Intressanta investmentbolag för lekhinken?

Hallå forumet :waving_hand:

Tänkte fråga expertisen här på forumet om ni har spanat in något intressant investmentbolag för lekhinken på senare tid? Det gäller alltså en mindre del av portföljen min. Annars kör jag globalt & marknadsviktat i aktiefonder…

Mvh Stefan

Halloj!

Vad är syftet med köpet? Vad ska den åstadkomma? Jag förstår att du vill ha den till lekhinken men det i sig är inget argument eller målsättning med själva köpet. Söker du spänning? Diversifiering? Koncentration? Speciell bransch?

Bara undrar, så folk kan tipsa bättre

1 gillning

Tja :raising_hands:
Spänning medans indexportföljen tickar på. Lite mer volalitet & risk tänker jag typ…

1 gillning

Det tråkiga svaret är Investor. Men du vill kanske ha mer spänning?

1 gillning

Ja du, investor har jag ju redan i indexfonden till viss del. Så kanske något lite mindre bolag som inte riktigt finns med i lysas fond tänker jag. Men jag är nybörjare inom denna nisch, men har alltid fått rådet att titta lite på just investmentbolag av en aktieintresserad vän som har +35år av erfarenhet inom privatinvesterande i olika bolag.

Tre tips!
1.Investor
2.Investor
3.Investor

3 gillningar

Jag tror på Bure framöver,

1 gillning

Åfan, inte KDVentures då?

1 gillning

Berätta mer!

Investor har bara gjort 4400% de sista 35åren…

Som sagt så har jag redan en liten del i investor (som tur är). Undrar lite om KDVentures som jag länkade till här ovan, som jag också har en del i (via direktägande). Är det en bra eller dålig investering tro?

Mvh / Stefan

Det kan man inte veta i dagsläget men den typen av aktier är ju en lottsedel som jag ser det.
Läkemdlesbranscjen är svår, vad jag förstår det är det främst två innehav som sticker ut bland KDV:s innehav. Det handlar om läkemedel som fortfarande är i testfasen, det kommer ta lång tid innan det kan bli godkänt och eventuellt säljas.
Kommer läkemdlen bli godkända?
Hur lång tid tar det innan de kan börja säljas?
Vilket resultat ger detta?
Vilka konkurrenter finns, hur långt fram är de i sin utveckling?

Har varit inne likande företag tidigare men de flesta blir aldrig något av och men har slutat med den typen av bolag, det är lockelsen till snabba vinster som gör att man skaffar dessa gissar jag. De som faktiskt går hela vägen kan givetvis blir riktiga vinnare men de är få, risken är stor och det tar oftast lång tid.

Ser man på deras siffror -99,4% sen börsnotering och går med förlust så är det ju inget som lockar om de inte är nära ett genombrott men då hade förmodligen börskursen sett annorlunda ut.

Ja den har gått riktigt kass sen jag köpte för ca 5 år sedan. Svårt att veta om den är billigt värderad idag. Price / Book value är dock 0.06 och dom har en hygglig kassa verkar det som. Får se deras rapport nu den 28:e aug. Kanske tar jag förlusten i kdv om jag hittar något intressantare investmentbolag.

Jag hade en fas i min tidiga investeringsresa med flera läkemedelsbolag, men jag slutade också med dom.

Men förmodar att det finns ett par glada investerare efter gårdagens rusning i Moderna. +146% på en dag.

Frågan är hur många man behöver äga för att pricka dessa? Blir som lyckohjulet på Liseberg köp alla nummer så vinner du.

Man undrar ju hur top 5 ser ut när man ser en sådan laddad top 3 :thinking:

1 gillning

Det behövs inte fler?

1. Investor
  2. Investor
    :blush:
1 gillning