Omfördelade en del av mina tillgångar och började bygga en pengamaskin baserad på investmentbolag och indexfonder. Allt gick bra, men kanske lite för bra för en del av mina investmentbolag. Ägde givetvis Investor och Industrivärden men även Creades, Svolder och Bure. Och efter att ha ägt de tre sistnämnda it typ endast någon månad så hade de tokrusat med 30-40%. I synnerhet så har ju veckan varit helt galen för Creades.
Kändes ju helt omöjligt att inte sälja av dem och casha in. Investor, Industrivärden och EQT däremot utvecklas mer som förväntat 0-10% upp.
Så två frågor på detta.
Missade jag något här? Min tanke var ju att typ äga dessa investmentbolag typ 10 år minst och att de via sitt ägande skulle fungera lite som indexfonderna. Hur kunde exempelvis Creades gå upp 23% på en vecka och över 50% på en månad. Det liknar ju värsta högrisk-aktien.
Vad köper jag nu istället. Finns det några lågt värderade investmentbolag som kan vara bra att plocka in istället?
Jag skulle faktiskt vilja varna lite för premierna i en del investmentbolag. Jag sålde av både Svolder och Bure under veckan. Det handlar inte om att tajma marknaden och lägga sig likvid. Istället handlar det om att minska risken och växla över till annat med bättre risk/reward. Premierna har nämligen blivit helt tokiga och ingenting hindrar ju att man köper de underliggande innehaven direkt istället. Köper man endast två bolag (Mycronic och Vitrolife) så köper man 65 % av Bure till 0 % premie istället för 40+ %.
Svolder fortsatte upp idag bra mycket mer än deras underliggande innehav. …åter igen. Bolaget har faktiskt aldrig handlas till högre premie än nu. Det här är inte hållbart i längden och när det väl kommer en sättning på börsen är risken stor att dessa bolag straffas hårt.
Investor handlas fortfarande till helt OK rabatt men samtidigt får man tänka på att om man växlar från Svolder till Investor så får man en helt annan typ av innehav. Då kanske det vore bättre att köpa en småbolagsfond eller alternativt handplocka en del av Svolders största innehav och köpa dem direkt istället.
Ja, utan att vara expert på investmentbolag så tycker jag nog ändå att det var lite märkligt att de på drygt 1 månad går upp 30-40%. Samtidigt äger man Investor och de är upp knappt 30% per år senaste 3 åren. Fick helt enkelt en dålig känsla över det hela och sådana aktier vill jag inte äga.
Men nu är de sålda. Så till fråga 2. Vilka investmentbolag är inte övervärderade och istället köpvärda i detta läge på lång sikt?
För att enbart få en överblick på aktuell premie/rabatt så kika på ibindex.se. Rabatt/Premie kanske inte ska vara den enda parametern som avgör vilka investmentbolag man tar in på lång sikt däremot. Investor tycker jag absolut är fortsatt köpvärd men det är ju något helt annat än att köpa Bure så det handlar ju mer om vad man är ute efter.
5 bolag, varav 3 är large cap och 2 är mid cap, kommer självklart vara mer volatilt än en indexfond.
Creades har endast 7 bolag i sin portfölj. Ett är t.ex. Avanza som ju gått väldigt bra på sistone. Ett är inet.se, som jag aldrig handlat ifrån och känner nog ingen som handlat därifrån heller.
Omöjligt att säga om en kursrusning är motiverad eller inte bara på kursen. Måste i så fall sättas i ett sammanhang med hur bolaget går. Oerhört svårt ändå.
Man ska såklart låta vinnarna köra och klippa av de som utvecklats dåligt (om man inte tror på en vändning). Dock så har jag kört med en taktik i rätt många där jag använder “multi baggers” för att bredda portföljen långsiktigt.
Tex. Aktie/bolag A har mer än dubblats, och jag ser en annan aktie/bolag B som jag gillar men är typ i en “kall” sektor och lite nertryckt. Då säljer jag av motsvarande det jag köpte för i Bolag A men låter “vinsten” köra vidare i Bolag A. Sen putsar jag in det frigjorda kapitalet i Bolag B
Jag gör detta bara för aktier med minst 100% uppgång och där jag inte ser något fundamentalt som motiverar en så pass stor uppgång. Funkat för mig med syftet att bredda portföljen men inte för att minska exponeringen
Kan kanske vara värt att leta bolag utanför ibindex. Groupe bruxelle lambert och Prosus är två utländska investmentbolag som iallafall ganska nyligen har handlats med rabatt, hur det ser idag för dessa bolag har jag ingen koll på. Kavaljers investmentsbolagsfond har ganska intressanta innehav med mix av svenska investmentsbolag, utländska samt förvärvsdrivna bolag, där man kanske kan hitta något som är värt att utforska vidare.