Portfölj - Feedback/tankar (ung pöjk)

Hej allihopa,

Kul att vara en del av detta gäng. Mitt första inlägg här, whoop whoop! Och vad passar bättre än att fira det med att dela min portfölj :slight_smile:

Jag är 23 år och har börjat intressera mig mer för privatekonomi. Mitt mål är att investera ca 8 000–10 000 SEK i månaden.

Så här ser min portfölj ut i dagsläget:

Fonder ≈ 78%

Aktier ≈ 22%

• Investor B ≈ 8%
  • Microsoft ≈ 4%
  • NVIDIA ≈ 4%
  • Shopify ≈ 2.3%
  • Tesla ≈ 2.3%
  • Volvo Car B ≈ 2.5%

Jag tar gärna emot era tankar! Hur tycker ni att min portfölj står sig? Finns det något jag bör tänka på framöver osv osv :slight_smile: Mitt mål är att ligga på en fördelning kring 70% fonder och 30% aktier (tror jag).

En annan fråga där jag känner mig rätt grön är pensionssparande. Hur gör ni andra här? Jag har ärligt talat knappt koll på var mina pensionspengar ligger just nu. Är det värt att ta hand om dem själv och investera i vanliga fonder, eller vad rekommenderar ni?

Hoppas på många kloka inspel från er! :slight_smile:

En stor del av dina aktier finns i AVanza Zero, LF Global Index och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Jag minns också när jag började, så skulkle man båda ha fonder och aktier, men det är bara krångligt då du behöver ombalansera om du ska behålla samma risk.

Vill du ha homebias 20%, kör 20% Avanza Zero, 80% LF Global.

Om du har tjänstepension och vill ha hög andel aktier, kan det vara värt att kolla upp om du har traditionell försäkring eller fondförsäkring. Traditionella brukar bland annat kombinera aktier och räntor. För att kunna få upp till 100 % aktier behöver du byta till en fondförsäkring om du har traditionell nu.

Gällande PPM ligger du i AP7 Såfa om du inte har gjort något aktivt val och då har du i nuläget på 100 % aktier (egentligen mer då de har hävstång) och AP7 Såfa justerar automatiskt över till mer räntor nära och under pension. Den har också låg avgift så AP7 Såfa är ett vettigt val enligt mig.

1 gillning

På vilket sätt är det samma sak att hålla Microsoft eller Tesla separat, som i en stor bred globalfond? Vill man ha Microsoft så ska man hålla aktien helt enkelt.

Det är en nybörjare som skriver och enskilda aktier ska man hålla om man gör vettiga analyser. Har TS gjort jobbet att genomföra analyserna. Annars spelar man på börsen.

Ta Investor B som både finns i Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Det överlappar varandra. Det är som att köpa en globalfond och en USA-fond.

Håller med, sen är det dock lite skillnad på om det är stora bolag jämfört med small cap/first north tex. Investor och Volvo kan man sova gott om nätterna med, lite andra bullar med typ Hernö Gin.

Ja, Investor håller jag helt med om. Den är väl 1/4(?) av spiltan-fonden, köper du den och Industrivärden så kan man vaska fonden. Däremot är MS och Tesla en piss i havet i en globalfond med tusentals aktier.

Min första spontana tanke är att du har väldigt hög andel Sverige.
Grundtipset här på Rikatillsammans brukar vara att man har sin bas i en global indexfond (som tex LF Global Index) typ 60-100%.
Det räcker alltså gott med bara en globalfond, eller en fondrobot om man vill göra det så enkelt så möjligt.
Om man vill kan man också övervikta Sverige. Det råder lite delade meningar här, men ca 20% Sverige är ganska vanligt.
Jag vet inte vilka fonder du har tillgång till, men jag hade valt en bredare Sverigefond än de två du sitter på och sen kanske kört en tillväxtmarknadsfond.

Aktier tänker jag att du kanske kan begränsa till max 10%. Inte fel att ha om man tycker det är kul och vill lära sig, men annars ser jag inte så stor vits. Det ökar bara risken.