Sen kan leasingbolagen nöja med sig med schablonsiffror eftersom det blir lite gungor & karusell när man räknar på bilstock på 100.tals, 1000-tals bilar.

Sen beror det egentligen också om man tänker restvärdet i form av inbytespris eller som marknadsvärde att köpa en sådan.

Sen får man skilja på “verklig restvärde” =marknadsvärde om x år, och “maximalt accepterad restskuld från finansbolaget” = den marknadsrisk man är beredd att ta eftersom du kör omkring i deras “pant” om du inte kan betala leasingen. Tyvärr kallas den ofta också “restvärde” men är egentligen mer hur stor restskuld de accepterar efter x år ÄVEN fast du själv/ditt bolag står restvärdesrisken när perioden är slut.

Jag anser att man alltid ska räkna i förhållande till listpris eftersom olika kunder kan ha väldigt olika rabatt medans restvärdet alltid är vad det är oavsett vad respektive 1:a kund gav för den.

Sen skiljer man nästan alltid på restvärde på bilens grundpris och restvärdet på utrustningen. Viss extrautrustning kan tom ha negativt restvärde, tänk rosa läderklädsel.

Generellt sett tappar det mesta av olika slags utrustningen mer i % än själva bilen. Den utrustning som man kan säga delvis är undantaget det är “prisvärda paket”, 4WD och fabriksmonterade drag och värmare lite beroende på vad deras pris är.

Lösa tillval tappar i princip alltid mer än paket och desto fler tillval desto mindre restvärde på det sist tillagda tillvalet.

Ska man ge något generellt råd är det nog att räkna med 50% på tre år och normala mil (1000-2000mil/år) på en ny bil så blir du antagligen inte besviken.

På en begagnad kan man räkna lite högre kanske 55-60% på samma sätt.

Kanske ska tillägga att på elbilar blir det betydligt mer Swahili eftersom bilarna skiljer sig så mycket åt och utvecklas/kommer nya hela tiden.

Tesla är dessutom mest fladdriga av alla med sina nybilspriser. Just idag 13/7-2023 kan köpa Tesla Model 3 SR 2WD för 469000kr och en specialversion med LR batteri men 2WD för 495000kr. Allt sådant här slår ju direkt på andrahandsmarknaden och gör det ännu svårare att bedöma framtiden. Jag brukar säga att de som kan förstöra 2:a priserna på Teslabilar mest är just Tesla själva.

8 gillningar

Tack!

Hade du räknat med samma regel oavsett om det är diesel/bensin/phev/el? Och avsett om det är halvkombi/kombi/suv/cuv etc.
Jag har sedan länge en uppfattning om att svenskar vill ha begagnade kombi-bilar med dragkrok. Men jag misstänker att det dels inte stämmer så bra på 3 år gamla bilar, utan snarare för 10+ år gamla bilar. Och att vinden har vänt och alla utom jag vill ha suv/cuv istället.
Kanske är det snarare så att begagnad el-suv/cuv är det som har hög efterfrågan?

Som sagt det beror på den unika bilmodellen hur olika drivmedel påverkar osv.

Det finns ingen enkel matematiskt sanning/facit utan allt beror på.

1 gillning

Det är bland annat sånt som gör att jag inte vågar mig på en kinesisk bil än. MG är väl de som ändå varit här längst och tydligast satsat här. Tex BYD skulle ju kunna ge upp till vintern och lägga ner all Sverigeverksamhet i en handvändning. Vill inte ha en av deras bilar i Sverige då även om den är fin