Hur investera i kinesisk elbilsindustri?

Hej

Jag hittar inget sätt att investera i kinesisk elbilsindustri. Jag har bott i Kina i tolv år, och för mig är det bara en tidsfråga om när kineserna tar fullständig dominans på världsmarknaden. Dom är redan ledande, det är bara att vi inte märkt av dem ännu. Tesla i all ära, men Kineserna trycker ut elbilar från olika märken i en helt otrolig hastighet nu.

Så jag behöver lite hjälp. Hur kan jag göra en riktad investering så att jag kan jag investera i bolagen? Jag hittar inget när jag googlat.

Har Nordnet.

1 gillning

Denna låter relevant:

Ååååkej. Du tror inte det är en tidsfråga tills de kinesiska märkena blir totalt omkörda av europeiska och amerikanska tillverkare som är lite långsammare att få ut bilar som dock är av betydligt högre kvalitet?

1 gillning

Är det inte redan med råge inprisat i kurserna att dessa bolag är “framtiden”?

1 gillning

Nej. Väst och Japan har redan lärt upp dem i 40 år i våra fabriker där. Europeisk bilindustri har generellt internationell kass kvalitet. Tittar man på BMW, Volvo, Mercedes… De kommer inte ens upp i top 20 när det gäller få fel per bil… Det har inte hänt mycket sedan Nummi studien tyvärr när det gäller placeringarna. Det finns både kass och skitbra kvalitet i Kina, det beror på organisationens kvalitetskultur och ledning. Vi tänker kanske inte så mycket på att Polestar tillverkas i Kina och inte Sverige. Eller MG osv… Vi köper redan allt fler tillverkade bilar från Kina

1 gillning

Den går inte att köpa, de saknar uppladdade KID dokument om jag minns rätt när jag tittade förra veckan och försökte köpa…

Är väl ändå asiatiska märken som kör om europeiska och amerikanska? Tänker Toyota, Hyundai m.fl vilka var skit förr men väletablerade idag.

Jobbade på Scania för 15 år sedan då fick titta på billiga kinesiska kopior som “Hania” eller “JAC”. Idag tillverkas kinesiska elbilsmärket Nio i JACs fabriker och har redan börjat sälja i Norge och kommer lanseras i Sverige och Danmark i år. Min förståelse är att det bilmärket har hög kvalité och pionjär batteriteknik som att man kan byta ut batterier på stationer istället för att ladda.

Kan absolut ha fel men kvalité verkar vara något även Kina kan leverera. Givetvis finns det fog för skepticism till Kinesisk industri och som land vilket kan väcka etiska frågor eller miljöfrågor.

Jo, jag borde förstås inkluderat de du nämner också men glömde bort dem för en stund :slight_smile:

Vad roligt, jag jobbade på Scania tills väldigt nyligen, slutade tidigare i år :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det funkar inte att prata om var produkter “tillverkas” längre. Du måste skilja på utveckling och byggnation. De sker ofta i olika länder, precis som i fallet med Polestar.

1 gillning

Jag skulle helt enkelt köpa BYD. Världens största tillverkare av EVs, alla taxis (sakert 100,000 st) i Shenzhen är tillverkade av BYD, samt att Didi har en egen modell framtagen tillsammans med BYD som de just nu testar, främst i Shenzhen. BYD tillverkar även bussar som säljs över hela världen, samt komponenter som batterier, chipsets mm som Tesla, NIO, mfl köper.

Äreså? I Södertälje? Gick gymnasiet där (men har skolat om till musiker och musiklärare) och det var då vi fick se dessa Kinesiska kopior som Scania hade köpt in. Vill minnas att dessa såg ut som R3-serien med 70-tals kvalité. De var sämre på allt bortsett från JAC som hade en stark tuta :smiley:

Finns ju t ex BYD, NIO, Li-Auto, X-peng. BYD är hos Avanza numera manuell handel sen flera år. BYD är också riktigt stora på elbussar mm.

En stor är SAIC som till största delen är ägd av Kinesiska staten (är partner med t ex VW och GM). SAIC är egentligen en samling av flera intressanta varumärken och är riktigt stora men jag är osäker på om/hur man kan handla med SAIC aktier i Sverige?

2 gillningar

Jag gjorde en peng på på kanadensiska cannabisaktier innan jag fått tillräckligt med förstånd att investera i guld och Lysa. Del av vinsten investerade jag i Li och NIO. Det rör sig om en försvinnande liten del av min totala portfölj och jag ser det som (gratis) av vinst betalda aktier. Värt att nämna är att det rör sig jävligt mycket på den marknaden där ett ord om halvledare och ev. Kinesisk block för inhemska företag att existera på den amerikanska börsen kan svänga väldigt mycket. Idiot som jag är känner jag inte särskilt mycket när aktier går 5-10% ner en dag eftersom jag inte är inne för snabba pengar (givetvis skulle jag sälja vid en extrem uppgång, tex när Aegirbio rusade kände jag mig tvungen att sälja på 1100%).

Är man lite nojig ska man nog vara försiktig med hur mycket dollares ur lekhinken man vill peta in i den här marknaden.