hej, Nån som kan förklara varför volvo B aktier faller nu när jag har precis köpt för ett tag sen …
När man har köpt aktier så inträffar en lag som heter Murphy’s Law. Slå upp den, det kan förklara det som händer
Därför att de som säljer aktier i det bolaget just nu accepterar lägre pris än de personer som sålde tidigare gjorde. Varför dessa personer gör det, det får du fråga dem.
Det är tyvärr så att det finns så många “anledni gar” som “experter” och andra påstår är orsaken till olika aktiers kursfall. Ofta är det bara spekulation och det säljer. Finns ett guldkorn till exempel i nån gammal tråd här där jag tror en tidning skrev att Facebookaktien rasade p.g.a. sidan låg nere. Kruxet var vara att aktiekursen föll ca 2 timmar innan Facebook låg nere.
Kina måste producera ett stort antal fordon för att vara lönsamma. Den kinesiska marknaden skriker inte efter dessa fordon, som också Volvo AB producerar, därav försöker de trycka ut dessa till kraftigt rabatterade priser till andra marknader. Då blir det svårare att sälja för Volvo AB, att matcha och fortfarande ha en god vinstmarginal finns inte på kartan.
Killgissar en möjlig anledning.
Tror Di skrev häromdagen att Volvo föll för att någon amerikansk konkurrent kom med dåliga siffror. Tror f.ö. Volvos senaste rapport såg riktigt bra ut.
Vet inte om det har någon betydelse för aktiekursen, men jag läste att Volvo är en av få biltillverkare som inte övergett målet att sluta tillverka förbränningsmotorer 2030. Tydligen ska återförsäljare i USA vara ganska oroliga.
Volvo är för övrigt ett kinesiskt företag. ![]()
Personligen tycker jag inte det är realistiskt att enbart producera elbilar från 2030. De flesta biltillverkarna i väst verkar tycka likadant, men Volvo står fortfarande kvar vid det. Kanske för att den kinesiska staten äger Volvo?
Man kan också fråga sig varför man ska köra en elbil “för miljön” om elen produceras av fossila bränslen? Tja, det vet nog bara Tyskland.
@Tjoohoo Nu har du nog blandat ihop Volvo AB med Volvo Cars.
Tråden handlar om Volvo AB. Geely sålde av alla sina B-aktier i Volvo AB för ett tag sen.
Det har jag gjort. ![]()
Jag måste dock erkänna att det inte är lätt för gemene man att förstå skillnaden.
Aktiekurserna är ju framåtblickande… ![]()
tack alla, jag själv tycker att jag ska behålla min 5
aktier som jag köpt, vad tycker ni om det??
Jag tycker ingenting egentligen. Men du bör fundera på vad syftet med din investering i just Volvo är. Varför tror du att just Volvo ska utvecklas bra i jämförelse med börsen i stort? Om du inte har en tydlig övertygelse här så är det troligen bättre att allokera pengarna till en bred indexfond istället.