Investmentbolag?

Jag trodde jag varit smart när jag satsade på investmentbolag.
Automatisk riskspridning, förvaltat av några av Sveriges rikaste familjer med generationer av kunskap
och detta till en låg kostnad, avkastning högre än genomsnittet. Överallt rekommenderades de största mest kända investmentbolagen som en smart investering.
Och javisst jag var övertygad när min portfölj gick som tåget fram slutet av juli då något hände och dom alla föll handlöst mot djupet. Och det var inte börsen som sådan som tappade (OMX30 gick stadigt under samma period) utan endast dessa bolag.
Hade jag vetat att lägga så mycket på just investmentbolag var en risk så hade jag haft fler enskilda bolag.
Men jag trodde ju att jag diversifierat väl efter som min portfölj var utspridd på många bolag och branscher.
Missförstå mig inte! Jag satsar långsiktigt och tänker inte sälja. Men jag skulle vilja ha en förklaring av någon som vet varför dem tappat så mycket på endast
1-2 månader.

Mvh
Maglo27

2 gillningar

Investmentbolagens premier drog iväg i takt med att de ökade i popularitet. Många blev historiskt dyra i förhållande till den underliggande substansen. Sedan kom ett nyktert uppvaknande, troligtvis triggat ett par nyhetsartiklar, som sänkte bolagen på bred front.

Det gäller dock att ha perspektiv. Ser du den lilla, lilla dippen i slutet på Investors graf? Det var det “handlösa fallet” dom du refererar till. Det här är ingenting man kommer att minnas som en dipp i framtiden. :wink:

8 gillningar

De rekommenderades inte som en smart investering på 1 månads sikt.

För övrigt är det intressant hur det alltid ställs massa frågor när bolagen tappat några procent på en månad men ingen frågar varför de gått upp 40% på ett år eller 100% på tre år dessförinnan…

Ett bolag kan vara fantastiskt och en otrolig framtid för sig men ändå vara en dålig investering på grund av att värderingen redan blivit för hög.

10 gillningar

Som de säger på vårdcentralen: ”Det kan bli så ibland”…

10 gillningar

De svenska investmentbolag jag har i min lekhink har fortfarande gått 10 procentenheter bättre än OMXS30 i år, 5.35 bättre än “OMX All-share cap GI”. En liten dipp på slutet är väl inget i den kontexten tycker jag. De presterade också sämre än börsen årets första tre månader, innan de gick om och drog ifrån.

Det handlar om långsiktighet, och jag hoppas att den lilla dippen på slutet snart kommer vara bortglömd.

2 gillningar

Det är väl ingen som vet om en investering är smart eller inte innan det har gått en tid och man kan se i backspegeln. Men då är det försent att investera mer eller mindre. Då får man stå sitt kast.

Om du får en lite sättning i ditt innehav så betyder det att det just blivit rea, grattis! Köp då mer enligt den strategin du tänkt förut. Annars sälj om du inte tror på det du trodde när du köpte och ta förlusten som läropeng och gör inte samma misstag igen. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag blev lite orolig när jag läste första inlägget, sen kikade jag på Spiltan Aktiefond Investmentbolag: +30% i år. Länsförsäkringar Global Indexnära +23% i år. Jag förstår inte, vad är det för dipp vi pratar om?

2 gillningar

Två saker;

Om detta är ditt enda tillgångsslag, så har du inte läst eller lyssnat på tillräckligt många avsnitt av podden eller här på forumet…

Om detta är din uppfattning, så rekommenderar jag dig nog att sälj allt du har och sätt på ett bankkonto, för det kommer bli mycket, mycket värre framöver och framför allt, investera ALDRIG i krypto eller uranrelaterade bolag!

2 gillningar

Investmentbolag har varit i extra fokus sista tiden med bl a sina höga premier och t ex en Investmentbolagfond som gick ut med att sälja sina IB och köpa underliggande aktier istället.

Sånt kan lätt skapa oro som får osäkra att sälja eller de som suttit med i IB-resan länge som vill hämta lite vinst och köpa annat.

Inget konstigt alls.

IB är lite som en egen bransch/sektor som inte följer OMX All hela tiden, precis som tex teknik-sektorn kan få en avvikelse och gå mot index i perioder eller gå så mycket bättre än index också.

Kör långsiktigt som du skriver så kommer denna lilla nedgång knappt gå att hitta om 20 år.

1 gillning

Faktum är att man kan tajma den svenska marknaden bara genom att följa trenderna på RikaTillsammans…? :joy:
Skärmklipp

Händselseförlopp:

• Folk köper Investoraktien i godan ro med forhoppningar om att kunna fortsätta slå OMXS varje år.

• Söndagen 1/8 släpps del 1 i RT investmentsbolagsserien

• @Alec inser snabbt vart det hela kommer barka, säljer snabbt och snärtigt av hela innehavet för 214kr/aktie

• Fredagen den 13/8 står aktien i 218kr

• Söndagen den 15/8 släpps del 3 i RT investmentsbolagsserien med dom risker det är förenat med dom historiskt höga substanspremierna

• Luften går ur aktien och den köps i dagsläget för under 200kr

• Marknadstajmingen är ett faktum. @janbolmeson är helt enkelt svensk aktiemarknads största trendsättare.

13 gillningar

Industrivärden -13%
Lundberg -18%
Investor -8%
Mfl

På en månad

Hej Magnus,

Dem nedgångarna i enskilda aktier är inte ovanliga :slight_smile: Du får en riskspridning i investmentbolag,
men du tar fortfarande en risk i att det bolaget/bolagen du investerar i blir tex övervärderat av börsen. Utöver detta, om du bara har en korg med investmentbolag, och just det blir för hett, så har du ett “Convergent Bet”. Dvs att alla dina innehav är exponerade mot en eller flera gemensamma riskfaktorer. Du har kanske diversifierat bort den enskilda bolagsrisken, men risken för att sektorn, temat eller typen av bolag är övervärdet ligger kvar, precis som att du ej diversifierat bort marknadsrisken. Det är därför en bra idé att se till att ens strategier/portföljer inte delar för många gemensamma nämnare.

3 gillningar

Helt onödigt att titta på aktiekurser varje månad. Titta en gång per år istället.

3 gillningar

Måste säga att Dagens Industri också körde en serie om investmentbolag under samma period. Så jag tror inte jag har den påverkan även om det säkert gjorde sitt till för dem som köpt investmentbolag på tips från andra.

@janbolmeson prövar en pump and dump?!?!? :wink:

2 gillningar

Bara att fortsätta spara i investment bolag. Sprid riskerna på flera olika och var långsiktig I det långa loppet är detta bara ett litet hack i kurvan. Efter regn kommer solsken. Rea är alltid trevligt. Vem vill inte köpa 1kr för 80 öre?

1 gillning

Premier på >20% är ju helt galet.
Halva poängen historiskt har ju varit att köpa underliggande innehaven med rabatt.

1 gillning

Ganska kaxigt att göra det i Investor, eller hur? :joy: känns som att det isf finns enklare kandidater med mindre volym. :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Det, och jag tycker man hört en del viskande innan om de höga premierna, upp till ett år innan vi såg någon form av sättning bland investmentbolagen. Sett ett antal artiklar på DI, AfV & Aktiespararna som behandlat ämnet. Tror Nordnet till och med gjorde en video ett par månader innan, där man tog upp rabatt vs premie.

1 gillning

Problemet är väl att vi fortfarande efter sättningen inte kan köpa 1kr för 80 öre.

BOLAG: Rabatt/Premie
Investor B +13.73%
VNV Global +13.37%
NAXS +11.67%
Byggmästare A J Ahlström +10.00%
Traction B +8.31%
Spiltan +7.44%
Industrivärden C +5.13%
Lundbergföretagen B +1.67%
Öresund -0.98%
Svolder B -3.04%
Bure Equity -16.81%