Aktiekurs vs antal aktieägare hos Avanza | Tesla, SBB, Sinch, Embracer

Ämnet kom upp på dagens FikaTillsammans på Patreon, så jag roade mig att ta fram följande grafer. Låt oss göra analysen tillsammans, vad ser vi? :nerd_face:

Tesla

Embracer

SBB

Sinch

Evolution

NIBE

5 gillningar

:thinking: FOMO och fallande :kitchen_knife: ar…… Troligen.

Ska tilläggas att jag var och grävde i SBB, men klarade mej ändå hyfsat ändå.
Köpte och sålde mellan ca25:- och ca23:- :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Momentumhandel av spelberoende småsparare.

5 gillningar

Att många hade mått bra av RT.

6 gillningar

Det intressanta är att man inte nödvändigtvis verkar kunna använda fallande aktieägarskap på Avanza från en topp som kontraindikator. Enligt ovan och många andra exempel.

Det tenderar att gå fortsatt åt pipsvängen även när folk börjar sälja av :sweat_smile:

Annat är det med börsen i stort!

September 2022

1 gillning

Kan göra en sådan graf på inflöde och utflöde vs börsens utveckling. Det brukar korrelera rätt bra. Fast tvärtom så klart. :see_no_evil:

2 gillningar

Solklart är ju att det riktiga ägandet är stabilt med folk som HODLar och kursfallen bara är marknadsmanipulation av blankare. Eller?

1 gillning

Intressant att det går fort att bygga upp ett intresse för en aktie men det tar väldigt lång tid för småspararna att lämna efter att det redan börjat gå åt pepparn. Sunk cost fallacy?

2 gillningar

Hört nån gång någon säga “jag väntar till den återhämtar sig så jag inte går back”?

7 gillningar

Köpte mer TSLA på 139 dollars här om dagen. :thinking:

2 gillningar

Den klassiska “man har inte förlorat något om man inte har sålt”.

4 gillningar

:gem: :raised_hands:

SAS är ju ännu värre, där kom folk in 13 år efter att aktien peakade. (Ok, kanske inte riktigt samma fenomen men helt vansinnigt.)

Antal SAS-ägare på avanza:

2 gillningar

Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad det är jag ser. Eller snarare vilka slutsatser det går att dra av det.

Försöker folk alltså köpa in sig billigt för att senare hoppas kunna sälja dyrt enligt tankegången:

1. Aktien är populär
  2. Aktien dippar
  3. Att köpa in sig ”billigt” är därmed motiverat?

Tycker det är rätt tydligt att småspararna köpintresse för aktierna ligger högerjusterat i förhållande till prisgrafen. Dvs. de går in när det redan har dragit och är därför bara med på en del av uppgången, sedan fortsätter de köpa efter att aktien har peakat och ligger sedan kvar hela vägen ned.

De flesta skulle lyckas mycket bättre om de bara köpte indexfonder.

Visserligen visar graferna antal aktieägare hos Avanza och inte hur mycket investerat kapital de har i aktien så bilden är inte helt tydlig.

3 gillningar

Håller med, man hade önskat den kapitalviktad, men den datan får man inte ut från avanza tyvärr.

Var inne och lekte med elden ett tag under andra halvan av 2021. Tur man inte blev girig.

Utifrån dagens kurs ser det ju ut att lätt bli en ten bagger om man som många tänker att ”den ska tillbaka”

I sak håller jag med. Men varför ser det ut som det gör?

Det är förstås alltid lätt att i efterhand sitta med facit i hand, men hela strategin (i den mån man kan kalla mönstret för strategi), verkar gå ut på ren och skär förhoppning om att småspararfavoriter ska återfå sin forna glans. Man verkar gilla att betta mot trenden. Eller så övertänker jag det hela. Kanske är det så enkelt att folk köper det de nyligen läst om/sett på topplistor/fått tips om av grannen.

Jag har nog iofs själv handlat aktier på ännu sämre förhoppningar i mina dagar ska sägas :upside_down_face:

1 gillning

Kanske att många funderar på att köpa en poppis aktie, men tycker den är lite dyr. Så när den börjar bli billigare, så köper de till vad de tolkar som reapris.

Sen är det nog många som väntar på att få +/- 0 igen, så det känns ok att sälja.

Är det logiskt? Nej, men tror många kör på känsla på börsen. Jag skulle nog varit likadan om jag inte håller mig till indexfonder och vet att det ger mig bäst odds på sikt.

Brukar kika på aktier som omnämns i nyheterna för att den rasat, ofta har de inte slagit de fonder jag investerar i, även innan raset. Det känns bra. :blush:

I grunden handlar det väl om att de flesta inte förstår att all känd information redan är diskonterad i kursen. De hör om alla framgångar och om den lysande framtiden och tror att det måste innebära en fortsatt stark kursutveckling,

De förstår heller inte riskerna, att de framtida förhoppningarna kan grusas av en lång rad anledningar. Egna misslyckanden, nya konkurrenter som också vill vara med och så kanske kommer med bättre teknik och förutsättningar, marknadsmässiga faktorer eller en lång rad andra saker som kan försämra läget. När det gäller tekniska revolutioner kan de snabbt också bli irrelevanta av en ny våg av teknisk revolution.

1 gillning