Ligger högt i aktier?

Hej.
Volvo går som tåget och har gjort att jag kanske ligger lite högt där.
Min fördelning är följande:
Aktier:
Volvo 56%
Handelsbanken 2,9%
Camurus 1,5%
Högutdelande fond: 6,5%
Fonder: 33%

Har egentligen bara köpt på mig Volvo och fonder under alla år som sparande och övriga aktier är “lek”.
Hur skulle ni göra?
Känns som Volvo har mer att ge…

1 gillning

Väldigt hög risk att betta på det, men visst kan du ha rätt. Du kan också ha rejält fel. :thinking:

4 gillningar

56% i en enskild, konjunkturskänslig och cyklisk aktie är knappast i linje med vad de flesta rekommenderar. Du tar hög risk.

Jag personligen skulle undvika att lägga mer än ca 10% av portföljen i ett enskilt bolags aktie, oavsett hur stark min tro på bolaget var.

7 gillningar

Ska kanske tillägga att mitt gav på volvo ligger på 102kr.

Ja, det är ju kul men spelar väl absolut ingen som helst roll för hur du ska agera idag, imorgon och i framtiden?

7 gillningar

Volvo är ett jättefint bolag. Har aktien själv men skulle aldrig låta en enskild aktie få utgöra över 50% av kapitalet. Alldeles för stor bolagsspecifik risk. Snarare 3-4% av kapitlet för att vara vettigt diversifierad.

Diversifiering är väl en av de få gratisluncherna på börsen. Dumt att missa den.

Lycka till :grinning::+1:

4 gillningar

Är inne på samma spår som övriga. Väldigt hög risk i portföljen. Som förespråkare av diversifiering vill jag helst ha ett par tusen bolag i portföljen och inte mer än några enstaka procent i enskilt bolag.

Jag skulle byta till 100% globalindex.

4 gillningar

Varför inte trimma positionerna helt? 90% Globalt index och 10% Volvo som spets låter bättre.

1 gillning

När ordet känns används i en aktieanalys, rekommenderar jag indexfonder istället.

8 gillningar

Frågar du här kommer folk bara rekommendera “diworseification”. Men så stor stek i Volvo är givetvis vågat. Vill du syssla med aktier före trötta fonder som spär ut din avkastning så varför inte komplettera med Investor, Lundbergs, Latour, Industrivärden (som har Volvo som största innehav), och Evolution?

2 gillningar

En minskad varians skulle jag nog tro de flesta tycker är bra. :slight_smile:

Det låter mycket bättre men…
Började spara i fonder för kanske 15år sedan.
Volvo fick jag mina första för 30år sedan så de är lite svåra att skiljas ifrån, men…
Nu är jag en liten bit på väg.
Använde hela utdelningen från Volvo till att köpa andra aktier.
När aktien hämtat sig lite efter utdelningen såldes 1/4 av innehavet av och satsades i andra aktier samt några olika fonder. Så nu ligger vi som följer:
Aktier 58%, Fonder 42%
Fondfördelning:
Xact Högutdelande: 10,5%
Global : 58%
Sverige : 28%
Turkiet : 1,9%
Norden : 1,6%

Aktier:
Besqab: 0,37%
Besqab Pref: 0,61%
Bredband 2: 0,39%
Camarus: 1,67%
Cibus Nordic Estate: 0,97%
Fastighetsbolag Emilshus Pref: 0,8%
Gosol Energy: 0,71%
Industrivärlden: 2,51%
Investor A: 9,38%
Inwido: 0,96%
Millicom: 1,56%
MySaftey Group: 0,37%
Nordic Paper: 0,38%
Ogunsen B: 0,27%
Quarties Propertys Pref: 0,37%
SAAB: 9,48%
Solid Försäkring: 0,52%
Starbreze A: 0,11%
Tele2: 2,18%
VEF: 0,47%
Volvo B: 65,91%
Utdelningen är ca 5,5% på kapitalet per helår

Om jag ska vara ärlig så känns det fortfarande tungt i Volvo.
Om jag minskar 50% till på Volvo och lägger det i fonder så blir fördelningen 39/61 till fondernas fördel.
Och strax under 50% i Volvo, vilket kanske fortfarande är aningen högt :frowning:

Ja, galet högt i en enskild aktie!

1 gillning

Aningen.
Jag försöker själv att inte låta något innehav väga mer än 5-6%… särskilt inte ett cykliskt industribolag.

3 gillningar