Investera i Geely

Är det någon som investerat i Geely och kan berätta hur de gör?

Jag använder bara Avanza men har ett Nordnet-konto jag aldrig använt ännu.
Jag har aldrig köpt eller haft planer på att köpa trackers då jag inte är insatt i hur de fungerar.
Avanza har bara en Geely-tracker medan Nordnet har GELYY och GELYF. GELYF verkar vara den som rekommenderas på nätet. Problemet med Nordnet är att det står inget pris på aktien. För mig är det så på med många utländska aktier på Nordnet. Kanske har jag inte lyckats aktivera utlandshandeln riktigt ännu… Eller så är GELYF nåt slags certifikat??

I o m att Geely äger Polestar och har ellastbilar på g etc så känns de bra att satsa på, men risken med att Kina tar över allt är förstås en risk.

Jag tycker personligen att BYD och Contemporary Amperex Technology är bättre kinesiska EV investeringar än Geely. Men båda har ökat mycket i år… det kanske inte är den bästa tiden att investera nu.

Tack för tipsen båda två. Vet inte varför Magnus inlägg försvann men han nämnde väl att Kina är riskabelt och det håller jag som sagt med om.

Jag behöver sätta mig in mer i hur både Nordnet och trackers fungerar :slight_smile:

Jag tigger inga tips.

Jag tänker Volvo Cars

• dels ”gammel bil” med lönsamhet
  • dels samäger Polestar tillsammans med Geely
  • samt har Geely som huvudägare
  • plus ett urstarkt varumärke

Så slipper man trackers eller att handla på andra börser dessutom.

Men jag kanske missar något? :slight_smile: